Orbán Viktor: legyen a magyar emberek példaképe a kínai munkás

  • narancs.hu
  • 2015. május 10.

Villámnarancs

Tegnap a miniszterelnök a Magyarország Barátai Alapítvány nevű gittegylet második világtalálkozóján szólalt fel, és beszélt összevissza.

Magyarország miniszterelnöke nagy átéléssel ezt mondotta az immár másodszor is egybegyűlt barátainak: „Az európai emberek többre értékelik a demokráciát – mi, magyarok is így vagyunk ezzel –, mint a nem demokratikus berendezkedéseket, közben mégis az utóbbiak a sikeresek”, majd feltett egy nagy kérdést: „Vajon az európai demokrácia az előttünk álló évtizedekben – ahogyan mi azt szeretnénk – képes lesz-e biztosítani a számunkra a jó politikai vezetést?”

Orbán szavaiból kicsengett, hogy ez képtelenség, hiszen – idézzük tovább – „a világ ma arról szól, hogy amíg Európa vitatkozik, addig a kelet dolgozik”, ami szerinte annyit tesz, hogy „a vitának nagyobb becsülete van, mint a munkának”. A miniszterelnök számokat is mondott, „míg Európában 100-ból 65-en, Kínában 100-ból 85-en dolgoznak”.

Arról persze nem beszélt, hogy az a 85 kínai a százból milyen körülmények között dolgozik, és mennyiért…

Nem mondhatnánk, hogy a miniszterelnök most tette volna egyértelművé, hogy az a minta a követendő. Ha a magyar munkanélküliség elleni harc nehézfegyverét, a közmunkát vesszük alapul, körvonalazódni látszik a kínai modell magyar változata.

Tehát Orbán ajánlata Európa vezető politikusainak nagyjából ez: ahelyett, hogy az állampolgáraitok boldogulásával foglalkoznátok, inkább kötelezzétek őket olyasmire, ami már majdnem olyan, mint a kényszermunka. Ha beledöglenek, akkor is. Lássák csak, ki a főnök, hogy milyen a „jó politikai vezetés”.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.