Visszhang: film

Kosárra fel!

  • SzSz
  • 2024. április 3.

Visszhang

A kosárlabdás és a fejlődés- (vagy épp felnövés) történetek úgy járnak kéz a kézben, mint Jordan és a híres cipői.

 Általában bukott sztárokat vagy alkohol- és egyéb problémákkal küzdő, veterán edzőket látunk átmenni a tisztítótűzön. A Kosárra fel!-ben azonban rendhagyó módon egy tétova tinédzser áll a középpontban, igaz, csak látszólag, valójában ugyanis az apja az, aki kénytelen gyökeres személyiségváltozáson átmenni. Amikor a középiskolai kosárcsapatban játszó fiát próbajátékra hívja egy másodvonalbeli főiskola, teljesen belelkesül, és igyekszik átvenni az irányítást: könyörögni kezd a srác barátnőjének, hogy halassza el a szakítást, nehogy az negatívan befolyásolja fia teljesítményét.

A rendező-főszereplő Ray Romanót a kilenc évadon át futó Szeretünk, Raymondból ismerhetjük, ez az első játékfilmje a kamera mögött. A Kosárra fel! pontosan olyan, mint egy családi szitkom hosszúra nyújtott epizódja: hősei kedvesen ismerősek, hangulata otthonos, konfliktusai végig mondvacsináltnak tűnnek, mintha csak azért lennének, hogy a szereplők két vacsorajelenet között is elfoglalhassák magukat. A hős apa kétségbeesett kapálózása az egész család nyugalmát felzavarja, ám egyetlen pillanatig sem érezzük, hogy tettének valóban súlya van: fia ugyan jól játszik, de nem tanúsít különösebb érdeklődést a sport iránt, és látszólag ő sem bánja, ha az NBA helyett a családi építkezési vállalkozásban teljesedik ki a jövője. A lassan csordogáló dramedy végül felemelő tanmesévé válik a szeretet erejéről – ebben is Romano szitkomjára hajaz.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)