Esemény

TeARTrum fesztivál

  • Kovács Bálint
  • 2012. október 28.

Színház

Az autómentes nap legjobb programja minden évben a színházi évadnyitó (most éppen: TeARTrum) fesztivál, amikor a színháziak befurakodnak az egész évben újabb és újabb helyeken felbukkanó egyenkézművesek és egyenkolbászosok standjai mellé. A kulturális intézmények lehetőséget kapnak, hogy játékosabb formában is megmutassák magukat a közönségnek, és egy hatalmas új réteget is megszólítsanak, aztán jobb esetben el is hitessék velük, hogy színházba járni a legjobb dolog a világon.

Csakhogy Magyarországon színház és marketing nem ápol egymással túl jó viszonyt: a legtöbben mindmáig nem tudtak kitalálni semmilyen ötletesebb és hatékonyabb önreklámozási formát, mint a szórólap-osztogatást és az 5-10 százalékos jegyárkedvezményt - ami pont annyit közöl a potenciális nézővel, hogy "semmi olyat nem gondolunk sem a következő premierünkről, sem saját színházunkról, amit ne lehetne kifejezni pár művész nevével és egy mű címével". És nem a pénzhiányról van szó: egy-egy játékos vetélkedő, a színészek ötletes performanszai, a színház valamely "részének" kipróbálhatósága vagy egy új bemutató világának tematikus megidézése nem kerülne semmibe. De idén minden eddiginél kevesebb jó ötlet színesítette a szombati Andrássy úti andalgást, és ennek csak egy - noha igen látványos - eleme volt az Új Színház korábban szokásos gigantikus térinstallációjának eltűnése, és a helyette kiköltöző jelentéktelen asztalka. Valakinek volt utcai előadásra alkalmas műsora - mint a Momentánnak vagy a táncosoknak -, de a legtöbben a gyerekfoglalkoztatókban vélték felfedezni a tökéletes megoldást, vagy abban, hogy színészek és igazgatók is a közönség rendelkezésére álltak (noha többnyire inkább a standok hátuljába bújva).

Igaz, a legrosszabb színházi utcafesztivál is jobb, mint a legjobb karácsonyi vásár - de ettől nem fog több ember színházba járni.

Andrássy út, szeptember 22.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.