Verseket pisilő aktmodell dicsőíti Vidnyánszkyt a saját lapjában

  • narancs.hu
  • 2014. június 9.

Villámnarancs

Viola Szandra testverselő költői, filozófiai és közéleti munkásságával ismerkedünk.

Viola Szandra költő és tánckritikus. 2008-ban már megjelent egy kötete Léleksztriptíz címmel, amelyben rendhagyó módon a szerzőről készült „művészi aktfotók” is szerepeltek. Erről a kortárs költészet bemutatásában általában mértéktartó Bors is beszámolt. A cikkből kiderül, hogy Szandrának a modellkedés csak pénzkereset, azonban „az igazira váró Szandra számára hiába a férfi a múzsa, sok pasi mégsem érti meg a lelkivilágát. – Fontos, hogy a párom ne csak elfogadja, meg is értse a verseimet – mondja az elsősorban külsejével hódító lány”.

Az alkotás folyamatáról egyik nyilvános fellépésén így vallott a szeged.hu tudósítása szerint:

– A versírás nálam belső kényszer, mint a pisilés – mondja Szandra. – Csak egy bizonyos ideig bírom tartogatni, aztán fogok egy papírt (nem WC-papírt, hanem), amire írni lehet, és kiadom magamból.

Nemrég indította el „Szandra, a testverselő” című rajongói oldalát a Facebookon. Erre a Velvet is felfigyelt, nekik többek között ezt nyilatkozta:

„Bízom benne, hogy így többen fognak az irodalomhoz visszafordulni, ha kell, bikiniben mondok verset, ha kell, a meztelen testemre írom fel a költeményeket akár a véremmel is. A lényeg, hogy ne hagyjuk a verset meghalni!”

Verseiből találunk bőven az interneten, nekünk speciel ez a részlet az egyik kedvencünk (az egész vers itt):

„Gyermekként jól begyakaroltad (sic!)
a káromkodás-varázsigéket.
Avas fotelokba fektetted magad, romlott ételt.
Magunkat nézünk a tévében,
mi vagyunk a tv visszája.
Végre kiegészülsz velem, ha elmegyek.”
false

 

Fotó: Szandra, a testverselő/Facebook

Viola Szandra tavaly elment Bakuba is, ahol az „International Forum of Young Poetesses” című konferencián hazánkat képviselte. A baráti országgal továbbra is ápolja a kapcsolatokat, hiszen tavaly egy interjúban elmondta: „Vilayat Guliyev azerbajdzsáni nagykövettel közösen antológiát szerkesztünk, amelyben a magyar és az azerbajdzsán kortárs költőket mutatjuk majd be.” Reméljük, Szandra azóta folyékonyan beszél azerbajdzsán.
Az Írószövetség lapja, a Magyar Napló meleg hangú tudósítása alapján mozgalmasnak és tanulságosnak képzeljük el nyilvános fellépéseit: „Még a halálvágyat munkássága középpontjába állító Shonenhauer (sic!) is elismeri, hogy a művészet a semmi és az unalom elleni leghatékonyabb eszköz, mutatott rá az írónő. Majd meghallgathattuk A metaforikus pajzán buzgóságra buzdítása az férjfiaknak című versét, s ebből megtudhattuk, miként nem mernek a férfiak döfni, szúrni, gyümölcsnedves húsba fúlni. Ám a játéktól szinte azonnal a létezés tragikuma és abszurditása felé fordult a költőnő, A halál oka című művében.”
De mindez nem érne meg nálunk egy cikket. Ellenben a Magyar Teátrumnak színikritikákat író szerző legutóbbi tárcája különösen emlékezetesre sikeredett. Ebben a Katonában rendezett színház-politikai beszélgetésről fejti ki gondolatait. Emlékeztetnénk, hogy a Magyar Teátrumi Társaság által kiadott lapról van szó, amely társaságnak az elnöke Vidnyánszky Attila. A neves tánckritikus és költő tehát Vidnyánszky lapjában értékeli a látottakat, és el nem hinnék, milyen eredményre jut:
„A két és fél órás vita alatt egyedül Vidnyánszky Attila volt, aki szó szerint, és egész jelenlétével is, az ontológiai lényegről és az ontológiai színházról beszélt; katarzisról, szolgálatról, nemzeti értékekről és a nézőről, annak is a lelkéről. (Oberfrank és Ascher is egy-egy fél mondat erejéig csatlakoztak ehhez.)”
Schilling Árpád viszont nem tudta becsapni: „Schilling szerint a színház lényege a szabadság, bár olykor úgy érzem, valójában önös (privát) liberalizmus húzódik szabadságfogalma mögött.” A Krétakör vezetője Viola Szandra megítélése szerint „zsigeri bomlasztóként volt jelen”. Sőt a helyzet talán még rosszabb! Lehet, hogy nem is zsigerből jön az a bomlasztás? „Zsigeri, ha nem igaz, amit Vidnyánszky állít, hogy külföldről pénzelik őt, onnan biztatják pártalapításra, uszítják ellenségeskedésre.”
Mi az ellenségeskedést a magunk részéről mélyen elítéljük, ezért megragadjuk az alkalmat, és reményünket fejezzük ki, hogy Viola Szandra a jövőben is hasonlóan gyönyörűséges verseket ír, eredményesen képviseli az országot külföldön, valamint továbbra is fáradhatatlanul  harcol a költészet túléléséért az aktfotózás és a keresztény-nemzeti elkötelezettségű publicisztika eszközeivel.

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.