képregény

Kirkman-Moore: The Walking Dead - Élőhalottak 1. Holtidő

  • - greff -
  • 2011. május 19.

Trafik

Ahhoz képest, hogy egyértelmûen a monstrumvilág gyalogjairól van szó, a zombikkal rengeteg dolog történt az elmúlt évtizedekben, mialatt átcsoszogtak a popkultúra különféle terepein - és nem csupán arról van szó, hogy mi mindenen volt lehetõségük keresztülrágni magukat a bérszámfejtõtõl a tigriscápáig. A zombi volt már a fogyasztói társadalom, az éjszínû jövõ vagy a háború iszonyatának hû tükre, a biológiai katasztrófáktól való rettegés megszemélyesítõje, a temetetlen múlt szelleme, olcsó munkaerõ és bizonyára akasztott ember is, habár, amint az Robert Kirkman világszerte taroló képregényébõl is megerõsítést nyer, inkább fejlövéssel vagy megbaltázással érdemes próbálkozni, ha végképp nem ért a szóból.

Noha Kirkman munkája igazán nem szûkölködik az erõszakban, az írót (és az amerikai mainstreamben megszokott játékfilmszerû képkezelésben, ám fekete-fehérben gondolkodó Tony Moore rajzolót) nem csak a hatásprovokálás foglalkoztatja. Mûvében a középosztály legalsó létrafokáról terel össze tucatnyi különbözõ korú, nemû és habitusú figurát, majd kitartóan (a sorozat Amerikában már a 85. epizódnál jár!) vizsgálni kezdi, hogyan viselkednek ezek a karakterek egy különösen extrém szituációban. Az érzelmek hullámzása így legalább annyira lényeges, mint a dinamikus cafatolás, s a két alkotónak a kötetzáró hatodik epizódra sikerül is közel húznia minket a sokat szenvedett figurákhoz. Még úgy is, hogy a sztori felütése és egynémely fordulata a közhelylexikon szamárfüles lapjairól ismerõs.

Fordította: Juhász Viktor. Képregény.hu, 2011, 144 oldal, 2290 Ft

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.