"Félelem és öncenzúra nélkül" - Fischer Iván karmester

Zene

A 2012/13-as évadtól ő tölti majd be a berlini Konzerthaus vezető karmesteri és zeneigazgatói posztját. Az idén hatvanéves művészt új berlini feladatairól, a Budapesti Fesztiválzenekar helyéről és helyzetéről, a megszorítások közepette is megőrzendő rangjáról kérdeztük.

Magyar Narancs: A múlt hétfőn Berlinben önt nevezték meg a Konzerthaus következő zenei irányítójaként. Azt jelenti ez, hogy kivonul a hazai zenei életből?

Fischer Iván: Ez nem fogja befolyásolni a magyarországi munkámat a Fesztiválzenekarral, a múltban is töltöttem már be hasonló funkciót. Ugyanannyit leszek majd Berlinben, mint amennyit az elmúlt néhány évben Amerikában töltöttem, amikor ott a washingtoni Nemzeti Szimfonikus Zenekar vezető karmestereként dolgoztam. Kivonulásról tehát nincs szó, bár ez az új feladat most nagyon inspirál. A Konzerthaus szimfonikus együttesének (az egykori keletnémet Berlini Szimfonikus Zenekarnak) van Németországban a legnagyobb közönsége, vagy évi 10-12 ezer bérletessel, részint régi, lojális kelet-berlini zenebarátokkal, részint új, vegyes összetételű fiatalokkal. Néhány új berlini fesztivál kitalálása és megrendezése lesz majd a fő feladatom.

MN: Felteszem, a berlini jelenlét akarva-akaratlanul egyfajta kultúrdiplomáciai jelleget is ölthet.

FI: Ez elkerülhetetlen, a berlini tartózkodásom egyfajta nem hivatalos nagyköveti tisztet ró rám. Már eddig is rendkívülinek mondható a sajtóérdeklődés, a német újságírók rengeteget kérdeznek Magyarországról. Igaz, már Washingtonban is hasonló volt a helyzet, csak hát akkor kevesebb vita folyt Magyarország nemzetközi megítéléséről.

MN: Ez most különösen hálátlan és bonyodalmas feladatnak tűnik. Gondoljunk csak a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott határozott hangú interjújára!

FI: Egyáltalán nem gondolom, hogy nekem napi aktualitású belpolitikai kérdéseket kellene kommentálnom. Zenész vagyok, a zenével akarok foglalkozni, s természetesen Berlinben is elsősorban ezt várják tőlem. Én a német sajtóban a magyar ügyekkel kapcsolatban, ahogy eddig, úgy ezután is kizárólag akkor fogok megszólalni, ha valami nagyon fontos kérdésről lesz szó. Ilyennek tekintem a demokratikus alapértékek védelmét, a kisebbségek megvédését az előítéletektől, a hátrányos megkülönböztetéstől, ezekről szükség esetén az elkövetkezőkben is félelem, öncenzúra és óvatoskodás nélkül kívánok majd szólni. Ez ugyanis nem a napi politika szintje.

MN: A Fesztiválzenekar sikere nyilván jórészt a magyar zenepedagógia, a magyar zeneélet eredménye. Ám mi az, ami kiemeli a zenekart a magyar, sőt a nemzetközi mezőnyből?

FI: Seregnyi apró dolog, újítás, reform, és persze 25 évnyi kemény munka, amit nemigen lehet néhány szóval elmagyarázni. Az engem két esztendőn át követő és környékező berliniek is ennek a titkát keresték, s éppen ezt várják majd tőlem: ennek a színvonalnak, légkörnek, a nemzetközi zenei szakmával és a közönséggel kialakult rendkívül sikeres kapcsolatnak a megteremtését. A Fesztiválzenekarról tanulmányokat írnak szerte a világban, idejönnek hallgatni és tanulmányozni az együttest, próbálják megfejteni ezt a szavakba nem foglalható módszert. Nem panaszkodhatunk, felfigyeltek a munkánkra, hatalmas az elismerés itthon és külföldön. Talán az egyetlen hely, ahol úgy érezzük, hogy nem kezelik a valós rangján a zenekart, az a politikai-költségvetési szféra. Ott, úgy tűnik, nincs igény arra, hogy egy magyar zenekar a világ élvonalához tartozzon.

MN: A kulturális kormányzat és a főváros döntéshozói együtt 175 millióval csökkentették a Fesztiválzenekar idei támogatását. Az együttes költségvetése az állam, Budapest és a magántámogatók hozzájárulásaiból áll össze. Nem olyan ez, mintha a háromból most két lábat kirúgnának?

