Lemez

Bogarat a fülbe

The Bug: Angels & Devils

  • - minek -
  • 2014. november 2.

Zene

Kevin Martin a brit zenei élet jeles veteránja – legfeljebb felállásukban hagyományos együttesei és vegyes műfajú, rendre rendhagyó produkciói felsorolására kevés lenne az oldal. Sok más mellett azért is övezi jelentős respektus Martint, mert kivételes szenzibilitásának köszönhetően előjelezte a kétezres évek basszusközpontú zenei robbanását – ebből a szempontból is érdemes újrahallgatni a még 1995-ben összerakott, remek Macro Dub Infection című válogatást (meg annak folytatását). The Bug néven 1997 óta adja ki a maga dub, hiphop, dancehall, grime, indusztriál s idővel dubstep beütésű zenéit. Mostanáig négy albumot publikált: a 2008-as London Zoo például szinte újradefiniálta az elektronikus tánczene eme formabontó, szinkretikus és kissé sötét tartományát. A frissen megjelent, beszédes című Angels & Devils egyszerre retrospektív és előre tekintő. A zenei hatások, idézetek, az általa is kiötlött/favorizált lelemények valóságos gyűjteménye – mindez a Martinra oly jellemző, egyedi kézjegyekkel prezentálva. Remek album, ahol szinkronban és egymást követve lehet jelen a törődött szépség és az ihletett zenei brutalitás. A lemezt jó eséllyel lehet két térfélre osztani, bár ahogy az első fele sem egyértelműen angyali, úgy a második adagtól sem kell feltétlenül elkárhozni: rengeteg oda-vissza utalás köti össze ez egyes részfejezeteket. Egy szinte megkapó számmal, a Liz Harris (alias Grouper) vokálján elővezetett triphopos Voiddal indul az album: finom lüktetés és szinte éteri foszlányokra hulló énekhang jellemzi, amihez képest persze minden további folytatás erősnek hat – de az Inga Copeland fátyolos, füstös tónusát kihasználó Fall azért hangulatilag is tökéletesen kapcsolódik a felütéshez. A pattogós tempó a Miss Reddel lemezre vett Mi Losttal indul – az ízes jamaicai zsargonban elővezetett kántálás lecsengve visszhangzik később a Gonjasufi által felsuttogott Save Me-ben. De utána nincs irgalom: hat igazi röfögős-recsegős istennyila jön a grime-hagyomány legszebb perceit felidéző, géppuskaszerű alapokkal, mikrofonba köpött-üvöltött szavak kíséretében – az e tekintetben vezető bűnelkövető Flowdan mellett hallatja hangját a régi munkatárs Warrior Queen, Manga és Stefan Burnett a sajnos már nem létező Death Grips duóból. A személyes és társadalmi természetű dühtől, no meg káromkodástól kicsattanó sorok, a zenés kutyaugatással kísért kopogós rímek hallatán voltaképpen jólesik a lemez majdnem simogató elejére ugratni – ebből a szempontból a Bug-album egy látszólag önmagát tápláló, tökéletes zenei perpetuum mobile.

Ninja Tune/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.