"Félelem és öncenzúra nélkül" - Fischer Iván karmester

Zene

A 2012/13-as évadtól ő tölti majd be a berlini Konzerthaus vezető karmesteri és zeneigazgatói posztját. Az idén hatvanéves művészt új berlini feladatairól, a Budapesti Fesztiválzenekar helyéről és helyzetéről, a megszorítások közepette is megőrzendő rangjáról kérdeztük.

Magyar Narancs: A múlt hétfőn Berlinben önt nevezték meg a Konzerthaus következő zenei irányítójaként. Azt jelenti ez, hogy kivonul a hazai zenei életből?

Fischer Iván: Ez nem fogja befolyásolni a magyarországi munkámat a Fesztiválzenekarral, a múltban is töltöttem már be hasonló funkciót. Ugyanannyit leszek majd Berlinben, mint amennyit az elmúlt néhány évben Amerikában töltöttem, amikor ott a washingtoni Nemzeti Szimfonikus Zenekar vezető karmestereként dolgoztam. Kivonulásról tehát nincs szó, bár ez az új feladat most nagyon inspirál. A Konzerthaus szimfonikus együttesének (az egykori keletnémet Berlini Szimfonikus Zenekarnak) van Németországban a legnagyobb közönsége, vagy évi 10-12 ezer bérletessel, részint régi, lojális kelet-berlini zenebarátokkal, részint új, vegyes összetételű fiatalokkal. Néhány új berlini fesztivál kitalálása és megrendezése lesz majd a fő feladatom.

MN: Felteszem, a berlini jelenlét akarva-akaratlanul egyfajta kultúrdiplomáciai jelleget is ölthet.

FI: Ez elkerülhetetlen, a berlini tartózkodásom egyfajta nem hivatalos nagyköveti tisztet ró rám. Már eddig is rendkívülinek mondható a sajtóérdeklődés, a német újságírók rengeteget kérdeznek Magyarországról. Igaz, már Washingtonban is hasonló volt a helyzet, csak hát akkor kevesebb vita folyt Magyarország nemzetközi megítéléséről.

MN: Ez most különösen hálátlan és bonyodalmas feladatnak tűnik. Gondoljunk csak a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott határozott hangú interjújára!

FI: Egyáltalán nem gondolom, hogy nekem napi aktualitású belpolitikai kérdéseket kellene kommentálnom. Zenész vagyok, a zenével akarok foglalkozni, s természetesen Berlinben is elsősorban ezt várják tőlem. Én a német sajtóban a magyar ügyekkel kapcsolatban, ahogy eddig, úgy ezután is kizárólag akkor fogok megszólalni, ha valami nagyon fontos kérdésről lesz szó. Ilyennek tekintem a demokratikus alapértékek védelmét, a kisebbségek megvédését az előítéletektől, a hátrányos megkülönböztetéstől, ezekről szükség esetén az elkövetkezőkben is félelem, öncenzúra és óvatoskodás nélkül kívánok majd szólni. Ez ugyanis nem a napi politika szintje.

MN: A Fesztiválzenekar sikere nyilván jórészt a magyar zenepedagógia, a magyar zeneélet eredménye. Ám mi az, ami kiemeli a zenekart a magyar, sőt a nemzetközi mezőnyből?

FI: Seregnyi apró dolog, újítás, reform, és persze 25 évnyi kemény munka, amit nemigen lehet néhány szóval elmagyarázni. Az engem két esztendőn át követő és környékező berliniek is ennek a titkát keresték, s éppen ezt várják majd tőlem: ennek a színvonalnak, légkörnek, a nemzetközi zenei szakmával és a közönséggel kialakult rendkívül sikeres kapcsolatnak a megteremtését. A Fesztiválzenekarról tanulmányokat írnak szerte a világban, idejönnek hallgatni és tanulmányozni az együttest, próbálják megfejteni ezt a szavakba nem foglalható módszert. Nem panaszkodhatunk, felfigyeltek a munkánkra, hatalmas az elismerés itthon és külföldön. Talán az egyetlen hely, ahol úgy érezzük, hogy nem kezelik a valós rangján a zenekart, az a politikai-költségvetési szféra. Ott, úgy tűnik, nincs igény arra, hogy egy magyar zenekar a világ élvonalához tartozzon.

MN: A kulturális kormányzat és a főváros döntéshozói együtt 175 millióval csökkentették a Fesztiválzenekar idei támogatását. Az együttes költségvetése az állam, Budapest és a magántámogatók hozzájárulásaiból áll össze. Nem olyan ez, mintha a háromból most két lábat kirúgnának?

