Színház

Szenteltvizezett bor – Székely Csaba: Bányavíz

  • Herczog Noémi
  • 2013. november 17.

Színház

VI. Benedek pápa lemondása után coming outol, mert nem bír tovább hazugságban élni. Ez persze egy minőségi angol álhíroldalon jelent meg, ahol hozzátették, hogy ez korántsem meglepő: "Nők sehol, kalapköltemények és Prada cipők - a katolikus egyház a legmelegebb intézmény a világon."

Székely Csaba ezt a megunhatatlan közhelyet választotta erdélyi trilógiájának befejező részéhez: egy radikális, mégsem ördögi Tartuffe-öt, kisfiúkat molesztáló papot, aki elsőként ítéli meg felebarátait piti bűneikért. Őt játssza Kaszás Gergő pajzán, lila és rózsaszín csíkos, de egy reverenda méltóságával viselt frottír fürdőköpenyében. A Bányavíz azonban nem eléggé élezi ki a helyzetet. A pedofília csak egy újabb bűn a káromkodás, lopás, alkoholizmus szentháromsága mellett, és sajnos keveset tudunk meg arról, hogyan éli meg ezt a pap nevelt fia, vagy akár maga a plébános; nincs olyan helyzet, ahol ezt a maga kegyetlenségében látnánk. Pedig ebben a szabad szellemű és -szájú trilógiában valaki valakit mindig magához és ezáltal ehhez a nyomortanyához köt. Ezúttal többek közt a plébános a nevelt fiát, ezért volna különösen fontos, hogy lássuk ennek a mechanizmusát a pedofília esetében. Miként ragad itt örökre a fiú "galambszart vakargatni" nagy szomorúságában.

A Bánya-trilógia első darabja szakít az idealizált Erdély-képpel, és hozzánk hasonlatos embereket ábrázol. A második és harmadik rész már egy-egy konkrét problémát jár körül, a román-magyar együttélést, illetve a pedofíliát, de mindeközben ezek is ugyanarról szólnak: sajátos szemszögből mutatják a közös, képzelt Erdélyt. Székely Csaba végre-valahára, szakítva az örök áthallásokkal, adaptálja Martin McDonagh ír nyomorát egy nekünk ismerős közegbe. Végre nincs összekacsintás, nyílt beszéd van, meg persze káromkodás egy sajátos, kitalált nyelven, szellemes, kacifántos, több mint négybetűs szavakkal. És megint itt van Csehov, ezúttal főleg a Sirály: a világvégi faluban formai újításnak minősülő, rímtelen verssel jelentkezik a magyar Trepljov, a plébános nevelt fia. Ebben a szerepben Márkus Sándor talán nem elég fura, túl jólfésült jelenség.

A trilógiák kedvelője, Csizmadia Tibor ismét részben kisrealista bohózatra, részben abszurd tragédiára, valamint most kicsit szimbolikusra is rendezi a darabot. Ami működik is így, Cziegler Balázs díszlete, vagyis egy monumentális, azúrkék konyhaszekrény előtt. A hármas tagolású konyhabútor egyszerre szobabelső és templomi triptichon, ennek a tetejére kapaszkodik fel a drámai megoldásért egy nyaktörő mutatvánnyal az öreg és szenilis, erősen rozoga házvezetőnőt játszó Bozó Andrea. Különösen szép, finom alakításában ez a túlzottan bohózati jelenet a kredencen túli, felsőbb igazságokhoz is eljuttatja az öregasszonyt.

Ha a plébános fia új formákra is jelenti be igényét, Székely Csaba nem. ' jól megcsinált drámákban gondolkodik, és teheti, mivel tud ilyet írni. Abból is származott már sok jó, ha valaki nem tudott, viszont volt erős látásmódja és személyisége, lásd Sarah Kane, Elfriede Jelinek és a többiek esetét. De a kortárs magyar írók közt kevesen tudják a klasszikus drámaszerkezetet, a pergő dramaturgiát úgy működtetni, hogy annak még egyéni hangja is legyen. Székely Csaba tudja ezt. Trilógiája kompakt és erős egész, azzal együtt fontos darabja a magyar drámairodalomnak, hogy utolsó részét kevésbé dolgozta ki, mint a többit, és hogy mindháromnak jobb az eleje, mint a vége. Ezzel a színészeket is kihívás elé állította, igazán jó szerepet talán csak Kaszás Gergőnek és Bozó Andreának írt, ők viszont megoldották úgy, hogy csak miattuk érdemes lenne megnézni a Bányavizet, ha más értéke nem is volna. De van.

Szkéné, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.