mi a kotta? - Élmény és opera

  • .
  • 2011. július 28.

Trafik

"A dallami inventió gyenge, nem nemes, hanem a helyzet erélyes kézzel van megragadva. A dallam-alkotás nem kielégítő, nem jellemzetes, de e hiány igen szellemesen van palástolva; érdekes és meglepő a harmónia, a pikans rhytmus, a hangszerelés, hol ingerlő, hol behízelgő; szóval minden el van követve, hogy a kevéssé jelentékeny eszmék érdekesen legyenek kendőzve.
A hol erős érzelmeket kell kifejezni, ott a tehetség cserbenhagyja Bizetet. Erő- és életteljesen kezeli a kar- és táncdalokat; nyugodtabb zenerészei csak ritkán gyakorolnak mélyebb hatást..."

A szórakoztató zenetörténeti munkák alighanem legnépszerűbb vitatémái közé tartozik, hogy vajon valóban megbukott-e Georges Bizet főműve, a Carmen a párizsi ősbemutatón, avagy sem. Magunk a kérdés megválaszolását elpasszolnánk, ám amint az a Zenészeti Lapok fentebb idézett 1875-ös (azaz még a párizsi premier évében kinyomtatott) értékeléséből is kiolvasható, az opera megítélése körül szégyenszemre még a hozzáértők is elkövethettek jó néhány baklövést. A tanulság persze korántsem a hajdan volt ítészek korlátoltságának felismerésében rejlik, hanem sokkal inkább annak tudatosításában, hogy a kritika tétovasága szükségképp örök a kortárs alkotások megítélésében. Az ember esendő - hangzik a falvédőre kívánkozó aranyigazság, s ez még a kritikusokra is igaz, függetlenül attól, hogy róluk szólva olyik szakmabeli tán az "esendő" jelzőt, olyik megbírált pedig a túlontúl hízelgőnek vélt "ember" megjelölést vitatná.

A mindmáig legkedveltebb francia dalmű az elkövetkező napokban a szegedi Dóm térre települ majd, méghozzá az "élményopera" elnevezés alatt, köszönhetően a rendező, Kerényi Miklós Gábor dús fantáziájának (július 29. és 30., kilenc óra; esőnap: július 31.). A tavalyi nagy sikert követően okkal megújrázott produkció dirigense idén is Kesselyák Gergely, címszereplője pedig Mester Viktória lesz, míg az önállóságára büszke cigánylány szerelméért két külhoni vendégénekes, a fiatal lengyel tenor, Arnold Rutkowski, valamint egy új beálló, az impresszív küllemű afroamerikai bariton, Nmon Ford (képünk mutatja) fog majd megküzdeni.

Budapesthez végre jóval közelebb, egy Carmenhez hasonlóan, s mégis egészen másként atipikus operai nőalak, a Fidelio hős Leonórája sejlik majd föl előttünk a Nemzeti Filharmonikus Zenekar martonvásári hangversenyének kezdetén (július 30., hét óra; esőnap: július 31.). A Medveczky Ádám által levezénylendő Beethoven-koncert nyitószáma ugyanis a 3. Leonóra-nyitány lesz, melynek nyomában előbb a Sümegi Eszter hangján kifakadó koncertária, az Ah! Perfido, majd az ötös sorszámú "Sors" szimfónia teljesíti ki a népszerű programot. Hétfőn azután valahára Budapesten is koncerthez juthatunk, már amennyiben kilátogatunk a városligeti Vajdahunyadvárhoz, hiszen ott augusztus legelső estéjén a Szenthelyi Miklóst kísérő Magyar Virtuózok Kamarazenekar ad majd barokk műsort - Antonio Vivalditól Johann Sebastian Bachig és vissza, A négy évszak örök slágerével zárva a szabadtéri műsort.

Figyelmébe ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)