Film - A tettes ismerős - Baltasar Kormákur: Vérvonal

  • - ts -
  • 2009. szeptember 24.

Zene

Ha azt mondjuk, hogy készült erre a filmre a lap, akkor még nagyon óvatosan fogalmazunk. Írtunk kritikát a film alapjául szolgáló regényről (2007. augusztus 2.), készítettünk interjút a szerzővel, Arnaldur Indridasonnal (2009. január 29.), és nem utolsósorban megvolt a filmrendező is (2009. március 26.) - csupa jó szó, csupa várakozásteli kérdés.

Ha azt mondjuk, hogy készült erre a filmre a lap, akkor még nagyon óvatosan fogalmazunk. Írtunk kritikát a film alapjául szolgáló regényről (2007. augusztus 2.), készítettünk interjút a szerzővel, Arnaldur Indridasonnal (2009. január 29.), és nem utolsósorban megvolt a filmrendező is (2009. március 26.) - csupa jó szó, csupa várakozásteli kérdés.

*

Kétségtelen, hogy a szórakoztató bűnügyi irodalom az egyik utolsó - és tagadhatatlanul hatékony - vérfrissítést az ún. skandináv krimiktől kapta, s a 101 Reykjavík rendezőjének sem kell boltba mennie a babérokért. Ráadásul Izland ott van minden kilométerkőnél, a nemzeti szimbólumok vásáráról ügyesen kivonták a gejzíreket, visszafogták az imázscélú alkoholfogyasztást, és az obskúrus banki ügyleteket meg Erlendur felügyelőt állították ki a kirakatba. Úgy tűnik, bejött a termékszerkezet-váltás...

Ám mindennel együtt Izlandnak végső soron csak egy portékája van: a hangulat. A hamisítatlan Izland-feeling. Hamisítatlan? Tudja az ördög, mindenesetre tele van külsődleges jegyekkel, könnyen kapható szimbólumokkal, Izland egy nagyon konkrét vizuális jelrendszer. Minden e tájon játszódó film döntő kérdése, hogy e látványosságok hogyan pároznak a belső tartalmakkal - annyit előrebocsáthatunk, megérte a piálást bűnözésre cserélni. Kormákur jelen filmje ékes bizonyíték rá.

Pedig maga a mester arról is lehetne éppen híres, hogy milyen otthonos a külső mezőkön - Izland festője, ah. Vegyük csak a legutóbbi példát, Kormákur úgy futott neki hollywoodi karrierjének, hogy a minnesotai Hastingsben játszódó történetét - nota bene: Forest Whitakerrel a főszerepben - Izlandi külsőkben forgatta le. Nyilván Minneapolis-alsó nem volt elég lepukkant neki. S ha jól emlékszem, híres filmjét, a már említett 101 Reykjavíkot pedig szétitták a hősök. Az ilyen tudományokra az izlandinál jóval nagyobb nemzetek a komplett filmgyártásukat bazírozzák, illetve felettébb sikeres rendezői életművek alapjának is megjárja, gondoljunk csak Emir Kusturicára. Végy pár folklorisztikus marhaságot, az sem baj, ha hamisak, s ismételtesd őket színészeiddel másfél órán át. Olyan lehetőség ez, mintha nálunk arra hajtana valaki, hogy minden filmjén döntő szerepet adjon mondjuk a gulyáslevesnek vagy a Rubik-kockának. Okkal feltételezhető, hogy egy ideig az izlandi árvalányhajnak is lenne piaca, pláne, ha besegítene valami polgárháború a tévéhíradós marketingbe. A Vérvonal ugyan nem nélkülöz e felsorolásba könnyen illő elemeket, de bátran kijelenthetjük, valójában ezek után kezdődik.

