Batta Andrásé a Magyar Zene Háza

  • Hamvay Péter
  • 2015. március 6.

Zene

Elvarázsolt kastély készül, gömb alakú koncertteremmel, ahol a hangok különös életét tanulmányozhatjuk majd.

Batta Andrást, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem korábbi rektorát, egykori kormánybiztost bízta meg Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa a Magyar Zene Háza koncepciójának kidolgozásával, amit nyárig kell megtennie – tudta meg lapunk.

A zenetörténész korábban is tagja volt a Liget Budapest projekt részeként megvalósuló épület koncepcióját kidolgozó munkabizottságnak, amelyet korábban Rockenbauer Zoltán vezetett. Őt emlegették az intézmény lehetséges igazgatójaként is, és Batta sem zárkózik el attól, hogy a tervek szerint 2018-ban megnyíló intézmény vezetésében is szerepet vállaljon.

Batta, aki „a zene elvarázsolt kastélyának” szánja az új múzeumot, a Narancsnak árult el először néhány részletet a már körvonalazódó tervekből. Az bizonyos, hogy nem egy újabb koncerterem lesz a 8 ezer négyzetméteres épület. Lesznek ugyan zenélésre alkalmas terek és egy előadóterem is, de nem hagyományos koncertek zajlanak ott, hanem a kísérletezést, az oktatást segítik majd. A komolyzene legfontosabb intézményeit, a Müpát és az Operaházat korábban egy létesítendő szuperintézmény tervével magára haragító egykori kormánybiztos most azt hangsúlyozta, hogy nem vetélytársa akar lenni a Magyar Zene Háza a koncerttermeknek, hanem inkább támogatója. Egyrészt azzal, hogy reményei szerint új és újabb hazai generációkkal ismerteti és szeretteti meg a komolyzenét, másrészt a turisták itt tájékozódhatnak majd a főváros zenei kínálatról, és vásárolhatnak hangversenyjegyeket.

Batta András

Batta András

 

Az szinte biztos, hogy megvalósul a munkabizottságban szintén szerepet kapott Gőz László elképzelése, a hangdóm. A harsonaművész korábban a MúzemCafénak nyilatkozta, hogy az 1970-es Oszakai Világkiállítás német pavilonjának mintájára gömbalakú koncerttermet helyezne el az új létesítményben. A világkiállítás alatt működött termet annak idején a német komponista, Karlheinz Stockhausen művészeti koncepciója alapján építették fel, ahol a zeneszerzők speciálisan erre az alkalomra és térre írt elektroakusztikus darabjait játszották. Ezt az elképzelést részben Batta is átvette: a föld alatt, egy templomra emlékeztető kupolás teremben épül fel a hangdóm, amelyet hangszóróhálóként lehet elképzelni.

Baán már korábban jelezte, hogy nem lesz gyűjteménye a Magyar Zene Házának. Batta szerint egy teremben megemlékeznek a legfontosabb magyar zeneszerzőkről – de elsősorban nem eredeti tárgyaikkal, hanem műveikkel, vetített képekkel, filmekkel. Hét zeneszerző kap külön installációt: Liszt Ferenc, Erkel Ferenc, Kodály Zoltán, Bartók Béla, Dohnányi Ernő, Weiner Leó és Ligeti György. A zeneakadémián nemrég bemutatott, Bogányi-féle csodazongorán felbuzdulva pedig azt is tervezik, hogy megépülne a Ligeti György által a modern zeneszerző számára megálmodott orgona is.

Batta szerint a látogatók megismerhetik, hogyan születik meg a hang, mi a zörej és a zenei hang, hogyan és mit hallanak az emberek és az állatok, hogyan képződik a hang a különböző hangszerekben. Külön fejezet szól majd a kottaírás mibenlétéről, történetéről és a zenetörténet legfontosabb fejezetei is megismerhetők lesznek. Ahogy a magyar zenepedagógia is külön egységben szerepel, és időről időre bemutatkozhatnak a magyar zeneiskolák, a fiatal, tehetséges muzsikusok itt valósíthatják meg kísérleti projektjeiket.

Batta szerint nem kizárólag a komolyzenére támaszkodnak, megjelenik a népzene, a kávéházi cigányzene, a kabarék, az operettek világa, a jazz és akár a klasszikus magyar popzene is – ha máshol nem, egy adatbázisban mindenképp. De a régi zenéhez vagy a népzenéhez szorosan tartozó táncokkal is foglalkoznak majd.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.