Ko-ko-ko-ko-kokain – A Queens Of The Stone Age a Volton

  • - greff -
  • 2013. július 4.

Zene

Jóra számítottunk, de sokkal többet kaptunk: a Queens Of The Stone Age tökéletes koncertet adott szerda este Sopronban.

Ha a Sziget a költséghatékony tudatvesztést kardinális erénynek tekintő nyugat-európaiak jelentős keleti menedéke, akkor a Volt a magyar gimnazisták mennyországa. Ennek köszönhetően a négynapos soproni fesztivál a hangulatot tekintve maga mögé is utasítja a zenei kínálatában persze sokkal erősebb budapestit: tizenvalahány Szigetet megélt, diszkréten kiégett budapesti fesztiválveteránokként legalábbis alig tudtunk betelni a már a nyitónapon hatalmas tömeget pörgető fesztiválon tapasztalt romlatlansággal, amely az idei nyár slágere, a közszeméremsértés határáig rövidített farmersortok elburjánzása dacára faltól falig ért. A vakációzó kamaszok tömeges jelenlétének szerda este persze nem csupán a felhőtlen atmoszféra miatt, hanem azért is lehetett örülni, mert az ő vélt, de inkább valós igényeiknek megfelelően a kevéssé kifinomult elektronikus tánczene irányába eltolt Nagyszínpadon ezen a napon heroikus kísérlet történt arra, hogy helyreállítsák a szemükben a gitárok némiképp megtépázott tekintélyét. És itt most még véletlenül sem a kiszámíthatóan unalmas fesztiválhúzásnak mondható Tankcsapda-Thirty Seconds To Mars páros felléptetésére gondolunk, hanem arra, amit e két zenekar között a maga bő hatvanperces műsorával a hazánkba most először eljutó Queens Of The Stone Age produkált.

false

 

Fotó: MTI – Mohai Balázs

Az amerikai zenekar tíz éve az úgynevezett új rockforradalom legsikeresebb alakítója volt a White Stripes mellett, de tíz éve persze sok idő, és a QOTSA ebből ráadásul az elmúlt hat év jelentős részét parkolópályán töltötte. Mindez azonban, úgy tűnik, nem nagyon érintette a zenekar ikonikus státusát: szerda este a nagyszínpad elé zsúfolódott tömeg a szövegében szokatlan lírai magasságokba emelkedő (ismételjük át: Nicotine, Valium, Vicodin, Marijuana, Ecstasy and Alcohol…C-c-c-c-c-Cocaine) Feel Good Hit Of The Summer letaglózó indítása után ugyanis gyakorlatilag az összes számba felettébb aktívan bele-belekapcsolódott. A QOTSA pár hete egy sűrű, lassú, melankóliával teli lemezt adott ki, a koncertet viszont nem a Like Clockwork világa határozta meg. A Volt közönsége fesztiválokra kalibrált, vérbeli best of programot kapott, amelyben előkerült (mindjárt az elején!) a No One Knows, a robotikusan kattogó Sick, Sick, Sick, a fülledt Make It Wit Chu (melyben Josh Homme nyugodt szívvel rábízhatta az egész refrén eléneklését lelkes közönségére), vagy azok a különleges, élőben kifejezetten eksztatikus dalok (A Song For The Dead, Millionaire), amelyek egészen olyanok, mintha vad elektropopslágerek harsány szintetizátorhullámait írták volna át bennük gitárokra.

A talpig feketébe öltözött, brutálisan feszesen játszó zenekarban továbbra is a frissen kopaszra beretvált fejével Teknőc Ernő és egy hadszíntérről visszatért, all-american százados különös keverékét megvalósító Josh Homme az egyetlen igazán karizmatikus figura, de az új dobost, Jon Theodore-t feltétlenül érdemes még megemlíteni, mert végre olyan ember dobol a Queensben, aki nem tekeri élőben a kelleténél kicsit gyorsabbra a dalokat (plusz az If I Had a Tail alapjait leheletfinoman képes diszkréten diszkósra venni). A hol vakító színeket, hol fenyegetően közelítő varjúcsapatot vagy sivatagi motelek neonfényes homlokzatát a zenekar mögé illesztő, meglehetős vetítés persze gondoskodott róla, hogy a zenészeken kívül is legyen mit bámulni a higgadtabb percekben – ilyen pillanatok azonban, legnagyobb szerencsénkre, nemigen akadtak ezen az édes nyári éjszakán.

VOLT fesztivál, július 3.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.