Nekrológ

Szervusztok, pajtikák!

Kemény Henrik (1925-2011)

  • Bori Erzsébet
  • 2011. december 20.

Színház

A félelmet nem ismerõ Vitéz László nemzedékek sorának volt népi hõse. Elbánt az ijesztõ szellemekkel, a barna, a fekete és a vörös ördöggel, de még a halált is legyõzte. Elszorul a szívünk, mert nincs már az, aki hadra fogja Lászlót a gonosz ellen.

Kemény Henrik úgy halt meg nyolcvanhét évesen, hogy megtartotta a szavát: amíg a kezét emelni tudja, addig játszani fog. Pedig kemény fizikai munka egy órán át feltartott kézzel állni a paraván mögött, pörögni-fordulni, szúrni, vágni, ütni, fél tucat figurát megszemélyesítve beszélni, énekelni, ordítani, minden elõadásra háton, vállon, bõröndben cipelni, felépíteni és lebontani az egyszemélyes színházat. Amelyhez maga faragta, festette, öltöztette a bábokat, készítette a díszletet.

 

Ha olyan ívet rajzolunk a történetnek, amely a Galíciából bevándorolt Korngut Salamontól a magyar népmûvészet mesterévé lett unokáig vezet, akkor nem hazudunk, de elsiklunk afelett, milyen tipikusan magyar sors a Kemény családé, amelynek eseményei a magyar történelem hol szerencsés, még többször sötét és tragikus fordulataihoz kötõdnek. "A nagyapa tanult mestersége csizmadia volt, járta a vásárokat a saját készítésû csizmáival. Kackiásra pödrött, hetyke bajuszú, jó svádájú, jó hangú volt az öreg." (Az idézet és a történetek fõ forrása Granasztói Szilvia interjúja a Beszélõ 1992/38. számából.) A vásárokon látott cirkuszoktól és mutatványosoktól kapott kedvet, hogy õ is fellépjen énekesként, bûvészként, bohócként; 1897-ben megszerezte a belügyminiszteri mutatványosengedélyt, és az egész Monarchiát beutazta. A Felvidéken és Csehországban ismerte meg Kaspareket, Ausztriában Kaspert, Fiuméból Olaszországba átruccanva Pulcinellát, a magyar vásárokon Paprikajancsit - õk Vitéz László legközelebbi rokonai. Na meg az angol Punch, de vele csak a fia, idõsebb Kemény Henrik találkozhatott Amerikában, ahonnét a "legjobbkor" jött haza, hogy harcoljon, megsebesüljön és hadifogságba essen az I. világháborúban. Szabadulása után õ vitte tovább a bábszínházat, amely 1926-ban a fõváros új közparkjába, a Népligetbe költözött, azon belül is a Mutatványos tér 3. szám alá. Ott tartották hétköznaponként a - közönségérdeklõdéstõl függõen - három-négy elõadást, és ott is laktak. A mama tányérozott, és varrta a bábuk ruháit, a papa készítette a bábokat, találta ki a darabokat. A három gyerek - Henrik, az öccse és a húga - már kiskorától besegített a családi vállalkozásba, Henrik még nem volt tízéves, amikor már egy sámlin állva kesztyûbábokat mozgatott, de megtanult marionettel is bánni, a papától és az ismerõs öreg szakiktól elleste az asztalosság, a villanyszerelés, a lakatosság, a tûzzománcozás és a festés fogásait, mindazt, ami egy bábszínház felállításához és mûködtetéséhez kell.

 

A háború a Kemény családot sem kímélte: a papát munkaszolgálatra vitték, és nem tért vissza; az öcs fogságba került. Henrik 1945. május elsején egyszemélyes színházként indította újra a Bódét, és a mutatványosok másik nagy napján, augusztus 20-án a papát kivéve újra együtt a családi vállalkozás. Egy-két reményteli év után szorulni kezd a hurok: 1947-ben kezdõdtek a korlátozások, betiltások, ki játszhat, mit játszhat, hogy játszhat. Vitéz Lászlónak, a népi hõsnek nem volt helye a népi demokráciában. Igaz, a háború elõtt is többször kellett Paprikajancsi fedõnév alatt színpadra lépnie, mert a csendõrverõ, bírópüfölõ, nagy pofájú Lászlót nem kedvelte semmilyen hatalom. Paprikajancsi legalább rokon, de az 1948-ban helyette javasolt Traktor Ferke már vállalhatatlan volt: Kemény Henrik elnémult, és azon túl szövegmentes, virtuózra fejlesztett marionettjátékkal lépett fel. 1953-ban ennek is vége szakadt, az államosító gõzhenger elérte a népligeti mutatványosokat. A Bódé maradt meg egyedül a vurstliból, mivel lakásként is szolgált.

Kemény az Állami Bábszínház mûhelyében dolgozott, majd az elsõ vidéki bábtársulat megalakítója lett Gyõrben. Ott, a környezõ falvak viszonylagos szélárnyékában éledt újra Vitéz László. A hetvenes évek közepétõl, már nyugdíjasként, Henrik a nagyapja nyomdokába lépve felcsap vándorkomédiásnak, a paravánnal, a tölcséres gramofonnal meg a barna bõrönddel jár vásárról vásárra, és a bõröndben mindig ott van Vitéz László, a hõs. A televízióban olyan híres - részben maga tervezte, készítette - figurákat mozgat, mint a Futrinka utca Böbe babája, a Zsebtévé Hakapeszije és Frigyese, vagy Süsü, a sárkány. Ez már a nyolcvanas évek, az egyszemélyes Kemény-társulat új fénykorának kezdete, amelyet növekvõ ismertség és elismertség, díjak és külhoni sikerek kísérnek. Vitéz László végre találkozhat a családjával, Punchcsal, Petruskával, Pulcinellával, Karagözzel. A Népligetben felújítják és 1989. augusztus 20-án ünnepélyesen megnyitják a Bódét. A jó szándékú terv nem váltotta be a hozzá fûzött reményeket, a Népliget nem éledt fel, és azóta sem találta meg a helyét, szerepét a fõvárosban. A kísérlet végére egy gyújtogató tett pontot, idén októberben, nem egészen két hónappal Kemény Henrik halála elõtt porig égett a Bódé.

 

Ám a piros ruhás, pirospozsgás, hegyes sipkás Vitéz László elpusztíthatatlan. Mert nemcsak erõs, bátor és szókimondó, de évszázados kora dacára meglepõen jól alkalmazkodott a modern idõkhöz, a jég hátán épp olyan remekül megél, mint az új hordozókon, a videokazettán, majd a DVD-n, a neten meg kifejezetten elemében van. A családi örökséget a 2005-ös Kossuth-díjból létrehozandó Korngut-Kemény Bábmúzeum fogja õrizni és bemutatni, de Vitéz Lászlót a gyerekek és a gyerekek gyerekei éltetik nemzedékrõl nemzedékre. Millióan ismerik a csapláros néni báli legyezõjét, viszik tovább a szófordulataik között, hogy "nehez" meg "egy, kettõ, három télen, nyáron", és kérik a sörhöz alulra a habot, ha "szomjatosak". Az elátkozott malom, A csodaláda, Az elásott kincs történetét soha nem írták le, hiszen fejbõl tudta az egész család. Egész családok tudják fejbõl.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.