képregény

Kirkman-Moore: The Walking Dead - Élőhalottak 1. Holtidő

  • - greff -
  • 2011. május 19.

Trafik

Ahhoz képest, hogy egyértelmûen a monstrumvilág gyalogjairól van szó, a zombikkal rengeteg dolog történt az elmúlt évtizedekben, mialatt átcsoszogtak a popkultúra különféle terepein - és nem csupán arról van szó, hogy mi mindenen volt lehetõségük keresztülrágni magukat a bérszámfejtõtõl a tigriscápáig. A zombi volt már a fogyasztói társadalom, az éjszínû jövõ vagy a háború iszonyatának hû tükre, a biológiai katasztrófáktól való rettegés megszemélyesítõje, a temetetlen múlt szelleme, olcsó munkaerõ és bizonyára akasztott ember is, habár, amint az Robert Kirkman világszerte taroló képregényébõl is megerõsítést nyer, inkább fejlövéssel vagy megbaltázással érdemes próbálkozni, ha végképp nem ért a szóból.

Noha Kirkman munkája igazán nem szûkölködik az erõszakban, az írót (és az amerikai mainstreamben megszokott játékfilmszerû képkezelésben, ám fekete-fehérben gondolkodó Tony Moore rajzolót) nem csak a hatásprovokálás foglalkoztatja. Mûvében a középosztály legalsó létrafokáról terel össze tucatnyi különbözõ korú, nemû és habitusú figurát, majd kitartóan (a sorozat Amerikában már a 85. epizódnál jár!) vizsgálni kezdi, hogyan viselkednek ezek a karakterek egy különösen extrém szituációban. Az érzelmek hullámzása így legalább annyira lényeges, mint a dinamikus cafatolás, s a két alkotónak a kötetzáró hatodik epizódra sikerül is közel húznia minket a sokat szenvedett figurákhoz. Még úgy is, hogy a sztori felütése és egynémely fordulata a közhelylexikon szamárfüles lapjairól ismerõs.

Fordította: Juhász Viktor. Képregény.hu, 2011, 144 oldal, 2290 Ft

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.