Könyv: Utazás Pedofíliába (Malgot István: Barangolások Cambodiában)

  • Forrai Éva
  • 2002. november 28.

Trafik

A legmegdöbbentőbb, hogy e könyvecske megjelenése után nem volt felháborodás, de még csak felszisszenés sem.

Gondolhatnánk, a kutya sem olvassa Malgotot (aki az Orbán-Hende-féle polgári körök Szövetség című lapjának főszerkesztője - a szerk.), és ez így van rendjén. Ám beszéltem olyanokkal is, akik olvasták. És amikor rákérdeztem, hogy véletlenül nem egy szexturista barangolásait olvasták-e ők is, mint én, vajon nem egy pedofil epekedéseit "kis barna tündérei" iránt, csak ötven százalékban kaptam igenlő választ. A másik ötven szerint Malgot beteljesült és teljesületlen vonzalma merőben esztétikai jellegű.

Hogy mikre nem képes az esztétika, ha nekifeszül! Amennyire rajongva imádjuk az európai normákat, annyira kevéssé vagyunk járatosak bennük, annyira kevéssé tettük őket magunkévá.

Malgot azért sütheti el európai országokban

nyomdafestéket nem tűrő

vágyakozásait, mert nem horkan föl olvasótábora, légyen az bármilyen szűk körű és válogatott. Amikor abszolút, megkérdőjelezhetetlen normákról beszélünk, amilyen a kiskorúak megrontását tiltó norma is, nem gyakorlatilag át nem hágható szabályokra gondolunk (mert ilyen ugye nincs), hanem olyanokra, amikkel kapcsolatban maga a normaszegő is jelzi, elismeri, hogy helytelenül, elmarasztalhatóan cselekedett. Avval, hogy "esztétikai alapon" fölmentjük Malgotot, és ő fölmenti magát avval a költőiségre hajazó stílussal, amiben a könyvet megírta, a gyermekek sérelmére elkövetett szexuális tetteket relativizáljuk, esztétizáljuk.

A könyv útikönyv, de nem a tényszerű információátadás kényszere hajtja: egy érzelem, vágy, hozzáállás kivetítése. "Barang vagyok. Majdnem ember, de azért idegen. Nem hozzád tartozom, szerelmem" - az egzotikum sztereotipizálásának, lekezelhető nőként való allegorizálásának násza ez. A karcolatok lazán kötődő sora három érdeklődési kör között mozog: politika, művészet, szex. Malgotnak, mint exmaoista összeesküvőnek az utazás nyilván szembenézés annak a valóságnak a romjaival, aminek gazdái a maoizmus legszélsőségesebb formáját tűzték zászlajukra, és e lobogó alatt sikerült a lakosságot megtizedelniük vagy harmadolniuk, Malgot szerint. De Malgot távol tartja magát a politikai elemzéstől. Ő nem értelmiségi, hanem

érzelmiségi

Mára antiglobalizmusba fordult a balos érzelem - a jelenség általános, épp ezért közhely is. De ezt a közhelyet Malgot a legszerencsétlenebb formákba önti. "A ragacsos lé körbefolyik - írja Malgot. - A meggyalázott álmok helyett az adok-veszek az megvalósul, s ti, kedvesek, nem gazdái, csak tárgyai lehettek ennek a mindent elöntő adok-veszeknek." (18. o.) A paternális hangban azonban mégiscsak azonosul a fehér hatalommal, ami tárgyiasítja a barnát, a nőt, a gyermeket. Más szóval úgy kritizál, hogy nem veszi észre az azonosságot a kritizált és a saját hozzáállása között. Nem ismeri a (faji, nemi, osztály) emancipáló mozgalmak egyik alaptételét, a szolidaritás elvét. Olyan mértékig nem érez együtt az elnyomottakkal, hogy nemcsak tárgyként beszél róluk, de akként is kezeli őket. Megtekinti a "kis virágok utcáját", s erről mint műértő számol be. "...Egy masszázsgörlt hívok." (53. o.) A kislány, akinek még melle sincs, ragaszkodna a masszázs szó szerinti értelmezéséhez, de még öt dollárért hősünk vetkezésre bírja, váltig állítván, hogy egy gyerek kézzel való molesztálása nála "no fak", azaz nem is szex. Ennél tipikusabb pedofil öncsalást keresve sem lehet találni. Malgot nyilván nincs tisztában azzal, hogy a felnőttek gyermekekkel való szexuális kapcsolatának tiltása nem kizárólagosan a fejlődő test, hanem a fejlődő egyéniség, a fejlődő szexualitás védelmére is vonatkozik. Persze, vannak olyan érvek is, hogy ha nem lenne szexturizmus, ezek a kölykök éhen halnának - a családjukkal együtt. Malgot konkrétan evvel nem hozakodik elő, de leírt gyakorlata nem különbözik a fejlődő országokban járó szexturistákétól. Azoknak a viselkedését azonban országaik közvéleménye messzemenően elítéli. Malgot egy abszolút emberjogi norma áthágását propagálja avval, hogy gyakorlatilag bebizonyítja, semmiféle büntetés nem jár érte, nem csorbul a közszereplő hitele, nem nagy ügy az egész. És a pedofil vágy nem ismer országhatárokat. Az esztétikai érvvel párhuzamosan megjelenik a kulturális relativizmus rasszista rémképe is: "ezeknek" más. Ezek korábban érnek, itt így szokás. ´k tűrő fajta, tele őszinte mosollyal.

Az európai férfi felszabadul

a felnőtt szexualitással együtt járó nyűgök alól, amikor kelet felé kacsingat.

És amikor a kiskorúak felé kacsingat. Aki egy kicsit is jártas Délkelet-Ázsiában, az tudja, hogy ezek a kislányok nem önszántukból dolgoznak. Az a kép, amit Malgot bemutat például a vietnamiakról, teljesen hamis. Ezt az ipart szexuális rabszolgaságnak hívják, legkiszolgáltatottabb rétege Kambodzsában a vietnami. Amikor a szexjelenetek leírására kerül sor, Malgot vigyáz arra, hogy kort soha ne említsen. Ha igazán meg akarta volna védeni magát, egyértelműen jelezte volna, hogy biztosan ellenőrizte, nagykorúakkal volt dolga. Ő már egy nyolcéves kislányt is vonzónak talál, mert szereti a gyerekeket - ez pedofil klisé. Neki már egy harmincas nő az "öregedés küszöbén áll" (55. o.), a nagymama, aki nála egy jó ötössel fiatalabb, számára "vén boszorkány" (59. o.). Nemcsak hogy tükörbe nem mer nézni szerzőnk, de az élet, öregedés, erkölcs, kölcsönösség szabályai sem vonatkoznak rá. Hajrá rasszizmus, hajrá pedofília, hajrá mizogínia! Magyarország szabad ország. A könyv hasznos kordokumentum.

Forrai Éva

Editio plurilingua, 2000, 130 oldal, 440 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.