Színház

Pacekba

Virágos Magyarország

  • Csáki Judit
  • 2012. június 17.

Színház

A virágos Magyarország egy kis faluban lakik; mesebeli táj, tó, hegy-völgy, templom, jó levegő és szocreál művház. Operettdíszlet, operetthősök - pont, ahogy azt Móricka meg mi elképzeljük. Ahová a szív visszahúz - a közepesen magasra kapaszkodott kormányzati tisztviselőt éppen úgy, mint a Hollandiában virágkötészetet tanult egykori szerelmét.

A Kamrában bemutatott Virágos Magyarország című "nagyoperett" már első blikkre csupa tréfa. Nagyoperett - a Kamrában. Alföldi falucska látképe - dombok közt a völgyben. És még a neve is: Tunyánd. Kovács Dániel és Vinnai András librettójában a nevek is beszélnek, mégpedig a cím világában: Viola és Jácint a primadonna és a bonviván. De van Ibolya is.

A zenét Kákonyi Árpád és Matkó Tamás szerezte, bőven merítve a magyaros-népies motívumokból - de hát ezt teszi a szöveg is meg még az író-rendező által tervezett díszlet is. Merítés, ez itt a lényeg; hiszen maga az operett is csupa merítés, egyrészt a valóságból, melynek mindjárt a paródiájává is válik, másrészt az álmok világából, melynek ugyancsak. A valahai "munkás-operett", termelési operett is ebből merített - Kovács Dánielék pedig már belőle is. És a népszínműből: ennek figurái lényegülnek át korunk játékosaivá, megannyi archetípus; a tanácselnök asszonyból polgármester, a földesúrból helyi maffiózó, a szegénylegényből politikus.

Szóval ki van ez találva, a - mondhatni - szokásos kétirányúság mentén, mint a hajdani kaposvári operettek. Komolyan játsszák, ezen röhögjük halálra magunkat, és közben odabent összefacsarodik a szív meg az ész: téboly, hogy miben élünk. De ez már nem kettő, hanem minimum három irány, miközben egynek kellene lennie; olyan párhuzamosok ezek, amelyek nem a végtelenben találkoznak, hanem az előadásban. Itt azonban hol a paródia, hol a társadalomkritika mutatja magát. Afféle emlékpróba, utaláshalmaz a jelen és a közelmúlt elhíresült történeteiből, jelenségeiből és képeiből, szóviccekkel is bőven megspékelve.

Virágos Magyarország szétterül a felszínen, mint az Alföld; alatta azonban nem jó zsíros anyaföld, hanem lyukacsos tufa van. A primadonna-szerepkörben felbukkanó Viola hol melankolikus mimóza, hol bukolikus liliom, hol harcos kardvirág - nem csoda, hogy Ónodi Eszter sehogy sem találja magát benne. Jácint a mi kormányzati "korunk hőse", a magyar vidék termette és tette alkalmassá a konfliktusok rapid és mostanában tényleg röhejesen szapora megoldására, a biankó törvényalkotásra, de hát a szíve mélyén jó gyerek ő, akit visszahúz a szíve kis falucskájába, pedig már milyen jól odakorrumpálódott a fővárosi hatalomba. De ezt Ötvös András sem tudhatja koherens figurává játszani, ezért a mégiscsak szilárd operettalapon veti meg a lábát, és ott is marad.

Nem lett ez rendesen megírva, ezért pörög a poénos felszínen. Elek Ferenc, aki persze most is hibátlan mind a gonosz földesúr, mind a közmunkás öregasszony szerepében, ez utóbbiban kiteszi azt a bizonyos, mindenhol fel- és lefutott kézcsókos jelenetet, szépen kivárva, hogy arra gondoljunk, amire kell. És ez a kitevés, pontosabban a kitettség jellemzi az egészet; a közlés és az üzenés mint a párbeszéd alapja színpad és nézőtér közt. Pacekba kapjuk a röhögtetést és a tanulságot, nincsen művészi beszéddé formálva. Nem finom és elegáns, hanem brutális vagy pasztell.

Ki van téve a szélsőjobbossá lett egykori "falu bikája", lássuk már, hogy ostobaságból és sodródásból (meg szegénységből és perspektívátlanságból) keletkezik a nettó nevetséges hülye náci, aki egyelőre csak a cigányokat rühelli. Meg van üzenve, hogy koronával és piros-fehér-zölddel van törleszkedve a kurrens hatalomhoz, hátha ad pénzt, vagy legalább nem vesz el többet... Mutatva van, hogy a törzsökös fővárosi hatalomszolga, Drevenka a faluundortól és pollenallergiától egészen a szerelemig ível - miközben Tasnádi Bence e. h. parádés karikatúrája legalább színesen-szagosan hozza a figurát: az egyik legjobb alakítás ez. A másik legjobb Pálmai Annáé, aki szubrettszerepkörben legalább dinamikus és tűzrőlpattant lehet, mert vele épp nem üzennek semmit azon kívül, hogy falun is élnek helyre kis csajok. A harmadik meg Kocsis Gergely tesze-tosza, kallódó Nyulassyja; és persze remek minden mini-portré: a közmunkássereg (mindenki alakít benne egy csöppet), Bodnár Erika ájulós polgármestere, Brávácz Alexandra egyhúrú, a tévé tehetségkutatóin iskolázott falusi princessze.

Az alapanyag hiányosságait - hogy ugyanis csak a részletekbe lehet belevesznünk, mert más nincsen - Kovács Dániel rendező sem vehette észre, lévén maga az egyik szerző. Aki - talán egyelőre - sem íróként, sem rendezőként nem beszéli azt az összetett nyelvet, amely egyszerre fejezhetné ki a színt és a visszáját, és koherensen, a paródiát az operett monumentális giccsével és a kortársi mondandó kritikai karakterével összesimítva valóban világot ábrázolna, optimális esetben ezt itt. Így azonban pusztán dramaturgiai akadékoskodásból is elgondolkodunk a bájos happy endingen: a gaz maffiózó által lenyúlt virágok, amelyek a fémhulladékból összeeszkábált koronát lennének hivatva díszíteni, végül előkerülnek, igaz, a törvényesség talmi megbuherálása eredményeként. De a korona virít, és a szerelmesek egymáséi lesznek.

És akkor nemigen lenne más hátra, mint a műfajhoz komolyan és igaziból szükséges énektudás, amelyről sajnálatosan még a Kamrában, még egy (termelési) operettben sem szeretnénk lemondani.

Kamra, május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.