Először a KDNP ifjúsági tagozata rúgott egy nagyot az ELTE-be, amikor február közepén Nacsa Lőrinc, az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség (IKSZ) elnöke nyílt levélben kérte arra az egyetem rektorát, hogy ne indítsák el a társadalmi nemek tudománya szakot, inkább egy családüggyel foglalkozó tanszék felállításában gondolkodjanak. Azon túl, hogy Nacsa a mellékhelyiségek jelzéseiről zajló külföldi diskurzusra redukálja a társadalmi nemekkel kapcsolatos tudományos munkát, a nemzet felemelkedését is félti, és úgy véli, hogy Magyarország demográfiai problémái nem a szexuális kisebbségek tanulmányozásával és a feminista filozófia elmélyítésével fognak megoldódni. Ezután Rétvári Bence következett. Fodor Gábor (MLP) kérdésére, hogy mégis, kinek árt a gender szak, Balog Zoltán államtitkára nem fogta vissza magát: nem pusztán megkérdőjelezte a szak létjogosultságát és tudományos alapjait, de hozzátette azt is, hogy az ELTE mint állami közfinanszírozású egyetem a szak indításával figyelmen kívül hagyja a társadalmi igényeket, rontja saját gazdasági stabilitását, továbbá az egész úgy, ahogy van, szemben áll mindazzal, amit a kormány az emberről vall.
|
Sokkal gyakorlatiasabb
„Nagyon félrevezető dolog az ELTE-t kiemelni, hiszen a társadalmi nemek oktatása különböző intézményi keretek között már évek óta jelen van a magyarországi felsőoktatásban” – mondja Pető Andrea, a Közép-európai Egyetem (CEU) társadalmi nemek tanulmánya tanszékének docense. Valóban: Debrecenben már 1993, Szegeden 2009, Miskolcon 2010 óta van lehetőség a témában kurzusokat felvenni vagy kutatni, igaz, akkreditált, önálló mesterszakként eddig csak a CEU-n volt lehetőség társadalmi nemekkel kapcsolatos tanulmányokat folytatni. „Kommunikáció- és médiatudományból, valamint filozófiából szereztem MA diplomát, közben gyakornok voltam egy női civil szervezetnél is, és úgy gondoltam, hogy ha már ezzel foglalkozom, akkor nem árt az elméleti megalapozottság, így jelentkeztem végül a Közép-európai Egyetem angol nyelvű gender studies mesterképzésére – mondja Kormos Nikolett. – Jogásztól a pszichológuson át a történészen keresztül nagyon sokféle területről érkeztek a csoporttársaim. A CEU által kínált gender szak jó lehetőség arra, hogy a diákok kiegészítsék tanulmányaikat, nem ritka az sem, hogy valaki már több mesterdiplomával rendelkezik, mire eljut ide” – folytatja a volt hallgató. Az 1995 óta működő szak főleg a külföldi egyetemisták körében népszerű, az angol nyelvű képzés pedig leginkább elméleti megközelítésekkel foglalkozik, és nem reflektál szorosan a magyar társadalmat érintő kérdésekre. Ezzel szemben az ELTE-n induló szak gyakorlatiasabb lenne, mellőznék az angol nyelvű kifejezéseket, és nagy hangsúlyt fektetnének a hazai problémák elemzésére. Ezt mutatja a szóbeli felvételi követelmény is: a felvételizőknek többek között a maszkulinitás társadalmi szervezettségéről, a homofóbia magyarországi kontextusáról és a nők helyzetének közpolitikai elemzéséről kell olvasniuk. Kötelező tantárgyként pedig az antidiszkrimináció és az emberi jogok, valamint a szakpolitikai döntések összefüggésében vizsgálnák a társadalmi nemeket a jövendőbeli hallgatók. „A képzés során az általános és átfogó elméleti alapok elsajátítása mellett különös figyelmet fordítunk a társadalmi nemi egyenlőtlenségek magyarországi és kelet-közép-európai megjelenési formáira, a régióspecifikus magyarázatokra, elméletekre, megközelítésekre” – áll az egyetem honlapján. Szó sincs tehát meleglobbiról vagy az illemhelyiségek jelzéseiről, amiktől az ifjú kereszténydemokraták és követőik olyannyira tartanak. „Több olyan csoporttársam is volt, akik később civil szervezeteknél tervezték kamatoztatni a megszerzett tudást, sajnos azonban jellemző erre a közegre, hogy nem mindig veszik figyelembe, hogy a magyar társadalom nem áll készen bizonyos kérdésekre. Látni kell, joggal akadnak ki az emberek, ha valaki arról beszél, hogy sok LMBTQIA embert sért, hogy csak férfi és női vécé van, mert Magyarországon vannak ennél sokkal fontosabb problémák, például a nők munkaerőpiacon való hátrányos megkülönböztetése” – mondja Kormos Nikolett. Szerinte nagy türelem kell ahhoz, hogy a téma kutatói és képviselői eloszlassák a félelmeket a társadalmi nemek tanulmányával kapcsolatban, illetve olyan helyzetekre reflektáljanak a nagy nyilvánosság előtt, amelyek szorosan érintik a magyar emberek életét.