A helyzet persze nyomorult, lenn járunk, nagyon lenn - nem csupán a bűnben, de az igazság sem trónról lép a vászonra, képviselőiről már nem is beszélve. Van a regénynek egy visszatérő formulája, elmondják jó sokszor, mely szerint az ügy, amiben járunk Erlendurrel: "tipikus izlandi gyilkosság", értsd "mocskos, értelmetlen, és a tettes még csak rejtegetni sem próbálja a nyomokat, nemhogy eltüntetni". A filmben egyszer elmondják - az elején - az első felét, aztán folyamatosan mutatják. A második felét. Olyan állhatatosan mutatják, hogy egy idő után otthonosak leszünk benne, gyilkosság ide, gyilkosság oda, maga az élet a mocskos és értelmetlen, mérhetetlen hiábavalóságát nem is érdemes leplezni. S ez mintha kicsit zavarba hozná a szereplőket, mintha egy jobb, egy szebb életben szocializálódtak volna, s nem tudnák - békeüzemmódban -, hogy kell viselkedniük most, amikor már bizonyítottan nincsen remény. Egyetlen páncéljuk: a merevség. Karót nyelt szerencsétlenek próbálnak előrejutni (az életben és a bűnügyben).

Valami húgyszagú alagsorban egy hamutartóval szétverik az időskorú barom arcát, s kivédhetetlen örökletes betegségben meghal egy négyéves kislány. Közkeletű fordulattal a halál nem válogat, viszi az ártatlant és a vén bűnöst is, ugyanavval a járattal. S míg a fuvar elér a pokolig - Izlandon nincs mennyország -, Erlendur szívós aprómunkával kideríti, hogyan függ össze e két - teljességgel értelmetlen - haláleset.

És ezen a ponton lép történetünkbe a Vérvonal legnagyobb tudománya, ami megkülönbözteti a jelentős hangulatfestő erővel előadott, ügyesen megírt krimitársaitól. Ami bűnügyi (életügyi) remekké avatja Indridason regényét, s adaptációs csúcsteljesítménnyé Kormákur filmjét. Eszerint pedig hiába Erlendur felügyelő kiváló szaktudása, konok, szegletes fegyelme - az ügy magától oldódik meg, lepereg, mint az élet. Figyeljék jól meg, Erlendur csak akkurátusan lejárja a lábmunkát, halad szívósan a történések nyomában. Olykor kitalál ezt-azt, de az már a következő kockán úgyis szembejön. És közben Erlendur amúgy is el van foglalva a saját bajával, ott van neki szegény dzsanki lánya, aki mindenkinek mindent megtesz, ha teheti, egy zónaadag áráért; s a világ - pláne Izlandon - kicsi. Nem lehet belőle kimenekülni, nem azért, mert nem indulnak repülőjáratok, hanem azért, mert mindenki tudja vagy érzi, hogy azok vissza is térnek - a film egyik legdrámaibb pontja, amikor egy odavetett, szinte észrevétlen félmondatból kiderül, hogy Erlendur segédje Amerikában is tanulta a szakmáját.

A szereplők olcsó, ám melegnek ható pulóverre húznak egy kabátot a hidegben, kimennek a házból, és kocsiba szállnak Kormákur filmjében. A kocsi elhalad a kopár vidék kanyargós útján, messziről követjük szemmel, a háttérben tó, esetleg tenger. Megérkezik, leparkol a járda mellett, kiszáll belőle egy férfi és egy nő, becsengetnek egy házba, s valaki ajtót nyit. Ajtót nyit megannyi szörnyűségre, szomorú kurvákra, sorsüldözött garázdákra, az ajtó egyenest ránéz a sötétségre. Az érkező rajta keresztül látja meg az áthatolhatatlan sötétséget, a fogadó rajta keresztül engedi be azt. Az ajtó, amit állandóan kinyitnak, maga a kilátástalanság. Az ajtó maga az örökség, amit 69 éves halottak hagynak négyéves halottakra, maximum olykor besegít valaki egy hamutartóval, a másik meg leköveti az egészet kocsin és gyalog.

Baltasar Kormákur szép és gyomorszorítóan izgalmas filmet készített, elég nehéz terepen. S ha hiszik, ha nem, azon kell izgulni, hogy ki a gyilkos. Nos, nem az, akire rá lehet bizonyítani, s ezt Erlendur tudja a legjobban.

A Szimpla Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”