Negyed6 Negyed7 fesztivál - A királyság visszaállítása - Séta a zsidó negyedben

Lokál

Cipőt a cipőboltból, Audrey Hepburnt ábrázoló pop-art képet a dizájnszaküzletből - ez is egyike a Király utcában őshonos kiskereskedelmi egyszeregynek, a zsidó negyedet éltető Negyed6 Negyed7 fesztivál két napján azonban helytörténet is kapható a Sirállyal szemközti dizájnboltban. A pillanatnyi profilbővítés elsősorban Szegő Dóri szociológusnak köszönhető: a Király utcai szaküzlet annak a sétának az első állomása, amely - viszonylag rendhagyó módon a városrészek hobbiszintű bejárásai sorában - nem elsősorban a múltat, hanem az olyan, nagyon is mai kezdeményezéseket hivatott bemutatni, amelyek valamilyen módon hozzájárulnak a zsidó negyed spontán rehabilitációjához. Vagy azért, mert jól felfogott üzleti érdekük, vagy azért, mert elhivatottságuk, vagy azért, mert a kettő keveréke úgy kívánja.

Valahogy így kerül a csizma az asztalra, a helytörténet és a szociológus pedig a dizájnboltba, amely egyben a Design Klaszter nevű tömörülés zászlóshajója is. Túravezetőnk elmondása szerint a Király utca volt úgymond a hazai pilotja annak a mára jobbára a plázák üvegházborítása alatt megfigyelhető képződménynek, amit vérmérséklet szerint hol boltként, hol üzletként szokás emlegetni. A városfalat csak kívülről szagolható betelepülők (főleg zsidók, de szép számmal szerbek, örmények és románok) voltak e nagy kiskereskedelmi kísérlet elindítói, s hogy a kísérlet jól sikerült, azt a szőlőt bőven termő környék rohamosan fogyatkozó ültetvényei éppúgy jelezték, mint a korzózást itt kezdő, majd a gyorsan kiépülő Andrássy útra átszokó tehetős polgárok. Az ő kései leszármazottaik ma lakberendezési bevásárlásaikat bonyolítják errefelé, a dizájnpárti érdekeltségeknek oly kedves "tematikus utca" megvalósulásáig azonban még sok foghíjat kell beépíteni és óvottból élő értéket kreálni a Királyban és környékén. Igény azonban, mint az a klaszter civileket, építészeket és kereskedőket tömörítő kezdeményezéseiből kitűnik, lenne rá. A környékbeli romkocsmák tűzfalromantikája egyelőre megférni látszik a high-end szaküzletek érdekeivel - megörökítendő pillanat, megörökítjük, és megyünk tovább.

Ha a dizájnbolti külsőségek elvonták volna figyelmünket az önszerveződés civil szépségéről, az egykori zsidó kaszinó helyén, vagyis a Nyár utca 29.-ben működő közösségi térbe még csak hálni sem jár a kapitalizmus. A fűtetlen, de a piacgazdaságtól jól szigetelt tér festői vidék, s nemcsak azért, mert a foglalt házak majd minden hangulati és ideológiai kelléke fellelhető a félhomályban, de azért is, mert az 1924-ben kaszinóként és vendéglőként nyitott (utóbb üzemi célokat is szolgáló) földszintet és első emeletet egy ifjú festőművész kapta kölcsön "közösségteremtés céljából" az ingatlan tulajdonosától. A közösségi élet idén költözött vissza a Román Miklós és Román Ernő által tervezett, ázásra hajlamos falak közé, ahol a "ha hozol, hozol, ha nem, akkor is vihetsz" alapon működő szabadbolton kívül például fanzine-könyvtár is működik. Hétköznap délutánonként négytől hatig bárki számára nyitva e deklaráltan autonóm tér, ahol a Széchenyi által meghonosított kaszinóeszménytől nem is olyan távoli szellemben folyik az élet, noha egy sötétben bujkáló, vérmesebb ingatlanfejlesztőt mindez aligha tudná meghatni. A kaszinó 2010-es verziója pénzt nem kér, de adományokat elfogad, szolgáltatást nem nyújt, de bárkit befogad, aki szívesen részt venne az alulról szerveződő programokon. Ennek szellemében inkább együttolvasó, mintsem felolvasóestekre, filmvetítésre, együttfőzésekre lehet a közeljövőben számítani. A pénzforgalom a gasztroágazatra sem jellemző, a közösség tagjai a piaczárások előtti pillanatokban, többnyire ingyen szerzik be az amúgy kidobásra ítélt alapanyagokat, s az így készült házi kosztból heti egyszer a hajléktalanoknak is osztanak ételt.

"Ne azt kérdezd, hogy mit tehet érted a kaszinó, hanem azt, te mit tehetsz a kaszinóért" - ilyesféle szellemben mennek a dolgok errefelé, kicsivel odébb pedig, a popkommunisztikus elképzelésektől védett távolságban, háborítatlanul folyik a kiskereskedelem, és éledeznek a manufaktúrák. A Klauzál utcában például (a kaszinó főbejárata is innen nyílt eredetileg) Róth Miksával bensőséges kapcsolatot ápoló üvegstúdió működik. Az itt dolgozók keze alatt számos Róth-üveg megfordult már restaurálás céljából, de szívesen mesélnek arról is, hogy a műhelynek otthont adó épület (épült 1894-ben), mely egyike a környék utolsó kétszinteseinek, nemcsak az emeletet tartó öntöttvas konzolokba rejtett Dávid-csillagok és a bejárati folyosót díszítő puttók együttélése miatt kedves látvány, de egy lépcsőházi freskóval is büszkélkedhet. Egy olyan falfestménnyel, melynek láttán akkorát esik a véletlenül erre tévedő álla, mint a másodikról alászálló, ázott vakolat. Úgy tűnik egyébként, a műhelymunka újabban egyre kevésbé rejtegetni való tevékenység: ahogy a Róthtal munkakapcsolatban álló üvegmíveseknél, úgy a környék friss bolthajtásaiban sem takargatják a munkapadot. A Wesselényi utcában boltot nyitott szibériai cipőművesnél épp úgy folyamatos a nyílt nap, mint a Dob utcai lámpadizájnernél, ahol bolt és műhely ráadásul egyazon téren osztozik. Míg a Kaszinó aktivistái talált zöldséggel, az említett kézművesek talált tárgyakkal dolgoznak: lábon kihordott egykori bőrkabátok és fényt adó szegfűszegtartók köszönnek vissza mostanában az önmagát is recikláló zsidó negyed legtrendibb kirakataiból.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”