Tánc

Vass Imre taking place

  • - sisso -
  • 2017. május 13.

Színház

Vass Imre taking place című performansza a néző és az előadó színházi viselkedésének vizsgálatán alapul. A koncepciót összefoglaló angol cím két jelentése – valami történik épp, illetve helyet foglalni – jelöli ki a belső monológok és a mozdulatok, illetve az interakciók értelmezési lehetőségeit. A koreográfus és alkotótársai – Vadas Tamara és Szeri Dávid táncosok, valamint Somló Dávid, aki több mint zenész – mindezt a tér, a test és a hang kontextusába helyezik, hogy semmiképpen ne legyen egyszerű a helyzet, viszont biztonságos legyen a közeg, amelyben ezekkel a korántsem egyértelmű kérdésekkel foglalkozhatunk. Kimerítő feladat: a befogadónak meg kell értenie valamit, ami az alkotás folyamatáról és ugyanakkor önmagáról szól, ráadásul a szöveges segítség is kevés hozzá. Az a minimum, hogy nem székbe süppedős élvezetet jelent.

Viszont amikor a sok különböző lehetőségből, bizonyos kitüntetett pillanatokban mégis megteremtődik valamiféle konkrétum, az sokkal hátborzongatóbb élmény, mint a készen kapott gyönyörűség. Az előtérben, az előadás előtt játszódó prológust kísérő kézjáték az előadás közepén nyert igazán értelmet, egy másik kép-hang-tánc kollázs közepén. Nyilvánvalóvá vált, hogy a tánc ismétlődő mozdulatai, a hangszekvenciák és a feliratok között simán lehet ilyen saját filmeket, pillanatnyi értelmezéseket gyártani. Aztán ezek hamar szerte is foszlanak, és ettől a bizonytalanságtól olyan elviselhetetlen is lesz az egész. Kényelmetlen színház.

MU Színház, március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.