étel, hordó - Nevada Pub

  • .
  • 2009. december 3.

Gasztro

Harminc-negyven évvel ezelőtt életveszélyes helynek számított a Bartók Béla út és a Mészöly utca sarkán álló blokkos kocsma, de a nyolcvanas évekre - hasonlóan a jó néhány fővárosi, általában csak takonynak vagy zöld takonynak csúfolt talponállóhoz - ez is fapados sörözővé változott. A közönség átlagéletkora csökkent, az új imázs már inkább a közeli műegyetemistákat szólította meg, nem véletlenül nevezte mindenki Mészöly tanszéknek, a profil - mértéktelen italozás - azonban nem változott. Így hát a hely életében az igazán lényeges változás úgy nyolc-tíz évvel ezelőtt történt, amikor az új tulajdonos éttermet nyitott, méghozzá vadnyugati stílusú "steakhouse"-t, ami akkoriban roppant divatos volt.

Próbáltuk is megfejteni, hogy hirtelen miért éppen ez a műfaj vált ennyire népszerűvé a magyar vendéglátásban, de nem találtunk magyarázatot. Ma már, kellő távolságtartással, egyszerűnek látszik képlet: a magyar steakhouse-alapítók valószínűleg gyermekkori mozi-élményeiket szerették volna továbbadni annak a korosztálynak, amelyiket már nem érintette meg a western, ám talán ennél is fontosabb, hogy a kilencvenes évek végén már semmilyen akadályba nem ütközött a bélszín beszerzése.

A Nevada Pub a jobban sikerült darabok közé számított: egy kanadai vidámparkban sem raktak volna össze különbet. A szekérkeréktől a lengőajtóig minden "saloonkelléket" beépítettek, újonnan akár még hangulatosnak is mondhattuk volna, ám ahogy az lenni szokott a vurstlikulisszákkal, az idő múlása nem tett jót neki. Ám ettől függetlenül a vendégek számára nem lehet panasz, hétköznap, késő délután épphogy találunk helyet. A felszolgálóhölgy kifejezetten kedves, és bár a májgombóclevesről (420 Ft) nem éppen az jut az eszünkbe, hogy újra szól a hatlövetű, arra mindenképpen jó, hogy felmelegítsen, és a gombócra sem lehet panaszunk. Legalábbis ennyiért. A százféle steak közül - ha már Nevada - a sivatagi (3250 Ft) mellett döntünk, amit mustáros mártással kínálnak. Arra ugyan nem kíváncsiak, hogyan süssék meg nekünk a húst, ám ezt leszámítva nem lehet egy rossz szavunk sem a legjobb az arany középút jegyében elkészített szeletre, ami kenyérágyon érkezik, nagyon kellemes mártással. Sajnos a köretként kapott steakburgonyáról már nem mondható el mindez. Külsőre jól fest, a pereme is biztató, a belseje viszont olyan forró, hogy azt képtelenség elfogyasztani. És nemcsak eleinte. Amikor a húsnak már nyoma sincsen a tányéron, a krumpli még mindig úgy viselkedik, mint amikor a vörös kakas fölszáll a szájpadlásra.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.