Gender szemüvegen át
„Régi tartozása ez a magyar felsőoktatásnak, hiszen eddig csak angolul lehetett ilyet tanulni egy angolszász típusú egyetemen, illetve vidéken órákat, specializációkat felvenni, diplomát azonban nem lehetett szerezni a társadalmi nemek tanulmányából. Sok szakma számára fontos lehet, hogy azok gyakorlói tisztában legyenek azzal, hogy egy-egy döntés milyen hatással van a nőkre és a férfiakra. Ez az a bizonyos »gender szemüveg«, amiről beszélni szoktunk. Érzékenység a nemek eltérő társadalmi helyére, hatalmi állapotára, társadalmi valóságukra. Ha megnézzük az újonnan ajánlott gender szak oktatóinak listáját, látjuk, hogy milyen különböző területekről érkeznek: van közöttük amerikai modern irodalommal foglalkozó irodalmár, történész, szociológus, művészettörténész, szociálpolitikus, politológus, az európai tanulmányok történeti szakértője és így tovább. Ők ezeken a területeken belül mutatják majd meg a gender szemüveg használatát” – mondja Juhász Borbála, a Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség (Női Érdek) elnöke, aki szerint azért van szükség ilyen szakra, mert megérthetővé teszi azokat a társadalmi problémákat, amelyek nagyon sok nő és férfi, illetve család életét nehezíthetik meg – elég, ha csak az ápolónők alacsony keresetére gondolunk. „Nagyon sok családpolitikai kérdés is érthetetlen anélkül, hogy az anyák és apák eltérő valóságát tekintetbe vennénk” – teszi hozzá Juhász. A Női Érdek elnöke szerint gyakorlatilag bármely, emberekkel foglalkozó tudományban fontos lenne a gender szemüveg használata. „Tudja például a kedves olvasó, hogy a férfiak és a nők szívinfarktusának tünetei különböznek, és amit általában tanítanak, az a férfiak által érzékelt tünetegyüttes? És azt tudják-e, hogy egy ország költségvetését is lehet olyan szempontból vizsgálni, hogy az eltervezett pénzkiadás mennyire szolgálja a nők vagy a férfiak érdekeit? A gender szemüveg minden területen lehet releváns, de a politológusoknál és szociálpolitikusoknál elengedhetetlen lenne” – véli Juhász.
Ellenszak
Balog Zoltán a Magyar Tudományos Akadémián a nőnap alkalmából rendezett Női lélek – nőként élek című konferencián jelentette be, hogy „ellenszakot” indítanak ősztől a Budapesti Corvinus Egyetemen családtudományok néven. Balog oly lendülettel ment neki az ELTE-nek, hogy közben figyelmen kívül hagyta azt az apró körülményt, hogy ősztől nem indulhat olyan szak, amely még nem létezett a februári felsőoktatási jelentkezési időszakban, nem beszélve arról, hogy az ELTE szóban forgó képzésének akkreditációs ügymenete nem kevesebb mint három éven át zajlott. „Mi visszautasítjuk a társadalmi nemekről alkotott elképzeléseket, és a társadalmi szerepeket kutatjuk. Erre valók a családtanulmányok” – indokolta Balog a mesterszak elindítását. Ám már másnap kiderült, hogy a közeljövőben biztosan nem indul ilyen szak: a Népszava megkeresésére a Corvinus azt válaszolta, hogy még csak „véleményezési fázisban” tart az ügy; ilyen szaknak pedig azért van helye az egyetemen, mert a Corvinus „a társadalom és a gazdaság fontos alapegységeként tekint a családokra. 2016-ban az egyetem a német Stiftung Familienunternehmennel együttműködve például létrehozta a Családi Vállalatok Központot, ami a családi tulajdonú vállalatokat kutatja, hogy az így létrejövő tudással is segítse a magyar gazdaság és társadalom erősödését. Az indítandó családtanulmányok mesterszak is a BCE ezen törekvését támogatja. (…) A cél, hogy a végzett hallgatók képesek legyenek a családok vizsgálatára fókuszáló tudományos tevékenységre, a demográfiai kihívásokra adandó tudományos igényű válaszok kidolgozására és a családokat érintő szakpolitikai koncepciók, intézkedések hatásainak elemzésére” – áll a vezetőség indoklásában.
