Színház

Szép Ernő: Május!

  • Herczog Noémi
  • 2014. május 24.

Színház

Szikszai Rémusz választásai sosem evidensek, hiszen elfelejtett darabokat talál; és mindig evidensek, hiszen fel nem merül, minek kellett őket elővenni. "Mi közöm?" - teszi fel szépernősen ezt a mai kérdést a luftballonárus a Májusban, mert semmi köze ezekhez a lufikhoz, amiket nap mint nap árul, de máshoz még kevesebb köze van.

(Olyan a luftballon Szép Ernőnél, mint a szamovár Csehovnál.) A lány este hazamegy, másnap újra árul, ebből áll a napja. Az egyfelvonásos a dunaújvárosi színház kamaratermében a századfordulós ligetből egy mai buszmegállóba kerül: félig valós, félig egzisztencialista térbe, ahol a léthatáron várakozik pár egymás mellé sodródott ember. Ebben a közegben értelmet nyer Szikszai kissé modoros gesztusa, hogy egyes fogalmakat - Halál, Boldogság - rendre megtestesít. Itt viszont a gyufaárus félvalóságos, féltúlvilági, vissza-visszatérő szerepeltetése szépen beleillik a lírai darabba. "Mi közöm?" - kérdezik a szereplők egyre-másra. Mi közöm a természethez? A munkámhoz? A másikhoz? Tőkés Nikoletta és Tóth József finoman egyensúlyoz a százéves nyelv édessége és öniróniája közt; megejtő, ahogy a férfiből a felszólításra, hogy nevessen, kiszakad valami furcsa, nevetésre emlékeztető, nyomorult zokogás. Mi köze a lánynak ehhez az emberhez? Lerángatja-e, egyáltalán le akarja-e rángatni szavaival a kötélről?

A másik egyfelvonásos, az Igazgató úr! még ritkábban látható, és talán még nagyobb színészi kihívás. Mi köze az igazgatónak ahhoz, ha beosztottja, aki egyedül tartja el testvéreit és családját, bélistára kerül? Akár a Vőlegény főhősnője: Lapis Erika Idája is naiv nő, de erős.

Ha egy vidéki színház zavarba jön, milyen kortárs problémákat felvető, értékes melodráma tetszene szélesebb közönségének, kövesse Dunaújvárost, és játsszon Szép Ernőt!

Bartók Kamaraszínház, április 8.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.