Visít a láncfűrész

Helmut Krausser: Bőrpofa – a VRRRRRÜMM láncfűrésszel

  • - ki -
  • 2012. január 24.

Színház

Helmut Krausser Bőrpofa című darabja A texasi láncfűrészes mészárlásból vette az ötletet, mely filmet 1974, a felbukkanása óta immár hatrészes sorozattá duzzasztotta a nézői igény (maga a cím a harmadik epizódéra utal). Mármint azoknak a nézőknek az igénye, akik moziban szeretik nézni az ilyesmit, esetleg otthon, DVD-n. Bizonyára vannak köztük nem kevesen, akik még el is játszanak a gondolattal: lennének ők is Bőrpofa, és lenne ötletük a láncfűrész találékony, eredeti rendeltetésétől némileg eltérő használatára. De alighanem nagyon kevesen vannak olyanok, akik a gondolatjátéknál tovább merészkednek.


Fotó: Dömölky Dániel

A Férfi – Helmut Krausser színművének horrorfilmrajongó főhőse – egy kicsivel azért tovább megy a gondolatnál: vesz egy láncfűrészt. És innen kezdve Krausser már rá is ül a leginkább „csehovi pisztoly” néven elhíresült dramaturgiai közhelyre: a láncfűrésznek láncfűrészelnie kell. Adva van két ember: a Férfi, aki leginkább otthon bíbelődik magvas gondolataival, költői ambícióival és gyermekded komplexusaival, és a Nő, aki pincérként keresi meg a Férfi álmodozására és a kettőjük életére valót – a darab kezdetén épp kirúgott pincérként. Önmagában, láncfűrész nélkül is problémás – ha nem is éppen drámai – helyzet, van mit rugózni rajta; kivált, ha a szerző, mint Krausser, flottul ír, dialógusaiból – ha nem is a zsenialitás, de – a profizmus rendre kiszól.

A Kamra színpadán egyszerű és nagyszerű Horgas Péter díszlete: a lakótelepi, egyterű lakás körül ott a lakótelep maga; látjuk a környező lakások fényeit, vagyis emberlakta tájon vagyunk. Lepukkant tájon ugyan. A Férfi – míg a Nő dolgozik – a Bőrpofa című horrorfilm képsoraival és a hozzá illesztett sajátos szerepjátékkal múlatja az időt, és teljesíti ki (be?) önmagát. Mondhatnánk: pszichiáter díványára való történet a véres kötényben, bőrmaszkban, visító láncfűrésszel celebrált vitustánc – de hát nem az. Mindössze eljátszik a fantázia és a valóság furcsa kevercsével. A Nő persze váratlanul hazaállít – és ezzel elkezdődhetne a komolyba forduló játék: mi lesz a láncfűrésszel, kit hogyan talál meg… Tét kéne ide, de komoly; és tét nincs, csak hablatyok vannak bizalomról és megértésről, párkapcsolati hoppokról és koppokról. Aztán amikor annak rendje és módja szerint a szerepjáték – legalábbis hangban – túlmegy a lakótelepi lakás papírvékony falain, belép a külvilág.

Dömötör András nemigen tudhatja feszültséggel megtölteni a feszültséghiányos opust, pedig jó színészeket választott. Kivált Mészáros Béla játéka szórakoztató: úgy váltogatja a gyermekdedség, líraiság és belső bizonytalanság színeit, hogy majdnem elhisszük, költő lakik benne. Csak amikor a barátnője, a Borbély Alexandra által játszott fiatal nő szemével nézünk rá, akkor derül ki, hogy mindössze pózok váltogatásáról van szó. És pózt – hozzáállást, hajlandóságot – váltani a Nő is tud. Amikor félelmetessé válhatna a játék, amikor fenyegetettség és valódi veszély lopakodna be a lakótelepi egyterűbe – akkor számonkérő, felnőtt nőből hirtelen játszótárssá válik, és már nemcsak tét, hanem izgalom sincsen.

Hiszen a külvilág a kisded játékokat sem tűri, ha azok filmbéli ötletek alapján a véres valóság látszatát öltik. És innen már csak néhány logikus lépés, míg kibontakozás helyett tompa fordulatokkal lecseng a Bőrpofa nagy alakítása.

A színészek tetszettek, meg az olykori vicces fordulatok. És a rengeteg piros festék is jól tette a dolgát.

A valóság persze produkál a mégoly fantáziadús filmeknél is meredekebb történeteket. Ezekből aztán vagy lesznek jó filmek, vagy nem. De egyirányú utcáról beszélünk – ezért okulhat, aki akar: sem a Bonnie és Clyde-ot, sem a Bőrpofát nem lehet visszagyökereztetni a hétköznapok világába; aki megpróbálja, úgy jár, mint ez a szegény Férfi. Hagyni kell, hogy a valóság kiforrja a maga új, mindent felütő saját történeteit.

Ez azért tanulságnak nem túl magvas, ugyebár.

Kamra, január 15.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.