Van másik
Az „ellenszakot” érintő ügy pikantériája, hogy a Corvinuson már működik egy a debrecenihez és a szegedihez hasonló, társadalmi nemekkel foglalkozó tudományos központ, amely szakmai kapcsolatban is áll a többivel. A Debreceni Egyetemen 1993-ban indult az első ilyen kurzus a kilencvenes évek elején alakult Gendertudományi Központ keretein belül, mert egyre több oktató kezdett a társadalmi nemek kutatásával foglalkozni az egyetem Angol–Amerikai Intézetében. Noha a legkülönbözőbb tudományágak kutatói dolgoznak a témával, a központ vezetése szerint abban mindannyian egyetértenek, hogy „a nemi beírottság mikéntje és annak következményei közvetlen hatással vannak – a tudomány elvont területén túl – mindennapi életünkre is: arra, miképpen kommunikálunk egymással, milyen viselkedési mintákat teszünk magunkévá, miképpen kezeljük emberi kapcsolatainkat, milyen a helyzetünk a munkaerőpiacon” – szerepel a Gendertudományi Központ leírásában. Az Angol–Amerikai Intézet képzésein keresztül szabadon választhatnak a hallgatók a központ által kínált kurzusok közül, a Bevezetés a genderkutatásba című tantárgyat azonban már kötelezővé tették az alapképzés brit kultúratudományi sávjában. Az érdeklődést jól mutatja, hogy az elmúlt években kb. száz szakdolgozat és harminc OTDK-dolgozat született társadalmi nemekkel kapcsolatos témában.
Szegeden 2009 óta lehet anglisztika vagy amerikanisztika mesterképzésben az „angol kultúra és társadalom: a társadalmi nem az angol nyelvű irodalmakban és kultúrákban” elnevezésű szakirányra specializálódni. Debrecenben és Szegeden tehát elsősorban az angolszász hagyományokra és a kulturális megközelítésre alapoznak. A Szegedi Tudományegyetem Angol–Amerikai Intézetének Társadalmi Nemek Tudománya Kutatócsoportja 2010 óta szakmai magazint is kiad évente kétszer, fórumot biztosítva a téma hazai képviselőinek. Ugyanebben az évben alakult meg a Miskolci Egyetem Modern Filológia Intézetén belül a Gender Kutatócsoport, melynek célja, hogy teret adjon az interdiszciplináris jellegű genderkutatásoknak. Ennek érdekében konferenciákat szerveznek, publikációkat jelentetnek meg, és segítik a hallgatók témába vágó szakdolgozati munkáját.
A Corvinuson működő Társadalmi Nem- és Kultúrakutató Központ az egyetemen zajló, a társadalmi nemeket érintő oktatási tevékenységet koordinálja, és egyik célkitűzése, hogy bekapcsolja a Corvinust minden olyan tudományos kezdeményezésbe, amely ezzel foglalkozik. Korábban abban végeztek kutatásokat, hogy hogyan lehetne megszüntetni a nők és férfiak közötti egyenlőtlenségeket a helyi és regionális szintű döntéshozatalban, elemezték a női vezetők helyzetét a gazdasági életben, jelenleg pedig Dilemmák és stratégiák a család és munka összehangolásában címmel végeznek kutatómunkát.
Ebben a tudományos környezetben végképp furcsán veszi ki magát egy a társadalmi nemekről alkotott elképzeléseket visszautasító „családtudományok mesterszak” – sőt „ellenszak” – elindítása. Az ELTE-n tervezett társadalmi nemek tanulmánya szak sorsa pedig a nyár elején dől el, a szóbeli fölvételik után.