Film: Fekete, fehér (Szörnyek keringője)

  • - legát -
  • 2002. november 28.

Tudomány

Odalent délen, a fülledt Georgia államban vagyunk, ahol még mindig verik a négereket - ha nem is ököllel.
Odalent délen, a fülledt Georgia államban vagyunk, ahol még mindig verik a négereket - ha nem is ököllel.

Ismerkedjünk meg egy börtönőr-dinasztiával. Három férfi, három nemzedék. A nyugdíjas nagyapa és a karrierje csúcsán álló apa érzéketlen állat, ám a legkisebb fiú már az új, puhány vonalat képviseli, hogy mást ne mondjak, haverkodik a szomszéd nigger kölkökkel.

Kivégzésre készülnek a börtönben, a halálraítélt csinos, fekete fiú. Az első gondolatunk természetesen az, hogy ártatlan, hiszen sokszor láttunk már ilyet, de nem, ő rossz, nagyon rossz. Nem tudjuk, miért, de el kell hinnünk, hiszen ő maga mondja túlsúlyos kisfiának a beszélőn. Meg azt, hogy légy jó mindhalálig! Szépséges felesége persze nem tud megbocsátani neki, csak a cigiket szívja egymás után.

A fekete fiút kivégzik, a legkisebb börtönőr öngyilkos lesz, a túlsúlyos gyereket elgázolja egy autó.

A film csak most kezdődik.

A börtönőr apa és a fekete özvegy egymásba szeret. Noha véletlenül találkoznak, és papírforma szerint gyűlölik a másikat, egymásra utaltak. A férfi otthagyja a börtönt, vesz egy benzinkutat. A nagyapa persze beszól, így aztán mehet a szeretetotthonba. Aztán a nő rájön, valójában ki is ez a pasas. De - ahogy a film plakátján olvasható - a szerelem mindent legyőz.

Régen láttam már ennyire nyomasztó és unalmas filmet. A kitérők nélküli történet lassan csordogál, mint a szennyvíz a folyóba, a szereplőkről csupán sejtéseink lehetnek, kifélék, mifélék, hiszen semmi másuk nincsen, csak a fantáziánkra bízott múlttal terhelt jelenük. A három haláleset mellett legfeljebb az biztos, amit éppen látunk, se fordulat, se izgalom, hőseink a dolgokat egyszerűen intézik el. Együtt vannak, és kész. Tamás bátya árnyéka rajtuk. Több mint két órán keresztül.

Marc Forster rendező szándéka kétségkívül tisztességes a maga módján. Népnevelés Hollywoodból, ki látott ilyet? Megmutatni az elbutult közönségnek, hogyan fest a valóság, igazából milyen "az élet". Ilyen. Nyomasztó, unalmas, lassú és még hosszú is. Vágások sem akkor vannak benne, amikor a producer akarja, hanem amikor... ki is? A Mindenható. Vagy a sors. Mert ez egy ilyen világ. Csak úgy hemzsegnek benne az eltorzult lelkű alakok, akik egy kis melegségre vágynak. Ti. Én.

Bárcsak ennyire egyszerű volna!

És akkor mindenkinek - miként Halle Berrynek, a film női főszereplőjének - Oscar-díjat adnának az alakításáért.

- legát -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.