Duna Múzeum: Azért a víz

  • Galántay Géza
  • 2004. november 11.

Tudomány

Esztergom az egyik kedvencem az országban, csinoska fõterét, a vár alatti - na, milyen? - zegzugos utcáit, enyhe s meghitt lepusztultságát jobban szeretem, mint a kiglancolt Szentendrét. A város egyik legjobb helye 2001-ben az Év Múzeuma kitüntetõ címet nyerte el.

A modern világtrend ma már minden múzeumtól megköveteli az interaktivitást, vagyis azt, hogy a látogatók a puszta nézés aktusán kívül is gyakorolják a befogadást. És ez így helyes, mert így demokratikus: a jó múzeum attól jó, hogy az arisztokratikus Tudományt elmagyarázza, megérteti, megszeretteti a köznéppel - márpedig ez az egyszerû emberek õszinte akarata ellenére, aktív közremûködésük nélkül nem sikerülhet. (Ezt a magyar muzeológia például még ma sem értette meg teljesen.) A Duna Múzeum ebben, miként ötletességben és szellemességben, nagyszerût nyújt látogatóinak (bár a Duna-szabályozás történetét bemutató, hagyományos színes tablók sem érdektelenek). A bejáratnál egy tetszetõs, függõleges kiterjedésû faszerkezet, benne

számos lapátkerékkel

azt demonstrálja, mi mindent lehet a víz erejével elvégezni, a kovácsok fújtatójának mûködtetésétõl kezdve a múzeumi pecsételésig. (A kedves teremõrök kérés nélkül bekapcsolják a búvárszivattyút, ami felpumpálja a toronyba a vizet.) Aztán az elsõ teremben mamuszt húz a látogató, kezébe lupét vesz, és négykézlábra ereszkedik: a földön, az erõs üveglapok alatt Magyarország látható kiterítve. A 2001-es mûholdfelvételen megvan minden falu, minden város és utca, minden hegy, rét és folyó: s mi, mint a zarándok valamely szent sír fölött, térden csúszva találjuk meg a haza kedves helyeit. Egy másik terem fõ attrakciója az a különféle kallantyúkkal, csövekkel és szelepekkel ellátott fémkád, ami a víz mûködését mutatja meg: mi emeljük a zsilipet és mi csináljuk a buzgárt, mi keltünk hullámokat és örvényt. Remek szórakozás! Kicsit odébb belülrõl látjuk, hogy festett egy fürdõszoba a XIX. század végi Pesten, s hogyan a csatorna (még egy kitömött patkány is vigyorog benne: ismét egy nagyszerû geg). Aztán helikopterbe ülünk, s az ablak-képernyõkön, a rotorok magnózaja mellett a 2001-es tiszai árvizet látjuk a magasból, a tarpai gátsza-kadás félelmetes képeit, az elön-tött falvakat, a Bodrog és a Tisza összefolyását, a töméntelen vizet, amint a ragyogó tavaszi napfényben bosszút áll a százados bezártságért.

A kiállítás elkápráztat, bevon, szórakoztat, szó se róla. És közben mûveltebbé tesz - közmûvel. Az alkotók (Kaján Imre és csapata)

szakmai tisztessége

megkérdõjelezhetetlen. Ám néhány kérdést kalapemelés közben is föl kell tennünk. Elõször azt: mi is lenne a kiállítás sztorija?

Az ötletparádé egyes elemei csak egy lépéssel mutatnak önmagukon túl, s ez kevés ahhoz, hogy egymásba érjenek, s koncepcióvá kapaszkodjanak össze. Egy, a társaságomban tartózkodó kiskorú azt is szerette volna tudni, hogy miért van örvény akkor, ha senki nem tekeri azt a fémkart felülrõl: vajon a folyómeder hepehupái teszik-e, s ha igen, pontosan hogyan? És mi a limány? A megválaszolatlan áramlástani kérdések nemcsak a serdülõ elmét hagyják kielégítetlenül, de a szülõi tekintélyt is rombolják. ("Nem tudom, kisfiam." "Hát ilyen tudatlan vagy, fater?") S ha egy kis sarokban - helyesen - bemutatjuk a vízpartok és nádasok élõvilágát, vajon miért nem látjuk egy vitrinben azt is, kik laknak a víz alatt? Ha a kiállítás fõhõse a Duna, vajon kihagyható-e belõle szeretett folyamunk kultúrtörténete? Netán a kiállítás fõszereplõje a víz lenne? Lehet, sõt szerfölött valószínû: ám igényeink ettõl csak megnõnek. Vajon van-e erõs állítása a kiállításnak a folyószabályozásról, e nagyszerû civilizációs vívmányról, amely (az erdõk szántósításával karöltve) taccsra vágta a régi Magyarország faunáját és flóráját, s átalakította földrajzát? De úgy, hogy például a XIX. századi magyar irodalom természetleírásai akárha egy idegen országról szólnának? Mit mond a ki-állítás az ember és a víz, az ember és a természet viszonyáról - a folyószabályozások heroizmusának hangsúlyozásán kívül? Megadja-e a maga válaszát a természetrombolásra? Miért nem beszél arról, hogy pénzsóvárságból, hanyagságból vagy tudatlanságból hányan hogyan és miért pusztítják a Dunát - ma? (Láttunk mi már teli szemeteskukát múzeumi tárgyként.)

Nem írnám mindezt, ha nem maga a kiállítás kényszerítene gondolkodásra és sugallaná e kérdéseket; ha tehát a helyzet eleve reménytelen lenne. És távol álljon tõlem a szándék, hogy a "vízügyet", a múzeum fenntartóját cseszegessem sunyin, semmi másért, csak azért, mert a dolgát végzi. Ám sajnos a gondolkodás e kérdésekrõl meg arról, hogy mi is lenne a "vízügy" dolga, nem megspórolható. Hiszen ember és természet között semmi nem mehet úgy tovább, ahogy azt a múlt és az azelõtti században elképzelték. Különben belefulladunk a saját szemetünkbe. Tekintsük úgy, hogy e kiállítás rendezõi mintegy felvillantották a lehetõségét egy, a Duna és általában a magyarországi vizek ökológiájáról szóló, mind módszereiben (ez már meglenne), mind koncepciójában forradalmian új, nagyszerû kiállításnak. Nagyon várjuk már: addig pedig jó szórakozást mindenkinek.

Galántay Géza

Nyitva tartás: november-április: 10-16 óráig; május-október: 10-18 óráig; szünnap: kedd. Ingyenesen látogatható

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.