Ekkorát szólt a Red Hot Chili Peppers Budapesten

  • -mlt-
  • 2016. május 15.

Zene

Pillanatok alatt elkapkodták a jegyeket a szeptember elsejei budapesti RHCP-koncertre, ráadás is lesz egy nap múlva. Távol álljon tőlünk, hogy ünneprontók legyünk, ám archívumunkból előkerült majd’ húszéves koncertkritikánk.

Egy újszülöttnek minden vicc új, úgyhogy higgyék el, a Red Hot Chili Peppers nem először érkezik Budapestre. Húsz éve, 1996. június 25-én a Kisstadionban játszottak. Akkor írtuk ezt a kis beszámolót.

Mikor kezdődik a Híradó?

Megnyugtató, ígéretes helyen élünk, itt most már megtörténhet bármi is. RHCP a Kisstadionban, ebben a kicsi stadionban a világ egyik legkeresettebb zenekara, istenem. Mindenki mindent tud, kérdés nincs, nem is lehet. Tele vannak a lapok, aki bújt, aki nem, menni kell.

Ha megkésve is, de befedik a várost a poszterek, meg van adva a módja, csak azt nem értem (így utólag), a vendég Moby mért marad le. Már csak három óra van hátra, interjúk, sajtókonferencia a Hilton szomszédságában, taposás ezerrel, kiforduló gyomor. Aki nem vigyáz, még azt gondolná, zenével is foglalkozik a tévérádió minálunk.

false

Az első meglepetésemnek Anthony, Flea, Chad és Navarro a neve. Figyelmesek, előzékenyek – szokatlanul emberi arc, semmi gusztustalan allűr. Egészen meg vagyok illetődve, az én koromban másról szólnak az emlékek meg az elvárások sztárilag.

Nyolc óra van, felpörög a Dózsa György út, intenzív szerb és lengyel és angol nyelvtanfolyam. Kókuszrúd, karamell, tökmag. Megnyugtató, ígéretes helyen élünk, próbálkozz a vécével, ha nem hiszed. Mobyt majd legközelebb.

Fény belőve, kezdődhet az üvöltés, showtime. Anthony, Flea, Chad és Navarro félmeztelen, belakják a színpadot és félrebeszélnek közben: „Köszönöm, egészségedre, milyen gyönyörű hely így a nyáridő közepette Budapest.”

Kétszámos késéssel landol az eső. Beleszimatol a technikába, tesz egy kört a nézőtér felett, aztán odébbáll. Nincs itt most szükség rá, megy a szívás nélküle is rendesen. Az a nyomorult nézőtér félig üres. Megnyugtató, ígéretes helyen élünk, itt most már megtörténhet bármi is. Stingen kétszer, Bon Jovin háromszor ennyien; passz. A totál bukás Crimson után totál bukás Red Hot, nagyjából be lehet most már lőni, kinek érdemes koncertet rendezni ebben a millecentenáriumi hazában.

Oké, szar az egész. Csapnivaló minőségben, alulexponált hangerővel szól a cucc (még csak nem is a helyi erők állították be), csattog a basszus, a gitár és az ének eltakarva. Funky meg rap meg metál, és nincs mire beindulni – amikor koncertfilmet ad a tévé, az ilyen. (Mikor kezdődik a Híradó?) A lemezjátszó-hasonlatot meg nem kockáztatnám, az egy másik zenekar.

Nem az a baj, hogy a One Hot Minute albumnak nincsenek fülbemászó slágerei, nem az a baj, hogy a Blood Sugarról épp a Give It Awayt hagyják ki, még csak az sem (annyira), hogy hatvanöt perc tokkal-vonóval az egész; az itt a gáz, hogy nem ránt magához, nem szippant be – nem működik a dolog. Ez a zenekar a ’94-es Woodstock attrakciója volt, a klubviszonyok hiányára ne hivatkozzunk.

Jó, de akkor mi jöhet még (a) számba? Hogy a pletykák s a jelek szerint Flea és Anthony valami fasírtban van? Hogy Navarro állítólag kibukott a sajtótól? Hogy az európai turné első állomása? Jöhet (a) számba minden, most már tökmindegy.

De akkor is, itt járt az RHCP, és amíg így pipálni lehet, az olyan megnyugtató és ígéretes.

Kisstadion, június 25.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."