Koncert

Buzuki hangja szól

A Dead Can Dance Budapesten

  • - minek -
  • 2012. november 7.

Zene

A Dead Can Dance, ezt utólag már nyugodtan elmondhatjuk, élőben is maximálisan eleget tesz még a legközhelyesebb rajongói elvárásoknak is. És mégis: néha azért csak tátva marad az ember szája! Lisa Gerrard és Brendan Perry ismételt alkotói egymásra találása a színpadon is gyümölcsözik, ahol stafétaszerűen adják át egymásnak a vezető vokálszólamokat. A Perry hangján intonált Children Of The Sun felütésnek korrekt, de a koncertterem akkor izzik fel, amikor Gerrard énekli az új lemez, az Anastasis egyik kulcsdalát, az Anabasist. A legkevesebb, amit elmondhatunk, hogy oktávokon átívelő hangja a régi: meghökkentő, nyaktörő hajlításokat is megbicsaklás nélkül abszolváló, virtuóz - sorolhatnánk az elragadtatott jelzőket, melyek között csak ritkán jut eszünkbe, hogy öncélú. A rendre egymásra tromfoló főszereplők rutinosan zsonglőrködnek a hangokkal és az emóciókkal. A Kikóban előbb Gerrard bűvöli el varázsos vokáljával a publikumot, majd jön Perry meghökkentő buzukiszólója. Utóbbi (a titkos Zsarátnok-vonalat erősítendő) több egzotikusnak szánt zenei elemet is beemel a programba: a címe alapján egészen más irányú képzettársításokat keltő Lamma Badát andalúziai mór dalként prezentálja, és arabul énekli, az Ime Perzakias pedig klasszikus, görögül megszólaló rembetika. Gerrard a Sanveannal hódít - nem is véletlen, hogy ennek, no meg a drámai Host Of The Seraphimnak lesz nagyobb sikere, s nem a Gladiátor betétdalának.


Fotó: Sióréti Gábor

 

Több zenei csemegét kifejezetten a háromfelvonásos ráadásblokkra tartogatnak. Például itt adják elő az 1984-es This Mortal Coil albumra készített saját dalukat, a Dreams Made Flesht is - egy csipetnyi klasszikus 4AD-kezelés, Gerrard emitt tényleg túlvilági tónusán, kínai citeracicegéssel. Azután még Perry is nekiveselkedik a Tim Buckley-féle Song To The Sirennek - ez azért sokkal jobb volt Liz Frasertől az előbb említett TMC-albumon... Egyszer még visszatérnek, és Gerrard eldanolhatja az ír népdalfeldolgozást, a Rising Of The Moont - egy pillanatra mintha egy másik, sötétebb, démonibb énje szólna belőle. Tulajdonképpen nem is ők tehetnek róla, de zajos siker ide vagy oda, a katarzis, a transzcendencia megélése (amit sokan társítanak hozzájuk, s melynek megható jele a térítőmunkát végző krisnások feltűnése a csarnok előtt) elmarad. Hiába szárnyal Gerrard hangja az égben, ez a produkció bizony két lábbal a földön jár. Csoda, misztérium, de még igazi zenei reveláció sem történik - ám néha ennél kevesebb is elég egy jó emlékhez.

Papp László Budapest Sportaréna, október 17.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.