étel, hordó - SZEGED

  • .
  • 2008. november 20.

Trafik

Ha indítanánk egy sorozatot "Úgy hagyott helyek" címmel, abban a Gellért téren, pontosabban a Bartók Béla út első házának földszintjén található Szeged vendéglő kiemelt epizódként szerepelne. A többé-kevésbé zenés halászcsárdaként működő létesítmény talán már akkor is létezett, amikor a leendő kormányzó a szomszédos szállodából hívta tetemre a bűnös várost, sőt mivel 1919 novemberében az ún.
"szegedi gondolat" igen nagy népszerűségnek örvendett, az is elképzelhető, hogy a névadás összefügg a cseppet sem szívmelengető, ám mindenképpen történelmi eseménnyel. Mindez persze csak feltételezés, az viszont bizonyos, hogy a mostani Bartók Béla út korábban Horthy nevét viselte, miként a két villamosmegállónyira lévő Móricz Zsigmond körtér is.

De mit számít ez, ha első emlékeink a vendéglőről csak a hetvenes évekből valók? Az akkori Szeged maga volt a megközelíthetetlen pompa, a nyugati gulyásdelírium, amit tényleg csak a kiváltságos, valutával fizető turistáknak tartottak fent. Messze földön híres halászlét, csillagászati árakat emlegettek vele kapcsolatban, nekünk csak a népművészeti motívumokkal ékesített neonfelirat meg az utcán cigarettázó filcmellényes muzsikusok látványa jutott.

Ennyi elég volt akkoriban, hogy megtestesült csodaként tekintsenek rá, ám ennél sokkal nagyobb csoda, hogy a Szeged a mai napig hasonló módon működik. Ehhez fogható vendéglátós bravúr nem sok akad a városban, így aztán alig kaptunk levegőt, amikor nemrégiben hatalmas táblát pillantottunk meg kirakatában, a következő szöveggel: "Svédasztalos ebéd, korlátlan fogyasztás 1290 Ft". Nem titkoljuk, a gesztust a züllés jeleként értékeltük, hiszen ennyi pénzből egy közepes önkiszolgáló étteremben sem találhatunk kedvünkre valót. Kíváncsian indultunk hát a vasárnapi ebédidőben, hogy vajon a "szegedi" svédasztal milyen meglepetést tartogat.

Azt természetesnek vettük, hogy ilyen feltételek mellett alig találtunk asztalt, csakhogy kiderült, a majdnem telt ház az a la carte Szegednek szól, a svéd szakaszt a pincében rendezték be, tehát ami a presztízst illeti, minden a legnagyobb rendben. Félve ereszkedünk le, hátha a lépcső egy pokoli menzába vezet, ám szó sincs ilyesmiről. Kifejezetten elegáns, rusztikus belső, szagok sehol, a teríték választékos, miként a személyzet is. Persze, ha abból indulunk ki, hogy a svédasztal leginkább komplett szakácskönyvvel felérő választékot tartogat, akkor nem lehetünk maradéktalanul elégedettek, itt ugyanis a kétféle levessel (frankfurti és gulyás), főétellel (töltött káposzta és zúzapörkölt) desszerttel (aranygaluska, diós metélt) és salátával (savanyú káposzta és grillezett zöldségek) vége a dalnak. A vegetáriánus barátunk azonnal a szívéhez kap, de a főúr nem engedi, hogy a földre roskadjon. Intézkedik, hogy gombalevessel és rántott sajttal bővüljön a választék. A gesztus kétségtelenül megható, szemünk mégis csak az után párásodik be, hogy nekilátunk a falatozásnak. Ebből is egy kicsi meg abból is, de akárhogyan rágjuk magunkat, azt kell megállapítanunk, hogy e néhány egyszerű étel - na jó, a rántott sajtot hagyjuk, az nem étel! - a mennyiségi kínálat ellenére is mentes mindenféle ipari erőszaktól. És mivel pincérünk elmondása szerint mindennap változik a kínálat, nagy lelkesültségünkben még azon is eltöprengünk, hogy akár rendszeres látogatói legyünk e különleges menzának. S hogy önöknek se legyen hiányérzetük, megígérjük, hogy hamarosan az "igazi" Szegedet is kipróbáljuk. Étlapról, akár zenés felár mellett is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.