FI: Nem, erről nincs szó, az állam és a főváros is folyamatosan támogatja a Fesztiválzenekart, a támogatás nem szűnt meg, csak csökkent. Az elvonások miatt idén le kell majd mondanunk sok hangversenyt. Sajnos arról született minisztériumi és fővárosi döntés, hogy kevesebb Fesztiválzenekar-koncertet halljon a közönség, és ez így is lesz, hacsak nem oldódik meg még idén ez a kérdés. De az együttes léte és minősége nem forog veszélyben. Először is kellőképpen harc- és viharedzett társaság vagyunk ahhoz, hogy átvészeljük az ilyesfajta elvonásokat. Másrészt a minőségből sem engedünk jottányit se, a nemrégiben kidolgozott stratégiai elképzeléseinkről nem fogunk lemondani.

MN: Nem veszélyeztetik az elvonások például azt a középtávú tervet sem, hogy a zenekaron belül létrejöjjön egy korhű hangszereken játszó historikus együttes?

FI: Valóban, terveink egyike az, hogy a zenekaron belül, a zenekar művészeinek önkéntes kezdeményezésére létrehoznánk egy, a barokk és a klasszikus zenét korhű hangszereken játszó együttest. Ez ugyanis a jövő, ilyen lesz egy zenekar néhány évtized múlva, a jövő zenekara ötvözi majd össze ezt a két zenei-előadói stílust. Mi már néha Beethoven szimfóniáit is natúrkürttel és natúrtrombitával játsszuk, de ez csak az első lépés. Az ilyen változásokhoz ritka újító szellemre és elkötelezettségre van szükség.

MN: Ön az egyik januári interjújában úgy fogalmazott, hogy "a zenekar ügye nem politikai kérdés". Mégis, nincs az idei elvonások mögött valamiféle büntető szándék?

FI: Én nem tételezek fel ilyesfajta rosszindulatot a minisztérium és a főváros illetékesei és általában az államapparátus részéről. Tavaly decemberben éppen ők segítettek bennünket abban, hogy az év folyamán zárolt pénzünkhöz hozzájuthassunk. Az persze bizonyos, hogy egy ilyen általános drasztikus megszorítás idején rossz és igazságtalan döntések is születhetnek, s éppenséggel az sem elképzelhetetlen, hogy egy-egy politikailag fokozottan lojális lobbizó felhozhatja azt a szempontot: inkább a "rosszfiúktól" vonjanak el pénzeket, s ne tőlük. Az is kétségtelen, hogy nagyon hiányzik három alapelv: hogy több évre lehessen tervezni, hogy a minőség és hasznosság legyen a meghatározó szempont, és hogy az esetleges elvonásokat előzze meg hatásvizsgálat. De a fő problémát én változatlanul abban látom, hogy a szigorú európai elvárásoktól meghatározott költségvetés valósággal satuba szorítja a kulturális szférát, amely ilyen esetekben hagyományosan pórul szokott járni. Ha választani kell egy kórház és egy színház között, akkor nyilvánvalóan maradjon meg inkább a kórház, végtére is első az egészség.

MN: Megőrizhető így az a rang, amit művészeink a világban megszereztek nekünk?

FI: Magyarország és ezen belül is elsősorban Budapest kultúrája fantasztikus kincs, kimagasló összeurópai érték. Az a gazdag és változatos kínálat, ami manapság Budapesten elérhető - színházból, komolyzenéből, kiállításokból stb. -, az nem egyszerűen versenyképes a kontinens többi fővárosával, de kimondottan imponáló, s jogos büszkeségre ad okot. Ezért jó itt élni, s ezt bűn lenne veszendőbe hagynunk. Az a költségvetési nyomás, ami jelenleg az országra nehezedik, súlyosan veszélyezteti ennek a sokszínűségnek a megőrzését, s ezt jó lenne megértetnünk az európai döntéshozókkal. Én személyes feladatomnak is tekintem, hogy Berlinben minél többekkel megértessem: a magyar kultúra nemzetközi támogatást érdemel, hiszen a fennmaradása, színvonalának megőrzése egész Európának fontos. Meggyőződésem ugyanis, és korántsem tartom a realitásoktól elrugaszkodott ötletnek, hogy a magyar kultúrának valamiféle Marshall-segélyt kellene kapnia. Erről még fognak hallani tőlem Németországban.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.