Bőgő, masina - Squarepusher: Hello Everything (lemez)

  • - minek -
  • 2007. április 12.

Zene

Tom Jenkinson, alias Squarepusher egyike az utóbbi bő évtized legtudatosabb, egyben legkreatívabb zenekészítőinek. Amikor a kilencvenes évek közepén elkészítette első felvételeit (bemutatkozó anyagait, két 1994-es maxiját még Tom Jenkinsonként szignálta), a szerencsés, avatott keveseknek rögvest leesett az álluk.

Tom Jenkinson, alias Squarepusher egyike az utóbbi bő évtized legtudatosabb, egyben legkreatívabb zenekészítőinek. Amikor a kilencvenes évek közepén elkészítette első felvételeit (bemutatkozó anyagait, két 1994-es maxiját még Tom Jenkinsonként szignálta), a szerencsés, avatott keveseknek rögvest leesett az álluk. Ahhoz, hogy neve az elektronikus zenei szcénán belül, sőt azon túl is ismertté váljon - természetesen saját korai lemezein (Port Rhombus EP, Feed Me Weird Things) túl - döntően járult hozzá DJ Food Scratch Yer Head című darabjához készült zseniális, 96-os remixe, melyből a t. hallgató bízvást megfejthette Jenkinson (amúgy nyílt) titkait: a minden fantázián túlmutató ritmusképletek gyártásában való jártasságát és beteges rajongását a fúziós dzsessz iránt. No és persze a legendásan képzett basszusgitárjátékét - elvégre Squarepusher nem csupán válogatott kütyüihez ért még a gyártókat-fejlesztőket is megszégyenítő szinten, de számos hangszerrel (a már említetten kívül az akusztikus gitárral és a dobfelszereléssel is) meghitt barátságot ápol. A szerző nem is hagyta veszendőbe figyelemre méltó tehetségét: az utóbbi tizenhárom évben számtalan EP és maxi mellett nem kevesebb, mint tíz albumot tett le az asztalra, s hogy mi sem áll távolabb tőle, mint az önismétlés, azt bizonyítja legutóbbi, Hello Everything című lemeze is. Talán meglepő ezt éppen vele kapcsolatban elmondani, de Squarepusher utóbbi munkái, s most nem éppen gúnyolódni akarunk, egyfajta határozott klasszicizálódás jeleit mutatják. Már 2004-es Ultravisitor című lemezén is számos kisebb-nagyobb dzsesszetűd kapott helyet, váltakozva a radikális, ultra-törtütemű szerzeményekkel (ezeket nevezte egykoron a zenei sajtó, rajta kívül a soknevű Mike Paradinasra gondolva, drill'n'bassnek). Nos, a Hello Everything, bár poplemeznek azért még nem neveznénk, kétségtelenül az egyik legkönnyebben befogadható, helyenként kifejezetten megkapó Jenkinson-album, amelyből azért nem hiányozhatnak az absztraktabb részek sem. Már a nyitószám, az elektropopba ojtott drum'n'bass Hello Meow meginvitálja a hallgatót, aki a szerző leheletfinom basszusszólója hallatán bízvást eldönti: ennek a lemeznek egy percét sem mulasztja el a továbbiakban. Pedig még csak ezután következik a fúziós zene aranykorát idéző Theme From Sprite, vagy a Jenkinsontól szokatlanul minden diszharmóniától mentes chill-out Bubble Life és a krimidzsessz-d'n'b Planetarium, melyek után teljes meglepetés a Vacuum Garden úgymond konkrét zenéje, amelyben nincs sem dob, sem basszus. A szerző kedvtelve épít a kontraszthatásra: vadul szétszabdalt ütemek ütköznek puha grúvokkal (mint a Rotate Electrolyte-ban, vagy a Welcome To Europe-ban), esetleg a basszusgitár kel versenyre a dobgéppel (Plotinus). Az utolsó két szám viszont már a "régi" Squarepushert idézi: a Modern Bass Guitar savba mártott hiperbreakcore őrülete garantáltan bepörgeti a hallgatót - amire kontrasztként érkezik az Orient Orange tízperces hangkísérlete, alig valamivel az ingerküszöb felett. Hiába no, csinálhat akármennyi zenét a jó Jenkinson, az ember akkor is már várja a következőt.

Warp/Neon Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.