rés a présen - "Fele is elég" - Máté Angi író

  • .
  • 2011. augusztus 18.

Trafik

rés a présen: Mamó című könyved tavaly kapott Bródy Sándor-díjat, idén pedig tiéd "az év gyermekkönyve" díj a Volt egyszer egy című kötetért. Ösztönzőleg hat rád az elismerés? Máté Angi: Az elismerés jó érzés, de ettől még nem kezdek erősebben, jobban írni, nálam inkább fordított a hatás: gátat vagy tűfokot hoz a szakmai elismerés, szorongást, hogy ha újra írnék, elég lennék-e arra, hogy jól megírjam, átmennék-e a szakmától szorosra húzott önmagamon. rap: Meseíró vagy? MA: Nem nevezem magam meseírónak.
Pedig a névadással tisztább lenne minden, egyszerűbb. Mégis, ha kimondom azt, hogy Máté Angi meseíró, valami nincs jól. Három éve jelennek meg mesék, gyermekújságokban, antológiákban, tavaly könyvként is, a Volt egyszer egyben. Mi mással foglalkozom? Nagyrészt csak vagyok valamikben és szemlélődöm, nem foglalkozom, az már túl gyors. Túl gyors, ha óvó néni vagyok, túl gyors, ha anya vagyok, ezek mind olyan cselekvéses levések, amik nem engedik a szemlélődést. Pedig a történetekkel csak úgy találkozhatok, ha lassúság van bennem.

rap: Mik inspirálnak, mikor kezdesz el írni?

MA: Nem tudok erre pontosat válaszolni. Nem mitizálni akarom az írás folyamatát, de betájolhatatlan módon elém kerül egy történet vagy csupán egy töredéke annak, vagy valami figyelmet kér - nagyrészt lehetetlen apróságok -, és én leírom.

rap: Kitől hallottál először mesét?

MA: Először nagyanyám olvasott keveset és kevésszer, mert a petróleumlámpát mindig csak annyi időre tekerte fel, hogy farkas-barkas az is szép, róka-bóka az is szép, őzem-bőzem az is szép, utána mindig az következett, hogy majd holnap tovább mondom, aztán sosem mondta tovább. Két meséskönyvem volt: ez a naponta elolvasatlanul letett Farkas-barkas és egy Dörmögő Dömötör lap, egészen iskoláskoromig, s így ki is nőttem - nagyrészt mesék nélkül - a mesekorszakból, máig sincs kedvenc mesém.

rap: A saját meséid között melyiket szereted?

MA: Többféle módon íratja magát egy történet, vannak harsányabbak, dúsabbak, és vannak nagyon csupaszak, egyszerűek. Az egyszerűek hitelesebbek, igazabbak, így közelibbek is. Nehezen fogadok el bármi olyan véleményt, ami a mese - bennem megteremtődött - lényegén változtatást javasol. Azaz el sem fogadom. Vagy hadonászni kezdek. Ennek ellenére megkérdezem a barátaimat. Nehéz velem szót érteni. Lackfi János vállalta a Volt egyszer egy mesék keresztapaságát, ez azóta is tart.

rap: Van jelentősége az erdélyiségednek a mesékben?

MA: Nincs. Tudatosan tervezett transzszilvánság nincs a mesékben, most Kolozsváron élek, Udvarhely mellett nőttem fel, magyarul mondom, ha mondandóm van, így írom a történeteimet: élő, megélt földrajzi és nyelvi minőség. Szeretném, ha sose lenne bennük kimódolt, hangoztatott fenyősuhogás.

rap: Mik a terveid?

MA: Terveim nincsenek, esetleg vágyam, hogy jó lenne találkozni még történetekkel, befejezni, ami félúton van, és utat találni megjelentetésre annak, ami kész. Tudom, hogy ez egy kicsit sok vágy. Fele is elég, tizede is.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.