Operett - Nyögés a vége - Parti Nagy Lajos-Darvas Ferenc: Ibusár

Színház

Sárbogárdi Jolán álma megvalósult: művével a hóna alatt valahára csak bevonult az Operettszínházba. Nem épp huszáros rohammal vette be az épületet, s mindössze a félreeső Raktárszínházig jutott, ám az eredmény alighanem így is bőséggel kielégítené a boldogtalan MÁV-alkalmazottat.

Az már sokkalta inkább kérdéses, hogy mit is érez a néző, amint Béres Attila rendezése nyomába ered az Ibusár bő másfél évtizedes előadás-történetének.

Szemre pedig minden klappolni látszik. A játéktér balról világító szentképpel felszerelt prolikonyha, jobbról rég enyészetnek indult vasútállomás (díszlet- és jelmeztervező Túri Erzsébet), s még a huszerettlátomásoknak is jut egy csepp forgószínpad. Amint az államvasutak szignáljával, valamint Vereczky Szilvia belépőjének meg a Vilja-dalnak egy-egy pianínón kivert dallamával beköszön Darvas Ferenc karikaturisztikus kísérőzenéje, már elénk is lép az Anyuska szerepében libafasírtnak valót daráló Lehoczky Zsuzsa, majd az elgyötört kocalibrettistát játszó Siménfalvy Ágota, s utóbb rendben előkerülnek a Jolán álmaiba be-belovagoló huszárok is. Megkapjuk még a jócskán bravúros szerepváltásokat is: Siménfalvy boszorkányos gyorsasággal vedlik át operettbéli Amáliává és vissza, s a többiek, így a kalauzt és huszárkapitányt adó Mészáros Árpád Zsolt vagy az állomásfőnökként és acsargó intrikusként pendliző Földes Tamás mind fegyelmezetten, ütemre cserélgetik szerepeiket. Sőt, Mészáros Árpád Zsolt áldozatos módon még a nadrágját is letolja, vélhetőleg, hogy a produkció a művész hátsójának közszemlére bocsátásával tegyen hitet az Operettszínház falai közé bekéredzkedő alternatív törekvések mellett.

S meglehet, valahol itt a bibi: az előadás inkább tetszik a haladottság osztentatív tanújelének, mint eredeti színházi élménynek. "Ami operettjelenet, az nagyon operett és nagyon zenés" - áll a színlapon, ám a túlzásba menekülés - a nyilvánvaló jó szándék dacára - ezúttal legalább annyira problematikusnak bizonyul, mint a második rész parttalan és a türelmet felettébb leapasztó drámázása. Hiába tapasztaljuk Siménfalvy Ágota tehetségét vagy épp Lehoczky Zsuzsa hervadhatatlan kislányos báját, a végeredmény inkább feszélyező, semmint felszabadító.

Mindazonáltal súlyos igazságtalanságot követnénk el a rendezéssel és az előadókkal szemben, ha nem adnánk hangot gyanúnknak, miszerint mindebben akad némi felelőssége magának a darabnak is. Mert Parti Nagy Lajos küldje bár a rontást mégoly ügyesen saját mondataira, azért szövegtorzító poéntechnikája bizonnyal nem nélkülözi a mechanikus, s ilyesformán kiismerhető elemeket. S ami voltaképp már jó néhány megelőző Ibusár-előadásból is kisejlett: a parodisztikus irály és a hatványra emelt gunyor - inkább akarva, mint akaratlanul - jócskán kibillenti az alaptermészetét tekintve mégiscsak jámbor és engedelmes befogadót, aki ezután már alig-alig képes empátiát csiholni magából, bármint omoljon is porba-sárba az a szegény Jolán.

Budapesti Operettszínház - Súgó Raktárszínház, január 15.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.