étel, hordó - BOCANOVA

  • .
  • 2011. április 28.

Trafik

Ha létezik olyan közterület, ahol megtestesül Budapest lényege, akkor az a zuglói Kassai tér. Egyik felén decens katolikus templom, park, zöldövezet, a másikon lakótelepi szolgáltató központ, annak minden ormótlanságával.
A két térfelet a kétszer háromsávossá terebélyesedő Nagy Lajos király útja tagolja, ami úgy szalad bele az M3-as autópályába, mint rosszcsont kölök az atyai pofonba.

Ha ez nem lenne elég, furcsa képződmény terpeszkedik a tér telepi partján. Valaha étterem, később autószalon volt, ma egyiptomi papírmaséból húzott kaszinó. Mondhatnánk rá, mini Las Vegas, csakhogy az objektum inkább a Nemzeti Színházra emlékeztet - tekintélye kimerül abban, hogy uralja a teret. Körötte ilyen-olyan boltocskák, meglepő, hogy az "élelmiszer" és "ital" mellett "könyves" is akad. És persze van itt vendéglátóhely is, pont az ne lenne - olasz étterem, úgy hívják, Bocanova.

Eddig azt hittük, hogy egy ilyen miliőben az olaszozásnak megvan a maga koreográfiája. A cégér általában annyit tesz, hogy fehér alapon, zöld-fehér-piros trikolórban egy 1990-es években divatos betűtípusból szőtt "pizza" felirat kapaszkodik a szolgáltatóipar peremére: a berendezés műanyag ülőgarnitúra, műanyag, kockás abrosszal, olykor műanyag evőeszközökkel, a választék pedig bolonyai (sic!) meg szénégető (néha mészégető) spagetti, szalámis meg gombás pizza. A sonkás általában valamilyen "felvágottasat" jelent.

Nos, a Bocanova cseppet sem ilyen, bár avval, hogy terasza is van - a járdán, a parkolóba bámulva -, elsőre fel sem tűnik e szánalmas irányzattal való ütköztetés. De odabent már nyoma sincs a fent leírt hitvány hangulatnak, igényes tér látványkonyhával, dohányzási tilalommal, példás tisztasággal: ha mindez a belvárosban volna, ódákat zengenek az étteremkalauzok. Merthogy ez a cseppet sem alkalomhoz illő hely nemcsak a külsőségeiben rendhagyó. A mozzarellás és pestós paradicsomleves (550 Ft) csak "nagyon finom", viszont a ricottával töltött spenótos tortelloni (ugyanaz, mint a tortellini, csak nagyobb) után úgy érezzük, hogy minden eddigi tésztás élményünket újra kell gondolnunk. Ez persze túlzás, de nem anynyira. Az viszont már egyáltalán nem, hogy a bélszínlángos vargányás pestóval (2590 Ft) jóval olcsóbb annál, mint amennyit ér.

Talán csak a tiramisu (650 Ft) nem okoz igazi élményt, az viszont ismét csak a csoda kategóriát erősíti, hogy az itallapon Fernet Branca (650 Ft/0,4 dl) is szerepel. Nyakunk rá, hogy ha az egyébként teljesen fölösleges hatalmas televízióban a Premier League helyett hetvenes évekbeli olasz politikai krimik mennének, tévésmacit egy harminctonnás Ducatóval sem lehetne elvonszolni innen.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.