FI: Nem, erről nincs szó, az állam és a főváros is folyamatosan támogatja a Fesztiválzenekart, a támogatás nem szűnt meg, csak csökkent. Az elvonások miatt idén le kell majd mondanunk sok hangversenyt. Sajnos arról született minisztériumi és fővárosi döntés, hogy kevesebb Fesztiválzenekar-koncertet halljon a közönség, és ez így is lesz, hacsak nem oldódik meg még idén ez a kérdés. De az együttes léte és minősége nem forog veszélyben. Először is kellőképpen harc- és viharedzett társaság vagyunk ahhoz, hogy átvészeljük az ilyesfajta elvonásokat. Másrészt a minőségből sem engedünk jottányit se, a nemrégiben kidolgozott stratégiai elképzeléseinkről nem fogunk lemondani.

MN: Nem veszélyeztetik az elvonások például azt a középtávú tervet sem, hogy a zenekaron belül létrejöjjön egy korhű hangszereken játszó historikus együttes?

FI: Valóban, terveink egyike az, hogy a zenekaron belül, a zenekar művészeinek önkéntes kezdeményezésére létrehoznánk egy, a barokk és a klasszikus zenét korhű hangszereken játszó együttest. Ez ugyanis a jövő, ilyen lesz egy zenekar néhány évtized múlva, a jövő zenekara ötvözi majd össze ezt a két zenei-előadói stílust. Mi már néha Beethoven szimfóniáit is natúrkürttel és natúrtrombitával játsszuk, de ez csak az első lépés. Az ilyen változásokhoz ritka újító szellemre és elkötelezettségre van szükség.

MN: Ön az egyik januári interjújában úgy fogalmazott, hogy "a zenekar ügye nem politikai kérdés". Mégis, nincs az idei elvonások mögött valamiféle büntető szándék?

FI: Én nem tételezek fel ilyesfajta rosszindulatot a minisztérium és a főváros illetékesei és általában az államapparátus részéről. Tavaly decemberben éppen ők segítettek bennünket abban, hogy az év folyamán zárolt pénzünkhöz hozzájuthassunk. Az persze bizonyos, hogy egy ilyen általános drasztikus megszorítás idején rossz és igazságtalan döntések is születhetnek, s éppenséggel az sem elképzelhetetlen, hogy egy-egy politikailag fokozottan lojális lobbizó felhozhatja azt a szempontot: inkább a "rosszfiúktól" vonjanak el pénzeket, s ne tőlük. Az is kétségtelen, hogy nagyon hiányzik három alapelv: hogy több évre lehessen tervezni, hogy a minőség és hasznosság legyen a meghatározó szempont, és hogy az esetleges elvonásokat előzze meg hatásvizsgálat. De a fő problémát én változatlanul abban látom, hogy a szigorú európai elvárásoktól meghatározott költségvetés valósággal satuba szorítja a kulturális szférát, amely ilyen esetekben hagyományosan pórul szokott járni. Ha választani kell egy kórház és egy színház között, akkor nyilvánvalóan maradjon meg inkább a kórház, végtére is első az egészség.

MN: Megőrizhető így az a rang, amit művészeink a világban megszereztek nekünk?

FI: Magyarország és ezen belül is elsősorban Budapest kultúrája fantasztikus kincs, kimagasló összeurópai érték. Az a gazdag és változatos kínálat, ami manapság Budapesten elérhető - színházból, komolyzenéből, kiállításokból stb. -, az nem egyszerűen versenyképes a kontinens többi fővárosával, de kimondottan imponáló, s jogos büszkeségre ad okot. Ezért jó itt élni, s ezt bűn lenne veszendőbe hagynunk. Az a költségvetési nyomás, ami jelenleg az országra nehezedik, súlyosan veszélyezteti ennek a sokszínűségnek a megőrzését, s ezt jó lenne megértetnünk az európai döntéshozókkal. Én személyes feladatomnak is tekintem, hogy Berlinben minél többekkel megértessem: a magyar kultúra nemzetközi támogatást érdemel, hiszen a fennmaradása, színvonalának megőrzése egész Európának fontos. Meggyőződésem ugyanis, és korántsem tartom a realitásoktól elrugaszkodott ötletnek, hogy a magyar kultúrának valamiféle Marshall-segélyt kellene kapnia. Erről még fognak hallani tőlem Németországban.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.