Állomásról állomásra XXV. - Érdeklődés hiányában - Hatvan

  • - legát -
  • 2009. január 22.

Tranzit

A semmiből hirtelen előbukkanó vágányrengeteg láttán nem lehet kétségünk: ipari övezetbe érkeztünk. Ám a ködben egyesével árválkodó, lerobbant tehervagonok, a valaha fontosnak vélt építmények, a roskatag házikók, a sínekre fagyott gaz nem sok jót ígér. Szerencsére a vonat csak később áll meg. A városnak azonban hűlt helye. - legát -

A semmiből hirtelen előbukkanó vágányrengeteg láttán nem lehet kétségünk: ipari övezetbe érkeztünk. Ám a ködben egyesével árválkodó, lerobbant tehervagonok, a valaha fontosnak vélt építmények, a roskatag házikók, a sínekre fagyott gaz nem sok jót ígér. Szerencsére a vonat csak később áll meg. A városnak azonban hűlt helye.

Hatvan újabb kori történelme szorosan összefügg a vasúttal: első állomását még a Magyar Északi Vasút illetékesei avathatták fel 1867-ben, ám két évvel később már az újonnan alakult állami társaság, azaz a MÁV lett a gazdája. És mivel az "északitól" megörökölt Pest-Losonc-Besztercebánya vonal néhány éven belül két újabbal (Hatvan-Miskolc, 1870, Hatvan-Szolnok, 1873) bővült, az isten sem menthette meg az akkoriban épp mezővárosból nagyközséggé lefokozott települést attól, hogy vasúti csomóponttá, majd ennek következtében ipari centrummá váljon. E fejlődés leglátványosabb jele az állomás mellé 1889-ben felhúzott cukorgyár lett, ami valaha Európa legnagyobbika volt. De ma már csak ipari műemlék, melynek központi "alakja" a hatalmas kémény. A gyárudvaron, a rendezőnél is gazosabb vágányokon egy ottfelejtett mozdonyt is megfigyelhetünk.

Száz évvel ezelőtt persze más volt a helyzet, és nem csak a cukor miatt. Az állomást akkoriban még a "nagy, de barátságos" jelzővel illethették volna. Valószínű, hogy a tornácos, cseréptetős, hosszan elnyúló, háromtornyú épületnek nem jártak a csodájára, de - legalábbis a régi fotók alapján - azt a bizonyos "békebeli hangulatot" áraszthatta, ami lehet, hogy soha nem is létezett, viszont mindany-nyian ismerünk. Hatvan esetében kétszeres lehet a nosztalgia, az állomást ugyanis a szövetségesek 1944. szeptember 20-án porig bombázták, amit pedig a helyébe építettek, cseppet sem barátságos.

Noha az 1954-ben, Nagy Béla Zoltán és Félix Vilmos tervei alapján épült állomás tipikus szocreál építmény, masszív hasábjainak, kerek ablakainak és a boltíves kialakításoknak köszönhetően mégis a harmincas évek jellegzetes fővárosi templomait (lásd Városmajor, Pasarét) juttatja eszünkbe, igaz, tornyot (harang helyett lőrésekkel) csak jóval távolabb, az épülettől függetlenül tekinthetünk meg. De beugrik egy másik vasútállomás, a székesfehérvári (A banántól a cseresznyéig, Magyar Narancs, 2006. július 27.), ami nemcsak a külcsínt, de sorsát illetően is közeli rokonnak tekinthető: ott szintén a háborúban elpusztított helyébe, ugyanebben a modorban épült az új büszkeség 1952-ben, ráadásul ugyanúgy hatvan kilométerre van a fővárostól, és ugyanannyira fontos vasúti csomópont, mint Hatvan. Van azonban egy lényeges különbség: míg Fehérvárott a vasútállomás szinte a városban áll, pontosabban a hetvenes évekre már odáig terjeszkedett a város, itt csak a cukorgyár romjai ölelik az épületet, s ez a későbbiekben végzetes következményekkel járhat.

Ide ugyanis hiába érkezik naponta majdnem százhetven vonat Pestről, Szolnokról, Miskolcról, Egerből, Salgótarjánból, de még a messzi Krakkóból is, ha az utasok beérik a fedett peronnal, az impozáns állomásépületről pedig tudomást sem vesznek. Lehet azt mondani, hogy a II. világháború előtti hatvani vasútállomás barátságosabb volt, viszont ez a mostani, immár 55 éves sokkal, de sokkal hatalmasabb. A legalább tíz méter belmagasságú, márványpadlós várócsarnokot vaskerék formájú csilláraival bármelyik nagyváros elfogadná, ráadásul ez a vitatható birodalmi igényesség az épület egészére jellemző. Az emberábrázolás sem marad el: a három nagyméretű relief martinászt, parasztlánykát, illetve egy vegyes párost ábrázol: a férfi kezében villáskulcs, a nőében fáklya, lába alatt azonban a MÁV szárnyaskerék-szimbóluma hever, reméljük, nem azért, hogy összetapossa.

Örömünkre szolgál, hogy láthatóan jól karbantartott építménnyel van dolgunk, az átlagosnál nagyobb a tisztaság, az egységes stílusba pedig csupán egy zöld bódé rondít bele, igaz, épp a csarnok közepén. A várótermek rendezettek, falfirkák sincsenek, sőt csodák csodájára a vécé is vállalható. Jórészt megvannak a korabeli feliratok is: "cukorka, dohányáru", "ruhatár", "telefon", ilyesmik, ám csak egyetlen pontot találunk - a fodrászatot -, amit ma is eredeti rendeltetésének megfelelően használnak, igaz, csak hétfőtől péntekig, és akkor is csak bizonyos órákban. Utasellátásnak azonban híre nincs, legfeljebb hamva. Hiába írták ki a már említett zöld bódéra: "péksütemény, szendvics, trafikáru, hot dog", ha teljesen üres, és ugyanez a helyzet a kinti, hasonló rendeltetésű tákolmányokkal. Pedig valaha az állomásépület egyik oldalszárnyát a vendéglátásnak szentelték, legalábbis erre utal az úgy hagyott "Megnyílt a Fácán", illetve a nagyon is aktuális "Ez a helyiség kiadó" felirat. Odabent az óra még pontosan jár, a söntéspult is megvan, a székeket gondosan az asztalra borították.

Szentimentális filmekben szokás, hogy az idős főhős visszatér ifjúságának dicsőséges helyszínére, ami persze már csak kísértettanya. Leül a padra, elszunyókál, és akkor megelevenedik a múlt, benépesül a terem, zene árad szét, és olyan színessé válik minden, hogy alig győzzük kapkodni a fejünk. Nos, valami hasonlóval kellene a hatvani állomáson is megpróbálkozni, ám emlékek híján ez bajosan menne. Ugyanakkor itt van ez a minden képzeletet felülmúló óriás, ahol nemhogy szivárványos forgatagot, de valójában semmiféle mozgást nem tapasztalunk. Ha csak azt nem, hogy a pénztáros lapoz egyet a rejtvényújságban.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.