Ko-ko-ko-ko-kokain – A Queens Of The Stone Age a Volton

  • - greff -
  • 2013. július 4.

Zene

Jóra számítottunk, de sokkal többet kaptunk: a Queens Of The Stone Age tökéletes koncertet adott szerda este Sopronban.

Ha a Sziget a költséghatékony tudatvesztést kardinális erénynek tekintő nyugat-európaiak jelentős keleti menedéke, akkor a Volt a magyar gimnazisták mennyországa. Ennek köszönhetően a négynapos soproni fesztivál a hangulatot tekintve maga mögé is utasítja a zenei kínálatában persze sokkal erősebb budapestit: tizenvalahány Szigetet megélt, diszkréten kiégett budapesti fesztiválveteránokként legalábbis alig tudtunk betelni a már a nyitónapon hatalmas tömeget pörgető fesztiválon tapasztalt romlatlansággal, amely az idei nyár slágere, a közszeméremsértés határáig rövidített farmersortok elburjánzása dacára faltól falig ért. A vakációzó kamaszok tömeges jelenlétének szerda este persze nem csupán a felhőtlen atmoszféra miatt, hanem azért is lehetett örülni, mert az ő vélt, de inkább valós igényeiknek megfelelően a kevéssé kifinomult elektronikus tánczene irányába eltolt Nagyszínpadon ezen a napon heroikus kísérlet történt arra, hogy helyreállítsák a szemükben a gitárok némiképp megtépázott tekintélyét. És itt most még véletlenül sem a kiszámíthatóan unalmas fesztiválhúzásnak mondható Tankcsapda-Thirty Seconds To Mars páros felléptetésére gondolunk, hanem arra, amit e két zenekar között a maga bő hatvanperces műsorával a hazánkba most először eljutó Queens Of The Stone Age produkált.

false

 

Fotó: MTI – Mohai Balázs

Az amerikai zenekar tíz éve az úgynevezett új rockforradalom legsikeresebb alakítója volt a White Stripes mellett, de tíz éve persze sok idő, és a QOTSA ebből ráadásul az elmúlt hat év jelentős részét parkolópályán töltötte. Mindez azonban, úgy tűnik, nem nagyon érintette a zenekar ikonikus státusát: szerda este a nagyszínpad elé zsúfolódott tömeg a szövegében szokatlan lírai magasságokba emelkedő (ismételjük át: Nicotine, Valium, Vicodin, Marijuana, Ecstasy and Alcohol…C-c-c-c-c-Cocaine) Feel Good Hit Of The Summer letaglózó indítása után ugyanis gyakorlatilag az összes számba felettébb aktívan bele-belekapcsolódott. A QOTSA pár hete egy sűrű, lassú, melankóliával teli lemezt adott ki, a koncertet viszont nem a Like Clockwork világa határozta meg. A Volt közönsége fesztiválokra kalibrált, vérbeli best of programot kapott, amelyben előkerült (mindjárt az elején!) a No One Knows, a robotikusan kattogó Sick, Sick, Sick, a fülledt Make It Wit Chu (melyben Josh Homme nyugodt szívvel rábízhatta az egész refrén eléneklését lelkes közönségére), vagy azok a különleges, élőben kifejezetten eksztatikus dalok (A Song For The Dead, Millionaire), amelyek egészen olyanok, mintha vad elektropopslágerek harsány szintetizátorhullámait írták volna át bennük gitárokra.

A talpig feketébe öltözött, brutálisan feszesen játszó zenekarban továbbra is a frissen kopaszra beretvált fejével Teknőc Ernő és egy hadszíntérről visszatért, all-american százados különös keverékét megvalósító Josh Homme az egyetlen igazán karizmatikus figura, de az új dobost, Jon Theodore-t feltétlenül érdemes még megemlíteni, mert végre olyan ember dobol a Queensben, aki nem tekeri élőben a kelleténél kicsit gyorsabbra a dalokat (plusz az If I Had a Tail alapjait leheletfinoman képes diszkréten diszkósra venni). A hol vakító színeket, hol fenyegetően közelítő varjúcsapatot vagy sivatagi motelek neonfényes homlokzatát a zenekar mögé illesztő, meglehetős vetítés persze gondoskodott róla, hogy a zenészeken kívül is legyen mit bámulni a higgadtabb percekben – ilyen pillanatok azonban, legnagyobb szerencsénkre, nemigen akadtak ezen az édes nyári éjszakán.

VOLT fesztivál, július 3.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?