Színház

Itt, most

A HOPPart előadásairól

  • Csáki Judit
  • 2010. december 2.

Színház

Ez egy tehetséges fickó - vezetésre termett, akárki látja. A népe tőle várja a boldogulást - a lepukkant országra ráférne egy kis fölemelkedés. Hívei buzgón kampányolnak - az egyéb hangokat gyorsan elnyomja a hatalmi mámor. Látványos sikerek, az ország megvédése, a nemzeti öntudat látványos fölturbózása új, dicső nevet jár ki az uralkodónak - megérdemli, semmi kétség.

A megválasztáshoz szavazatok kellenek, a szavazatokért le kell menni kutyába, ígérni fűt és fát, kenyeret és olajbogyót, ki mit kíván. Aztán van egy pont, amikor betelik a pohár, sőt túl is csordul - egyelőre nem a népé, az is eljön majd, amikor úgy hozza a kérlelhetetlen dramaturgia, hanem az uralkodóé, mert a franc fog esedezni és hajlongani a csőcselék szavazatáért -, és jöhet az alkotmány, mármint a megváltoztatása, mert "attól függ, hogy mi van az alkotmányban, hogy mit teszünk bele", és tényleg.

Otthonról is nagy a nyomás; nem a pipogya, gyöngécske, sokat szenvedő feleség irányából, hanem a hatalmas és erős anyától, aki nagy embernek szeretné látni és láttatni a fiát, s ha már fizikailag nem lett magas és sudár, legalább sámli nőjön alá a hatalomtól.

Aztán mégiscsak besokall a nép, a legbelső körnek is teher a vezér, meg kéne mondani végre... És a vezér büntet: országa ellen fordul - és akkor vége van, mert ez a semmilyen, lepukkant, vacak kis ország túllép rajta, mintha sosem lett volna, a barátnak hitt szomszéd pedig végez vele.

A vacak kis ország: Róma. A történetet nagyjából Shakespeare írta, Coriolanus a címe, de Gáspár Ildikó és Bánki Gergely Korijolánusszá írta a HOPPart társulata számára. És nem ám a napi aktualitás, a mindennapra kimért gyalázatok vezették a beavatkozók tollát, hanem a dráma maga: a Coriolanus még minden oldalon a formátumról szólt, nagy volt a vezér, nagy az ellenfele, a nép meg pláne, a mai helyzet pedig ugyancsak minden oldalon a formátum hiányáról, illetve a belső paranoia diktálta megalomániáról, a hatalommámorról dalol.

A vacak kis ország nagyon is otthon van a MU Színház csupaszon meglehetősen szakadtnak látszó színháztermében: Izsák Lili és Borovi Dániel jószerével csak a hely szellemét tágította színpadi térré és jelmeztárrá, ugyanis a ruhák, amelyek látszólag néhány évtizeddel korábbi divatot idéznek, valójában ma is trendi cuccok a belvárostól ötszáz méternyire. A tér szimbolikusan is beázik - víz fogja elsöpörni, efelől sincs kétség.

Friedenthal Zoltán Korijolánusza tenyérbemászó zsarnok, a színész remekül demonstrálja, hogy ittasul meg önnönmagától; megérdemli a véget, és azt is, hogy az Terhes Sándor ugyancsak senkiházi handabandázó Aufidiuszától éri el. És jók a többiek is: Máthé Zsolt, Takács Nóra Diána, Kiss Diána Magdolna, Szilágyi Katalin, Bánki Gergő, Földi Ádám, Drága Diána, Baksa Imre, Barabás Richárd.

A HOPPart társulata abból a helyzetből született, hogy az Ascher-Novák zenés osztálynak annak idején, a végzés után nemigen akadt állása, munkája - ezt nem árt fölidézni, nem csak azok kedvéért, akik úgy hiszik, hogy az alternatív színház a színházművészet fölös luxusa -, és aztán mára markáns és hiteles színházi együttessé formálódott, csatlakoztak hozzájuk kültagok, akik mára beltagok lettek, szóval jó kis társulat ez, van remény. Nemcsak az ad okot rá - mármint a reményre -, hogy Polgár Csaba rendezésében a zenével bélelt megformálás flottul hordozza a kortársi tartalmat, vagyis erős közünk van mind a formához, mint a mondandóhoz, hanem az is, hogy színházi köznyelvként működik az a játékosság, amely a szerepek váltogatásától a rögtönzésnek tűnő pontos reakciókon át a szellemes és mozgékony fantázián át mindent magába ölel. Szóval ezek az ifjak nemcsak tudnak valamit (amit a legtöbb kőszínházban egyszerűen nem tudnak, ezért aztán inkább lenéznek), hanem gondolnak is valamit arról, mire való ez a tudás.

Egy másik produkciójukban - Eljövök érted, ez a címe, és egy színházi helykezdeményben, a betonig lebontott valahai Skála Metróban (most West-Balkán) láttam - a szappanopera keretét használják ugyanilyen vitriolos formában arra, hogy a képünkbe énekeljék, kristálytiszta hangon mellesleg, hogy milyen mennyei és pokoli idiotizmus mozgatja mindennapi kenyerünket, mármint a szappanoperákat. De nem a Jóbarátokról van itt vélemény mondva, hanem a blőd, bornírt és feneketlenül vicces bohózati helyzetekről, a párkapcsolat-építéstől a -rombolásig - mindezt egy normál méretű kanapén összezsúfolódó társaság "büdösmacskázza" elénk. További dekódolásra sem lehetőség, sem értelem: látni kell, felhőtlen, vinnyogós röhögés. A mindenben kiváló Máthé Zsolté az összeszervezés, összeírás, összezenélés ötlete.

A Korijolánuszra e legutóbbi jelzőket nem mondanám: nem felhőtlen, nem vinnyogós. A (had)vezéri dilemmát - mit kezdjek az én nagy győzelmemmel - pitiáner stílben bukja el a vezér, miközben a másik dilemmát - mit kezdjünk a zsarnokká vált vezérrel - ugyancsak elbukja az egyszerre megvett, megfélemlített és gerince tört népség. Senkiért nem kár.

MU Színház, november 3.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.