rés a présen - Iránytűm Bartók "világzenéje" - Borbély Mihály zenész

  • .
  • 2010. május 20.

Trafik

rés a présen: Május 14-én a Folkfesten a Fonóban Batyuval léptetek fel. Jól összeszokott felállásról van szó? Borbély Mihály: Évtizedek óta ismerjük egymást, ám ez a duózás nem régi.

A Quartet B Üveghegy című lemezére írtam egy számot, melyben egy régi vágyam valósult meg: a szaxofonom egy igazi magyar ritmusszekcióval, Batyu tánclépéseinek ritmusával és ütőgardonjának lüktetésével együtt szólal meg. Ezt jó párszor koncerten is előadtuk, mindig nagy sikerrel. A Folkfestre egy félórás programmal készültünk, melyben sok hagyományos, illetve annak nyomán létrejött újraértelmezés szerepelt.

rap: A Binder-Borbély-duó és a Borbély Műhely helye hol van épp az életedben?

BM: A Borbély Műhely a legfontosabb zenekarom mostanában. Második, tavaly megjelent Hommage a Kodály lemezünket sok helyen mutattuk be, eljutunk külföldi fesztiválokra is, és állandó klubunk működik Szentendrén. Boldog vagyok, hogy ilyen kollégákkal - Szabó Dani, Horváth Balázs és Baló István - játszhatok, ez tényleg egy műhely. A Binder-Borbély-duóval sajnos ritkán játszunk, zenénk a kortárs zene és a dzsessz határán mozog, csak koncertkörülmények között és jó hangversenyzongorával működik ez a program. A Quartet B két muzsikussal kiegészülve egy új formáció, a Balkán Jazz Project magja, mely nem a divatos "esztrád-Balkánt" játssza, inkább izgalmas kísérlet. Nemrég Theodosii Spassovval, a világhírű bolgár kavalossal koncerteztünk, s hamarosan lemez formájában is megjelenik ez az anyag. Természetesen továbbra is játszom a Vujicsics zenekarral, s ezek mellett sokat vendégeskedem.

rap: Te is azok közé a zenészek közé tartozol, akik a népzenéből merítik a művészetüket. Mennyire tudtál, tudnál eltávolodni tőle?

BM: Nekem a népzene viszonyítási pont, melyből az egész zenei világegyetemet értelmezem. Ma kezdem ezt tisztán látni, noha nem tartom magam népzenei szakembernek. Eltávolodni akkor sem akarok tőle, amikor úgy tűnik, hogy már más utakon járok. A bennem élő ezernyi zenét formálom újra, s ennek gyökere mindig a Kárpát-medence zenéje. Iránytűm Bartók "világzenéje".

rap: Miért a szaxofon a fő hangszered?

BM: Valószínűleg a tárogató miatt. Az első hangszerem a klarinét volt, ám nemcsak a főiskolai tanáraimtól, de a falumbéli tárogatós bácsitól is sokat tanultam. Nem véletlen, hogy ma a szoprán szaxofont tartom fő hangszeremnek, mely a legközelebb áll hozzá - persze tárogatón is sokat játszom, nemrég Tommy Víg nekem írt tárogatóversenyét mutattam be Miskolcon. A szaxofon lehetőségei nagyon gazdagok, és ennek feltárásában még mindig tanuló vagyok.

rap: A közeljövőben és nyáron mik a terveid?

BM: A nyári koncertek mellett a Balkán Jazz Project lemezen dolgozunk, s aztán ősszel új koncertlemezt veszünk fel a Borbély Műhellyel is. A Hungarian Songbook régi magyar örökzöldek feldolgozásait fogja tartalmazni, mely számokat ugyanúgy a magyar "zenei köznyelv" részének tartom, mint a több évszázados múltú népzenét.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.