Ko-ko-ko-ko-kokain – A Queens Of The Stone Age a Volton

  • - greff -
  • 2013. július 4.

Zene

Jóra számítottunk, de sokkal többet kaptunk: a Queens Of The Stone Age tökéletes koncertet adott szerda este Sopronban.

Ha a Sziget a költséghatékony tudatvesztést kardinális erénynek tekintő nyugat-európaiak jelentős keleti menedéke, akkor a Volt a magyar gimnazisták mennyországa. Ennek köszönhetően a négynapos soproni fesztivál a hangulatot tekintve maga mögé is utasítja a zenei kínálatában persze sokkal erősebb budapestit: tizenvalahány Szigetet megélt, diszkréten kiégett budapesti fesztiválveteránokként legalábbis alig tudtunk betelni a már a nyitónapon hatalmas tömeget pörgető fesztiválon tapasztalt romlatlansággal, amely az idei nyár slágere, a közszeméremsértés határáig rövidített farmersortok elburjánzása dacára faltól falig ért. A vakációzó kamaszok tömeges jelenlétének szerda este persze nem csupán a felhőtlen atmoszféra miatt, hanem azért is lehetett örülni, mert az ő vélt, de inkább valós igényeiknek megfelelően a kevéssé kifinomult elektronikus tánczene irányába eltolt Nagyszínpadon ezen a napon heroikus kísérlet történt arra, hogy helyreállítsák a szemükben a gitárok némiképp megtépázott tekintélyét. És itt most még véletlenül sem a kiszámíthatóan unalmas fesztiválhúzásnak mondható Tankcsapda-Thirty Seconds To Mars páros felléptetésére gondolunk, hanem arra, amit e két zenekar között a maga bő hatvanperces műsorával a hazánkba most először eljutó Queens Of The Stone Age produkált.

false

 

Fotó: MTI – Mohai Balázs

Az amerikai zenekar tíz éve az úgynevezett új rockforradalom legsikeresebb alakítója volt a White Stripes mellett, de tíz éve persze sok idő, és a QOTSA ebből ráadásul az elmúlt hat év jelentős részét parkolópályán töltötte. Mindez azonban, úgy tűnik, nem nagyon érintette a zenekar ikonikus státusát: szerda este a nagyszínpad elé zsúfolódott tömeg a szövegében szokatlan lírai magasságokba emelkedő (ismételjük át: Nicotine, Valium, Vicodin, Marijuana, Ecstasy and Alcohol…C-c-c-c-c-Cocaine) Feel Good Hit Of The Summer letaglózó indítása után ugyanis gyakorlatilag az összes számba felettébb aktívan bele-belekapcsolódott. A QOTSA pár hete egy sűrű, lassú, melankóliával teli lemezt adott ki, a koncertet viszont nem a Like Clockwork világa határozta meg. A Volt közönsége fesztiválokra kalibrált, vérbeli best of programot kapott, amelyben előkerült (mindjárt az elején!) a No One Knows, a robotikusan kattogó Sick, Sick, Sick, a fülledt Make It Wit Chu (melyben Josh Homme nyugodt szívvel rábízhatta az egész refrén eléneklését lelkes közönségére), vagy azok a különleges, élőben kifejezetten eksztatikus dalok (A Song For The Dead, Millionaire), amelyek egészen olyanok, mintha vad elektropopslágerek harsány szintetizátorhullámait írták volna át bennük gitárokra.

A talpig feketébe öltözött, brutálisan feszesen játszó zenekarban továbbra is a frissen kopaszra beretvált fejével Teknőc Ernő és egy hadszíntérről visszatért, all-american százados különös keverékét megvalósító Josh Homme az egyetlen igazán karizmatikus figura, de az új dobost, Jon Theodore-t feltétlenül érdemes még megemlíteni, mert végre olyan ember dobol a Queensben, aki nem tekeri élőben a kelleténél kicsit gyorsabbra a dalokat (plusz az If I Had a Tail alapjait leheletfinoman képes diszkréten diszkósra venni). A hol vakító színeket, hol fenyegetően közelítő varjúcsapatot vagy sivatagi motelek neonfényes homlokzatát a zenekar mögé illesztő, meglehetős vetítés persze gondoskodott róla, hogy a zenészeken kívül is legyen mit bámulni a higgadtabb percekben – ilyen pillanatok azonban, legnagyobb szerencsénkre, nemigen akadtak ezen az édes nyári éjszakán.

VOLT fesztivál, július 3.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.