Húsipari Múzeum: Szalámitechnika

  • - kovácsy -
  • 2007. október 11.

Tudomány

A szemnek érdektelen, elnevezésében a véres közelmúltra utaló Tagló utcán haladva juthatunk el a Soroksári útról, a HÉV vagy a busz felől a Gubacsi útnak arra a szakaszára, ahol egykor a sertésvágóhíd állt. Ma már és még nagyrészt lecsupaszított, hatalmas térség, közepén a műemlékvédelmi kényszer hatására szerencsére megőrzött, nagyszerű víztoronnyal. Mellette, az utcafronton egyhangú irodaépület, benne az értékesítés alatt álló, bizonytalan sorsú húsipari kutatóintézet. Itt kell bejelentkeznie a látogatónak. Előtte, betontalapzaton valami darálószerű, semmiképp sem ősrégi gép.

Az állatok kaszabolása, mészárlása (a családi névként még élő kaszab, vágó, mensáros szavak mind mészárost jelentenek) a hetvenes-nyolcvanas években, a vidéki húskombinátok beindításával párhuzamosan kezdett kiszorulni a fővárosból. A folyamat mára befejeződött, amit a budapesti hentesnél vásárolunk, az félsertés, negyedmarha formájában érkezik Bajáról, Kaposvárról, bárhonnan. Lovat például Sátoraljaújhelyen vágnak.

De merengjünk inkább vissza a múltba, amely felé Kovács Ágnes vegyészmérnök és kulcscsomója nyit utat. 'rá bízták a látogatók kalauzolását, bár arra sem nyílt alkalma, hogy kellő részletességgel kikérdezhesse a gyűjtemény nyugdíjba vonult kialakítóját. Amit viszont tud, szívesen továbbadja. Az épület hátsó kijárata az udvarra vezet, ahol a funkciótlannak tűnő rendben fel-feltűnő keramitburkolat máris a régi időkre utal. Pár évtizede éppen a lóvágóhíd volt ezen a részen, és ennek az egyik kiszolgáló épületében helyezték el az ipartörténeti gyűjteményt. A piaci viszonyok eluralkodása előtti utolsó pillanatokban még jutott erre pénz. Azóta aligha - és belelapozva a vendégkönyvbe az érdeklődés sem tűnik intenzívnek. Vezetőnk gyorsan ablakot nyit, hogy átszellőzzön kissé a magára hagyott, tágas kiállítótér.

A magyarázó szöveg és a térképek a honfoglalás korából indítanak, a "húsmívelés" mint elkülönült szakmai tevékenység első kézzelfogható nyomait középkori céhlevelek őrzik, későbbi korokból már a céhládák is fennmaradtak. A XVI. századtól tucatszámra működtek mészárszékek a városokban, a mészárosmesterek marhakereskedők is voltak, akik a vágás előtt még felhizlalták a jószágot Budán a lágymányosi, Pesten a gubacsi pusztán bérelt legelőkön. Ebben az időben a magyar szürke marha jórészt még külföldre vándorolt: évente százezernél is többet hajtottak lábon a tőzsérek Itáliába, Németalföldre.

A szigorúan zárt céhek szerepét utóbb az ipartestületek váltották föl. Eddigre a lenézett, disznóvágással és -feldolgozással foglalkozó hentesek is tisztes iparosnak számítottak, az állatok leölését pedig városi rendelkezések szabályozták, központi vágóhidakra kényszerítve a véres tevékenységet. A szakma rejtélyes konfliktusaira egy "fúziós közgyűlésre" szóló meghívó utal: "Tisztelt Kartárs Úr! Ez az utolsó alkalom, a végső küzdelem az ipar csekély számú gáncsvetőivel szemben."

Gáncsvetők ide vagy oda, maga a tevékenység végül is nem túl bonyolult: a kisfejű, csákányszerű taglóval odavágni az állat homlokára (ezt nevezik kissé eufemisztikusan kábításnak), az összecsuklott állatot nyakon szúrni, kivéreztetni, aztán jöhet a feldolgozás. A letaglózás kifinomultabb módszereit a marha vagy ló fejére erősíthető, homloknál lyukas álarcféleség, ide illeszthető vaskos szegecs, afféle szögbelövő pisztoly, a további munkafolyamatokat pedig körömlehúzó, riasztó méretű kések, bárdok, görbe, kétnyelű ványoló és ringakések szemléltetik. Mindezek használatba vétele után a néhai állat már a legjobb úton - darálókon, kuttereken, keverőteknőkön át - halad a húspasztává, töltelékáruvá majd szalámis szendviccsé válás felé. (Az olasz mesterek - Dozzi, Vidoni, Forgiarini, Piazzon - által meghonosított szalámigyártást Szegeden Pick Márk, Pesten Herz Ármin üzeme futtatta csúcsra az előző századvégen.)

Mindezen szörnyűségek látványa elől egy 1662-es német "wurstologia" szakkönyv és a különféle formás fűszerdarálók irányába kínálkozik a menekülési útvonal. A hátsó teremben lelki egyensúlyunk is helyreállhat, amikor egy igazi, régi vásári lacikonyha (eredeti felszereléssel és kalandos etimológiai javaslatokkal), valamint a Lórév községben élt Radasin család két világháború közötti, hangulatos hentesboltja visszahelyezi a húsipart a kedélyes falatozgatás emberi kontextusába. Örömmel üdvözölhetjük a már alig látható hatalmas, fonott hentestáskákat. Odébb az állategészségügy látványos objektuma egy jó ökölnyi marhaepekő, továbbá - hiszen nem érti a szerencsétlen marha, hiába kérlelik: "Mondd, hogy ááá!" - egy szájfeszítő szerkezet.

Tovább hátrálva a reflexió útján elmélázhatunk az egykori üzemi és szakszervezeti lapok sokféleségén - Vágóhídi Szemle, Húsipari Hírlap, Hússzemle, Szegedi Szalámi, Szolnoki Aranybárd -, és megpróbálhatjuk elképzelni egyhangú, kínos tartalmukat. Aztán már az udvaron vagyunk, ahol a pusztulástól megmenekített gépek mellett egy sertésszállító vagon látható levegős lécfalakkal - egykor megszokott látvány a vasútvonalakon. A Hentes utcán megyünk ki a Soroksári útra. Húsipari szerszámok szaküzlete hirdeti termékeit: kérges lelkű bennfenteseknek aligha tudnak újat mutatni.

Budapest IX., Gubacsi út 6/b. Előzetes bejelentkezés után látogatható. Telefon: (1)215-7350.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.