Nekrológ

Szervusztok, pajtikák!

Kemény Henrik (1925-2011)

  • Bori Erzsébet
  • 2011. december 20.

Színház

A félelmet nem ismerõ Vitéz László nemzedékek sorának volt népi hõse. Elbánt az ijesztõ szellemekkel, a barna, a fekete és a vörös ördöggel, de még a halált is legyõzte. Elszorul a szívünk, mert nincs már az, aki hadra fogja Lászlót a gonosz ellen.

Kemény Henrik úgy halt meg nyolcvanhét évesen, hogy megtartotta a szavát: amíg a kezét emelni tudja, addig játszani fog. Pedig kemény fizikai munka egy órán át feltartott kézzel állni a paraván mögött, pörögni-fordulni, szúrni, vágni, ütni, fél tucat figurát megszemélyesítve beszélni, énekelni, ordítani, minden elõadásra háton, vállon, bõröndben cipelni, felépíteni és lebontani az egyszemélyes színházat. Amelyhez maga faragta, festette, öltöztette a bábokat, készítette a díszletet.

 

Ha olyan ívet rajzolunk a történetnek, amely a Galíciából bevándorolt Korngut Salamontól a magyar népmûvészet mesterévé lett unokáig vezet, akkor nem hazudunk, de elsiklunk afelett, milyen tipikusan magyar sors a Kemény családé, amelynek eseményei a magyar történelem hol szerencsés, még többször sötét és tragikus fordulataihoz kötõdnek. "A nagyapa tanult mestersége csizmadia volt, járta a vásárokat a saját készítésû csizmáival. Kackiásra pödrött, hetyke bajuszú, jó svádájú, jó hangú volt az öreg." (Az idézet és a történetek fõ forrása Granasztói Szilvia interjúja a Beszélõ 1992/38. számából.) A vásárokon látott cirkuszoktól és mutatványosoktól kapott kedvet, hogy õ is fellépjen énekesként, bûvészként, bohócként; 1897-ben megszerezte a belügyminiszteri mutatványosengedélyt, és az egész Monarchiát beutazta. A Felvidéken és Csehországban ismerte meg Kaspareket, Ausztriában Kaspert, Fiuméból Olaszországba átruccanva Pulcinellát, a magyar vásárokon Paprikajancsit - õk Vitéz László legközelebbi rokonai. Na meg az angol Punch, de vele csak a fia, idõsebb Kemény Henrik találkozhatott Amerikában, ahonnét a "legjobbkor" jött haza, hogy harcoljon, megsebesüljön és hadifogságba essen az I. világháborúban. Szabadulása után õ vitte tovább a bábszínházat, amely 1926-ban a fõváros új közparkjába, a Népligetbe költözött, azon belül is a Mutatványos tér 3. szám alá. Ott tartották hétköznaponként a - közönségérdeklõdéstõl függõen - három-négy elõadást, és ott is laktak. A mama tányérozott, és varrta a bábuk ruháit, a papa készítette a bábokat, találta ki a darabokat. A három gyerek - Henrik, az öccse és a húga - már kiskorától besegített a családi vállalkozásba, Henrik még nem volt tízéves, amikor már egy sámlin állva kesztyûbábokat mozgatott, de megtanult marionettel is bánni, a papától és az ismerõs öreg szakiktól elleste az asztalosság, a villanyszerelés, a lakatosság, a tûzzománcozás és a festés fogásait, mindazt, ami egy bábszínház felállításához és mûködtetéséhez kell.

 

A háború a Kemény családot sem kímélte: a papát munkaszolgálatra vitték, és nem tért vissza; az öcs fogságba került. Henrik 1945. május elsején egyszemélyes színházként indította újra a Bódét, és a mutatványosok másik nagy napján, augusztus 20-án a papát kivéve újra együtt a családi vállalkozás. Egy-két reményteli év után szorulni kezd a hurok: 1947-ben kezdõdtek a korlátozások, betiltások, ki játszhat, mit játszhat, hogy játszhat. Vitéz Lászlónak, a népi hõsnek nem volt helye a népi demokráciában. Igaz, a háború elõtt is többször kellett Paprikajancsi fedõnév alatt színpadra lépnie, mert a csendõrverõ, bírópüfölõ, nagy pofájú Lászlót nem kedvelte semmilyen hatalom. Paprikajancsi legalább rokon, de az 1948-ban helyette javasolt Traktor Ferke már vállalhatatlan volt: Kemény Henrik elnémult, és azon túl szövegmentes, virtuózra fejlesztett marionettjátékkal lépett fel. 1953-ban ennek is vége szakadt, az államosító gõzhenger elérte a népligeti mutatványosokat. A Bódé maradt meg egyedül a vurstliból, mivel lakásként is szolgált.

Kemény az Állami Bábszínház mûhelyében dolgozott, majd az elsõ vidéki bábtársulat megalakítója lett Gyõrben. Ott, a környezõ falvak viszonylagos szélárnyékában éledt újra Vitéz László. A hetvenes évek közepétõl, már nyugdíjasként, Henrik a nagyapja nyomdokába lépve felcsap vándorkomédiásnak, a paravánnal, a tölcséres gramofonnal meg a barna bõrönddel jár vásárról vásárra, és a bõröndben mindig ott van Vitéz László, a hõs. A televízióban olyan híres - részben maga tervezte, készítette - figurákat mozgat, mint a Futrinka utca Böbe babája, a Zsebtévé Hakapeszije és Frigyese, vagy Süsü, a sárkány. Ez már a nyolcvanas évek, az egyszemélyes Kemény-társulat új fénykorának kezdete, amelyet növekvõ ismertség és elismertség, díjak és külhoni sikerek kísérnek. Vitéz László végre találkozhat a családjával, Punchcsal, Petruskával, Pulcinellával, Karagözzel. A Népligetben felújítják és 1989. augusztus 20-án ünnepélyesen megnyitják a Bódét. A jó szándékú terv nem váltotta be a hozzá fûzött reményeket, a Népliget nem éledt fel, és azóta sem találta meg a helyét, szerepét a fõvárosban. A kísérlet végére egy gyújtogató tett pontot, idén októberben, nem egészen két hónappal Kemény Henrik halála elõtt porig égett a Bódé.

 

Ám a piros ruhás, pirospozsgás, hegyes sipkás Vitéz László elpusztíthatatlan. Mert nemcsak erõs, bátor és szókimondó, de évszázados kora dacára meglepõen jól alkalmazkodott a modern idõkhöz, a jég hátán épp olyan remekül megél, mint az új hordozókon, a videokazettán, majd a DVD-n, a neten meg kifejezetten elemében van. A családi örökséget a 2005-ös Kossuth-díjból létrehozandó Korngut-Kemény Bábmúzeum fogja õrizni és bemutatni, de Vitéz Lászlót a gyerekek és a gyerekek gyerekei éltetik nemzedékrõl nemzedékre. Millióan ismerik a csapláros néni báli legyezõjét, viszik tovább a szófordulataik között, hogy "nehez" meg "egy, kettõ, három télen, nyáron", és kérik a sörhöz alulra a habot, ha "szomjatosak". Az elátkozott malom, A csodaláda, Az elásott kincs történetét soha nem írták le, hiszen fejbõl tudta az egész család. Egész családok tudják fejbõl.


Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.