Koncert

Budapest Klezmer Band

  • Kovács Bálint
  • 2012. január 20.

Zene

Ha nem számítjuk az immár huszonkettedik éve létező zenekar újévi koncerthelyszíne, a Kongresszusi Központ letekert hangerejű kazettás magnóra emlékeztető hangzását, kijelenthetjük: ennél jobb koncertet kitalálni is nehéz lett volna.

És nem csak azért, mert a zenekar megmutatott mindent, amit tud: a koncertkezdő, adekvát Mazel Tovon kívül is megannyi, Jávori Ferenc Fegya által a zenekarnak írt, lemezen megjelent számtól a Purim című balett, a pécsi színház Gettó című musicaljének és az Operettszínház Menyasszonytáncának zenéjén keresztül a zongorával kísért orosz kocsmadalokig. Jávori még harsonára is írt egy számot, hogy a banda új tagja (Barbinek Gábor) se unatkozzon. Mintha mindenkinek jutalomjáték lett volna a koncert, ahol a zenészek az összjáték mellett egymásnak felelgettek, és ahol még a kísérőzenészek is rendkívül kreatívak voltak: az egyik legjobb momentum volt, amikor eleinte ugyanazt a dallamot játszotta Kohán István klarinéton, Gazda Bence hegedűn és Végh Balázs dobon, majd a klarinét folytatta a dallamot, a hegedű és a dob pedig variálva vitte tovább.

És nem képzelhetett volna el jobb koncertet az sem, aki a meghívott énekes, Tompos Kátya miatt (is) váltott jegyet: a Nemzeti Színház színésze már megannyiszor megmutatta a közönségnek gyönyörű hangját, de ilyen jó lehetősége talán még sosem volt, hogy bizonyítsa tehetségét. Végre anyai anyanyelvén, oroszul is énekelhetett; az öt-hat zene nélküli vagy zongorán kísért szívszorító szláv búsongó után egy vidámabb dal bluesos hajlításainál elhittük, hogy ott van mögötte a füstös kocsma, a következő, egy cigány hegedűs és egy klezmerénekes szerelméről szóló, a két zenei világ motívumait mesterien vegyítő dalnál meg, hogy a helyi kis lokálban járunk.

Ha csak fele ilyen jó zenékkel folytatódik az új év, már megérte felkelni elsején.

Budapest Kongresszusi Központ, január 1.


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”