Mégsem perli be a Katonát Szögi Lajos családja

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2015. október 19.

Színház

Az Olaszliszkai ügyét nem viszik bíróság elé, mert bár a darab személyiségi és kegyeleti jogokat is sérthet, nem akarnak ingyenreklámot csinálni a színháznak.

A Katona József Színház október elején mutatta Az Olaszliszkai című előadást, amely többek között Szögi Lajos tiszavasvári tanár tragédiáját is feldolgozza, a tavaly elhunyt Borbély Szilárd azonos című drámájának és más szövegeinek felhasználásával. „Amikor az özvegy értesült a bemutatóról, elolvasta az interneten megtalálható szövegkönyvet, és meglepve látta, milyen mondatokat adtak a Középső lány nevű szereplő szájába” – mondta a Narancsnak Helmeczy László, a család ügyvédje, aki szerint néhány mondat sértheti Szögi Lajos kegyeleti és – a tragédia idején 14 éves – lányának személyiségi jogait.

Mészáros Blanka és Pálmai Anna a színpadon

Mészáros Blanka és Pálmai Anna a színpadon

Fotó: Dömölky Dániel/Katona József Színház

Helmeczy úgy véli, hogy a bíróság nagy valószínűséggel a családnak adna igazat, de szeretnék elkerülni az újabb jogi procedúrát, és a színháznak sem szeretnének ingyenreklámot csinálni, ezért nem perelnek. „A kisebbik lány ötéves volt a tragédia idején, alig emlékszik valamire, a középső lány pedig a tiszavasvári gimnáziumból indulva mára az orvosi egyetem ötödéves hallgatója lett, kitűnő átlaggal. Már csak ezért sem lenne jó egy újabb jogi hercehurca, ami újra reflektorfénybe állítaná a családot.”

Megkerestük Máté Gábort, hogy megkérdezzük, mi igaz a család állításaiból, ám a direktor megkeresésünkre mindössze annyit mondott, hogy a bemutató előtt közzétett nyílt levelében már leírt mindent. Ebben a rendező ugyan elnézést kér a családtól, hogy nem kereste meg őket a bemutató előtt, de kitart amellett, hogy a darab színre vitelekor nem hibázott.

Az ügy hátteréről, valamint arról, hogy hol húzódnak a határok a művészi szabadság és a személyiségi jogok között, csütörtökön megjelenő lapszámunkban olvashatnak riportot. Ugyanitt színikritikát is közlünk Az Olaszliszkairól.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.