Brooklyn tágul - Woody Allen: Füles (film)

  • - köves -
  • 2006. november 30.

Film

Most már biztos: a pokolba vezető út Woody poénjaival van kikövezve.

Utolsó nézhető filmjeinek egyikében (Agyament Harry) Allen lifttel tette meg az utat a számára kijelölt bugyor felé, kedélyes aláereszkedése közben pedig fény derült arra is, mely foglalkozások képviselői bérelnek szinteket az Inferno-irodaházban. 5. szint: könyvkritikusok, adóellenőrök. 6. szint: szélsőjobbosok, sorozatgyilkosok, tévéfellépést vállaló ügyvédek. 7. szint: médiamunkások (megtelt). 8. szint: televíziós hittérítők. Hogy a filmkritikusok melyik szinten főhetnek az örökkévalóságig, sajnálatos módon Allen legutóbbi dolgozatából sem derül ki (alagsori büfé talán?), a liftes számot mindenesetre a hajókázós szkeccs követi a túlvilág terhére elkövetett poénok sorában. A szerző jól láthatóan örömét leli abban, ha stúdióbelsőben rendezheti meg az árnyékvilág színpadi változatát, ha tehát teheti, nem is tagadja meg magától az efféle élvezeteket. Mivel Allen is, mi is úgy kalkuláltunk, hogy filmenként legalább 1 poént a kritikusok is lelőhetnek, meg amúgy is kötelességünk mondani valamit a történetről, elmeséljük hát önöknek, mivel nyit ma Woody mókatára. Egy hajóúttal nyit, mégpedig a maga nemében igen exkluzív járattal. Micsoda pech, a frissen elhantolt riporter élete legjobb fülesét holtában, a Kaszás által üzemeltetett turistahajón kapja. Mivel a Londont rettegésben tartó Tarot kártyás gyilkos kilétéről van szó, s mivel egy vérbeli újságíró a halála után is újságíró, az izgága halott azonnal leveti magát a fedélzetről, hogy értesítse hátrahagyott kollégáit a nagy felfedezésről. Csinos kis felütés, nem vitás, épp csak az a baj vele, hogy idő előtt - egész pontosan az ötödik perc tájékán - leleplezi a gaz rendezői szándékokat. Lehet ezt úgy is magyarázni, hogy az enyhén moralizáló Match Point vállalható thrillerhangulata után Allen ismét visszatért a könnyed szalonvígjátékok színpadára, meg lehet úgy is, hogy a rendezőnek momentán az égvilágon semmi sem jutott eszébe, azon kívül persze, hogy forgatni kell, mert az jót tesz az egészségnek, és mert összejött a dohány. Az pedig még mindig összejön, még akkor is, ha ehhez a híresen fóbiás rendezőnek vállalnia kell az interkontinentális repülőutat meg a BBC vendégszeretetét. A legviccesebb az egészben az, hogy Allen Londonban is megtalálta azokat a sarkokat, melyek a gondosan megválasztott szögekből pont úgy festenek, mint az Upper West Side. Milyen kár, hogy itt aztán meg is állt a mester tudománya. Persze az ember azt gondolná, ha Woody bűvésztrükköket prezentál, márpedig épp ezt teszi most, máris a pénzünknél vagyunk. És tényleg, valóban nem is bukunk olyan sokat, hiszen az az arckifejezés, mellyel a Londonban állomásozó brooklyni mágus (művészneve Splendini, polgári neve Waterman) lerázza a színes pöttyöket selyemkendőjéről, bombabiztosan működik. Még akkor is megröhögtet, ha Allen fanyar félmosolya mögött szellem helyett ma már csak csont és bőr található.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.