Rockopera

Száll a korona

Szörényi Levente-Bródy János: Veled, Uram!

Színház

Feke Pál, Janza Kata


Feke Pál, Janza Kata

Fotó: redcock

Kétszer kell bejönnie a színpadra, hogy egyszer észrevegyék - hangzik a kenderszakállas színházi közhely a jelentéktelen színészről, s mit szépítsük a dolgot, szemre egészen hasonló a helyzet a legendás Szörényi-Bródy-alkotópáros 2000-ben ősbemutatott történelmi rockoperájával is. "A magyarság sorskérdése a tét! [...] Fel kell ráznunk az embereket, nézzenek már körül, mi történik" - nyilatkozott az ezredfordulón a messzire tekintő és nagyralátó zeneszerző, azonban az esztergomi premiert még csak újabb bemutatók sem követték egy bő évtizeden át, nemhogy a Veled, Uram! érdemben keltegethette volna szunnyadó nemzetünket. Bizony ez a Szörényi-opus is megsínylette az István, a király korszakos sikerét, amely trilógiaírásra és újabb históriai (rock)operák komponálására ösztökélhette ugyan a nagyszerű muzsikust, ám egyszersmind jó előre el is szipkázta a szerzői invenció és a befogadói figyelem túlnyomó javát.

 

A különféle trendekre mindenkor érzékenyen reagáló Budapesti Operettszínház most elővette és jelentős zenei és dramaturgiai átdolgozásokat követően újra bemutatta az "István válaszútja" alcímű darabot, s a vállalkozás felettébb informatívnak bizonyult. Újólag fölismerhettük példának okáért, hogy a Veled, Uram! egyszerre nyilvánvaló utánérzés és meghaladási kísérlet, a "zenedrámai" ambíciók látlelete meg kompromisszumos vissza-visszasomfordálás a slágerhangzás kiesebb tájékaira. A zenei összbenyomás semmiképpen sem kellemetlen, a kritikus nem kíván forró ólmot öntetni a fülébe, de a zene még a legsikerültebb pillanataiban sem vonja egészen a hatalma alá a hallgatót, akár másnapig is kitartó, hangzó emlékfoszlányokat pedig végképp nem kínál. Becsületes, ám a sodró lendületet ernyedten nélkülöző munka, akárcsak a dalszövegek egésze, amely szembetűnően takarékoskodni látszik az ötletekkel, s tartós muníciót így szintén nem ígér a kis magyar mindennapokra. ("Valakinek holnap le kell mondani hivataláról" - dudorászhattuk bezzeg az István, a király alkalomhoz illő sorát a sajtóbemutató napján.)

A Somogyi Szilárd által rendezett előadás mintha eleve a kötelező gyakorlat elvégzésének szolid ambíciójával látott volna az utánérzéses cselekmény, az ezeréves választási kényszer ismételt színreviteléhez. Így hát Sík Sándor és a zavaros fejű Padányi Viktor nyomdokán haladva első szent királyunk utolsó éveinek nagy dilemmája, Imre herceg, Vászoly (Vazul) és Orseolo Péter utódlási esélyei válnak a zenés színpadi játék központi elemeivé. S persze újfent a pogány-keresztény megosztottság, a Nyugat értetlen arroganciája és a bezárkózás reménytelensége: operettszínházi ősmagyarokkal, a Madách és a néhai Rock Színház erős bedolgozásával, "filmszerű" forgószínpadozással és egyéb látványelemekkel, az ürességtől való irtózás szinte teljes színházi arzenáljával. A különböző eredetű rendszerhibák ezúttal sajnos felerősítik egymást, hiszen az Árpád-kori III. Richárdként pozicionált Orseolo Péter figurája egyszerre sínyli meg a szinte mesejátékba illően szünetlen gonoszkodást, valamint azt, hogy a szorgalmasan ármánykodó, ám előnytelenül felruházott Mészáros Árpád Zsolt ezúttal futballhuligán tini nindzsa teknőcnek tetszik a színpadon. Valami hasonló mondható el Imre hercegről is, aki részben idézetszerűen is az István, a király Rékájának örököse, s akinek eredendően vértelen szerepalakját Kádár Szabolcs egy felcseperedett gyermekszínész forszírozott bájával ágálja elénk. Amiként Bodor Johanna koreográfiája is hiába tobzódik az erőteljes kézmozdulatokban, a sűrű beintésekben meg a jószerint középkori süketnéma jelelést mímelő ceremoniális gesztikulálásban: a tánckar alig valamivel bizonyul hitelesebbnek, mint Pirgel Dávid Vámpírok báljából szalajtott, a kellékkéssel tétován hadonászó, traviparókás Zobor táltosa.

A férfierőt az előadásban a Velich Rita jelmeztervezői működését amúgy ugyancsak megszenvedő Feke Pál (Vászoly) képviselte, azonban az ő szerepe túlnyomórészt csakúgy passzív volt, mint a többnyire a túltervezett díszlet (Rózsa István munkája) magasába állított-ültetett Sasvári Sándoré, aki megfáradt ötvenes Jézusnak játszotta István királyt. A leghálásabb szerep így nem is nekik jutott, hanem a Vászolynét alakító Janza Katának és az Imre herceg mellé rendelt Vágó Bernadettnek (Krisztina lengyel hercegnő), akik korlátozott terjedelmű szólamukban egy-egy líraibb, hatásosabb számot is lelhettek.

Kire szálljon a korona? - fontolgatja hosszasan, ámde valódi dramaturgiai tét vagy kifutás nélkül a nemzeti sorskérdést az élettől búcsúzó István király, hogy legvégül meglelje a jobb híján tökéletes választást: Szűz Máriát, a magyarok nagyasszonyát. A díszletkorona annak rendje és módja szerint útjára is indul: fel, a csillagok közé, majdnem egészen a zsinórpadlásig. A király meghalt, a korona él - halljuk a jelentőségteljes tételmondatot, s úgy lehet, csupán bennünk van a hiba, hogy két hosszú felvonás elteltével se fel-, se megrázva nem érezzük magunkat.

Thália Színház, március 29.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.