Színház

Nem a fény

Bulgakov: A Mester és Margarita

  • Tompa Andrea
  • 2015. január 5.

Színház

Meglepő, de a nagy prózai művek színpadra vitele gyakran akkor sikerül, amikor a színház igencsak messzire megy az „eredetitől”.

Amikor van erős értelmezői gesztus, amikor azt keresi a színházi előadás, hogy egy szöveg ma hol, kiben, hogyan ölt testet és teret. Persze, hogy milyen volna az eredeti, nem megmondható; az legfeljebb egy könyvben meg az olvasói fejekben létezik. A Vígszínház Mester és Margaritája furcsa módon akkor gondolkodik érvényesen a regény igen sokrétű problémáiról, amikor messzire megy, és egy mai világtapasztalatot tud mutatni. Amikor például a sztálini korban zajló bulgakovi vitát – létezett-e Jézus vagy sem; ami ebben az esetben nem hit és nemhit vitája, hanem egy történelmi figura körül­járása – éles gesztussal egy mai talkshow-ba helyezi. Hol máshol zajlana az a szellemi mélyrepülés? Akkor a Pravdában, ma egy tévéműsorban. És mert ebben a nagyszerű regényben vannak kimondhatatlanságok, vagy inkább néven nevezhetetlenségek, egy mai értelmezés egészen messzire mehet abban, hogy kik ma a Sátán báljának legfőbb vendégei. A főbűnösök a 20. század nagy rontó szellemei. Egyikről, akiről a pokoli bálban szó van, Bulgakov kénytelen-kellet­len darabot is írt, Batum címmel. A fiatal forradalmár Sztálinról van szó; a darabot nem mutatták be.

Tudjuk, a rossz mindig könnyebben teatralizálható, mint a jó; Lucifer, Mephisto, Jágó és társaik mindig vonzóbbak, mint a jó hiteles, átélhető, meggyőző ábrázolása. Woland, aki „Örökké rosszra tör, s örökké jót művel”, és Jesua, azaz Jézus versenyében Woland a látványosabb alak. A kérdés talán inkább az, sikerül-e érvényeset mondani ma Jézusról vagy legalább Jesua Ha-Nocriról (szerintem „c”-vel ejtve, ahogy Bulgakov is írja).

A cseh Michal Dočekal rendezőnek van mondandója Wolandról és csapatáról, legalábbis mint nekünk állított tükörről. Színészválasztása hibátlan: Lukács Sándornak van karizmája, nyugalma, humora ehhez a figurához, és ironikusra is van fogalmazva, amikor épp hosszú, ősz Bundesliga-frizurát kap. Amikor Lukács az első felvonás végén mint a moszkvai Varieté Színház fellépője elvégzi a közönséggyalázást – hosszú monológot mond, Peter Handke Közönséggyalázás című művéből kölcsönözve –, értelme lesz egykori „moszkvai”, mai budapesti fellépésének; erős, érvényes dramaturgi gesztus ez. A második felvonás eleje az előadás csúcspontja. Nem csak a báljelenet kínál érvényes értelmezést, hanem főleg az utána következő zuhanás, a másnap és a másnaposság, kiürülés ábrázolása is. Itt a rendező a német Frank Castorf (Budapesten is látott) Mester és Margaritájának Woland-alakját idézi meg, az ismert színészt, Sir Henryt cowboykalappal, nyaklánccal.

Jesua története Pilátussal sokkal szerényebb. Még ha jók is a színészek, mert Varju Kálmán megfelelően lágy és hittel teli, Pilátus (Fesztbaum Béla) pedig valami őskomcsi figurát idéz sötét szemüvegében és fehér katonai egyenruhájában, a problémavilág elzárva marad. És bár értjük, hogy a Sátán és köre színházilag mindig dominánsabb, látványosabb, viccesebb és szerethetőbb lesz, mint a naiv és nem annyira humoros Jesua-Jézusé, aki megpróbálja meggyőzni Pilátust, hogy ő is jó ember, és mindenki az, és „Egy az isten”, aki biztosan és mindenek felett létezik – mégiscsak az volna a tétje az előadásnak, hogy ez utóbbi bizonyosságról színházi állítást tegyen. Ez nem sikerül, itt a regény történetszerű felmondása zajlik. Bárcsak tudnánk, hol van ma Jesua, ki ő, hogy szól hozzánk! Irtózatos kihívás, belátom. E nélkül azonban nincs számomra érvényes Mester és Margarita.

Mindeközben a hosszú – és a vége felé már-már végtelenbe nyúló – előadás mesél, mesél, mesél, a regény történetét nem túl koherensen. Ez nem volna baj, de más belső koherenciát sem igen hoz létre. Nem hinném, hogy kirajzolódna belőle „a” történet. Képet képre, rendezői „megoldásokat” és ötleteket egymásra halmozva araszol, minden jelenet egy új ötlet, annyi színes, szélesvásznú, szagos dolog van; a képek szépen kioltják egymást. Ám amíg a trükkök és ötletek a „rosszak” csapatához kapcsolódnak – némelyik, mint Margarita repülése, szépen is sikerül –, de valahogy a regény fókusza, az alkotói dilemmák, a szerelem ereje nagyon halványan mutatkozik.

Mert fájdalom, a Mestert, a tehetséges, ám mégiscsak gyáva írót és társnőjét nagyon vékonyra fogalmazza az előadás, pedig volna ott színészi anyag (Hevér Gáborban és Járó Zsuzsában). A szerelem mint együttlét, összetartozás kevéssé válik láthatóvá. S bár az előadás bátran végigmondja a történetet – színházban nem szokták –, azt is, hogy az író, a Mester nem érdemli meg a fényt, csak a nyugalmat; ez a rendkívül talányos regénybeli mondat homályban marad, nem világosodunk meg, hogy Bulgakov miért vélte úgy, hogy az író, azaz önnön tükörképe nem a fénybe fog távozni. Talán mert a legnagyobb bűn a gyávaság, ahogy a regény állítja.

Vígszínház, november 13.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.