Színház - Szálkásít - Fédra Fitness

  • Csáki Judit
  • 2009. január 29.

Színház

Jogos a kérdés: mit keres Phaidra a fitneszklubban? Van válasz: a mostohafiát, Hippolütoszt keresi, akibe szerelmes, és akinek több oka is van rá, hogy ezen a trendi helyen, szupermodern gépek közt, tükrökkel és csábos plakátokkal körülvéve töltse az idejét.

Az egyik ok: az egyik padon, a súlyzók alatt fekszik immár három éve kómában az apja, Thészeusz; alighanem itt érte valami sportbaleset. Hippolütosz jó fia apjának; masszírozza a lábát, simogatja az arcát, nem adja fel a reményt, hogy Thészeusz magához tér - itt van otthon.

A másik ok: Hippolütosz a tökéletes test megszállottja, undorodik minden rendellenességtől, a testnedvektől, egyéb emésztőrendszeri termékektől, és szenvedélybeteg módjára dolgozik teste tökéletességén. Valamint igencsak problémás az apjához fűződő viszonya; nem könnyű Thészeusz fiának lenni, akkor sem, ha itt háttérbe szorulnak a hajdani hőstettek. Ráadásul nyomasztja a tudat, hogy lassan kéne már kezdeni valamit a nőkkel, de erre semmi ingerenciája, sőt. Jaskó Bálint felnőtten is dacos, tétova kamasz-Hippolütoszt játszik. Éppen úgy infantilis, mint féltestvére, a debil Minitaurosz (!), aki a virtuális térben leli kedvenc időtöltését.

Phaidrát Tasnádi István darabjában ezúttal Fédrának hívják; az előadást az EuroCenter Club Fitness nevű intézményében tartják (és a csírázó magánmecenatúra terméke: az Orlai Produkcióé) - a hely és a produkció viszonya harmonikus, ezért lényegtelen, mi volt előbb: a helyszín ötlete vagy a darabé.

Ha az Euripidésztől származó mitologikus művet minden emelkedettségtől megfosztva egy anakronisztikus, ugyanakkor komplex jelentésű helyszínen játsszák - ebben végtére nincsen több egy színházi poénnál. A poén az ütköztetés: hogyan feszül egymásnak a történet és a helyszín (ha jó az eredeti, ki fog bírni bármit, ez megjósolható: várótermet, fodrászszalont, hajléktalanszállót). A fordított távcső nézőpontja pedig átironizálja a történetet - de ez még mindig a poén része.

Tasnádi - ezúttal mint rendező is - nem ezt a legkönnyebb utat választotta. A Fédra Fitnesst nem a poénra kihegyezettség alapvetően cinikus célja működteti, hanem a feszültség, mégpedig nem a hely és a történet, hanem a történet - mondjuk így - két végpontja közt: akkor és most. Szálkásít, mondhatnánk fitnesznyelven. A KoMa társulat és a volt krétakörösök néhány tagja a fitneszterem súlyain kívül a Phaidra-történet súlyát is mozgatja: itt bizony egy királynő (jelentsen ez ma bármit is) beleszeret a mostohafiába, és ez, illetve a visszautasítás szörnyű cselekedetre indítja.

És persze ott vannak a körülmények: a kómában fekvő férj, Thészeusz, akivel a házasság amúgy sem volt egy méznyalás; Minitaurosz, aki még debilségével is a rémes múltra és a terheltségre emlékezteti az anyját. Fédra sokat tapasztalt asszony, súlyos batyut cipel, és akkor még ez a szerelem is...

Tasnádi darabját - akkor még Phaidra címen - néhány évvel ezelőtt már megrendezte Schilling Árpád egy nemzetközi színészcsapat részvételével, Udvaros Dorottya főszereplésével. Abban az előadásban alaposan le volt véve az antik mítosz tragikus amplitúdójából; most nem ez történik, inkább az antik mítosz kulturálisan sokszorosan hitelesített súlya lett kisebb: nehogy azt higgyük már, hogy például Thészeusz az, akinek látni-tudni szeretné magát. Nem, ő nem; Fédra viszont ugyan mi más már Euripidésznél is - hogy Racine-t vagy Enquistet csak futólag említsük -, mint egy középkorú asszony, aki beleszeret a mostohafiába? Vagyis: a mítosz közepére ment be Tasnádi, a lényegét ragadta meg.

És az került ide, ebbe a fitneszklubba. Ahol Fédra - és ezt Csákányi Eszter gyönyörűen játssza rögtön az elején - voltaképpen idegen: nagykabátban, cipővédőben sétál be a finom edzőcuccba öltözött udvartartásba. A spinningelő kórus - Lass Bea és Jelinek Erzsébet - számos szerepet játszik, az udvar részei ők is; Jelinek például lenyűgözően komolyan és komikusan nyomja a személyi edző felsrófolt álszakszövegét a később kuncsafttá váló Fédrának, aki elhatározta: így kerül közelebb szerelméhez. Szaurosz is az udvar, vagyis a család része; ez a durva és velejéig hím macsó, aki tán mind közül a legjobban érti Fédrát, és segítene is rajta a maga kefélésre mindig kész módján. Ugyanígy van Hippolütosszal is; Zrínyi Gál Vince érzékenyen és drabálisan sasszézik a két "problémás" személyiség közt, a szűkített ambíciók adta vehemens biztonsággal. És ott van még Bánki Gergely papja - önérdek-érvényesítő mediátor a javából.

Csákányi Eszter verses szerelmi vallomása a teljes kitárulkozás - nemcsak a fia előtt, hanem előttünk is, hisz teljes verőfényben üljük körül a történetet. Önuralom és szenvedély, kiszolgáltatottság és méltóság ad neki valóban királynői tartást, ahogy a közönséges, alpári elutasítás után - "nem baszlak meg, anyám, öreg vagy" - csak áll némán, és néz maga elé. Most - ott és akkor - öregszik, tényleg, minden este. Nagy alakítás.

És Scherer Péter Thészeusza csak alszik ott középen; amikor fölébred, csúcsra jár az alpári pokol. De mielőtt vér is folyna, a bamba Minitaurosz - Katona László felkiáltójel-szerű alakítása - döbbenetesen tisztán és közönyösen megjósolja... hát, nagyjából a világvégét. Itt tartunk most.

EuroCenter, Club Fitness, január 18.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.

Nagyobb társadalmi érdek

A Berettyóújfaluban dolgozó debreceni radiológus húsvétkor ittasan, vezetői engedély nélkül indult autóval locsolkodni. A rendőrök kiszúrták, de megállítani nem tudták. Üldözése közben az orvos személyi sérüléssel járó balesetet okozott, egy rendőrt is majdnem elütött. Eddig hatszor tiltották el a vezetéstől, most mégsem tartóztatták le.