Film - Apám, teremtőm - Mundruczó Kornél: Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv

  • - legát -
  • 2010. szeptember 9.

Zene

"Új fajták fognak teremtőjükként áldani engem. Boldog és csodálatos lények köszönik a létüket nekem. Nincs apa, aki annyi hálát érdemelne gyermekeitől, mint tőlük majd én." Frankenstein doktor szavait bárki alkotó ember magáénak érezheti, a bajok csak akkor kezdődnek, ha mindez csupasz becsvágy csupán, gondolatok nélkül. Mundruczó Kornél doktora magyar filmrendező, alkotó helyett görcsösen alkotni akaró ember - helyben vagyunk.

"Új fajták fognak teremtőjükként áldani engem. Boldog és csodálatos lények köszönik a létüket nekem. Nincs apa, aki annyi hálát érdemelne gyermekeitől, mint tőlük majd én." Frankenstein doktor szavait bárki alkotó ember magáénak érezheti, a bajok csak akkor kezdődnek, ha mindez csupasz becsvágy csupán, gondolatok nélkül. Mundruczó Kornél doktora magyar filmrendező, alkotó helyett görcsösen alkotni akaró ember - helyben vagyunk.

A Szelíd teremtés karikatúrával indul: Range Rover robog a rakparton, a mobiljába süketelő rendezővel. Hogy svindlerrel van dolgunk, már abból is sejthető, hogy a kocsi külföldi rendszámú (regisztrációs adó!). Hát még, amikor azt halljuk, hogy az új film főszereplője kizárólag amatőr lehet! "Egy tiszta arc", akit még nem rontott el a szakma, és amíg ő nincs meg, nem kezdődhet a forgatás, kerül, amibe kerül. Telitalálat, hogy a rendezőt a rendező játssza: mondhatjuk Cyranónak, de még inkább a kollégák elé tükröt tartó kívülállónak, hiszen Mundruczó Kornélnak színész végzettsége is van. Lehet, hogy csak alakítja a "tipikus magyar filmrendezőt"?

Szóval nincs még főszereplő, ám a helyszín adott, egy majdnem lakatlan bérház, ahol kasztingra gyűlik a reménytelenek serege. Megint karikatúra. A jelentkezők Tarr Béla Prológusának sorban állói, a próbafelvétel Hajas Tibor Öndivatbemutatója 2010-ből. A házigazda Monori Lili-Székely B. Miklós páros most sem arisztokratát játszik. A dolgok csak akkor fordulnak komolyra, amikor intézetből szökött kamasz érkezik, aki persze nem a forgatásra jött, mégis ott találja magát a kamera előtt. Sejthető, hogy megvan a keresett személy, pontosabban meglenne, ha partnernőjét az alakítás hevében nem ütné agyon.

Mindez nagyszerű felütés (még tíz perc sem telt el), kíváncsian várjuk, hogy mi állhat a - ha csak hirtelen felindulásból is elkövetett - gyilkosság (baleset?) hátterében. Mivel a Frankenstein-párhuzam evidens, végeredményben egy rendezői utasítás idézte elő a tragikus fordulatot, arra számítunk, hogy izgalmas magyarázatot kapunk - az eddigiekhez hasonló, bár a rendezőtől szokatlan ritmusban, az iróniát sem mellőzve.

De a meglepetés elmarad. A Szelíd teremtés ettől kezdve "jellegzetes" Mundruczó-filmként forog, ami nem lenne baj, hiszen eleinte minden arra mutat, hogy a rendező stílusa beérett, az általa teremtett világ - erőlködések nélkül - eredeti, s ez több mint kiemelkedő teljesítmény. Ahogy a pofonegyszerű kulisszák egészen egyedi látvánnyá válnak, ahogy a szépséges amatőr szereplők arckifejezése nyitott könyvet sejtet, valóban bravúros, ám ha mindehhez nem akad megfelelő történet, csak bottal üthetjük az egészet.

Hamar kiderül ugyanis, hogy hiába "nyitott könyv" Frecska Rudolf és Csíkos Kitty tekintete, nem olvashatunk belőle, pedig a korábbi, voltaképp egyszerű meseszövésű Mundruczó-filmek leginkább ezért voltak emlékezetesek. Most viszont sokkal "bonyolultabb" a helyzet, titkok légiója szabadul ránk. Kiderül, hogy a kamasz anyukája, a házinéni afféle Poremba Évaként a 16 éves rendezővel feküdt össze, vagyis Frankenstein nemcsak felfedező, de édesapja is "teremtményének", sőt még az is hangsúlyt kap - mintha számítana -, hogy a "doktor" épp annyi idősen vált apává, mint a fiú gyilkossá. Ez az erőltetett csupaösszefüggés szerkezet valóban frankensteini terv, amennyiben a doktor tevékenysége a kudarc és katasztrófa szinonimája.

Mert van itt kudarc - a filmbéli rendező élete, addigi "hozzáállása" -, Mundruczó kiváló alakításában, de ennél jóval több katasztrófa. Csakhogy ez utóbbinak egyetlen pillanatát sem vehetjük komolyan. Hiába "kameraérzékeny" Frecska Rudolf, nem ő tehet róla, hogy egyszerűsége inkább banális és alakításáról a porcelánbolti elefánt jut az eszünkbe. Képtelenség elhinni, hogy ez a szegény fiú, aki idáig az intézetben élt, semmit nem tanult az "ártatlan igazságon" kívül. Aki rosszat tesz vele, annak meg kell halnia, aki tetszik neki, az feleségnek kell. Nem véletlenül a legemlékezetesebb mondata: "Éhes vagyok!" Hiteles lehet, hogy valaki egy ilyen tiszta képlettel a fejében szökik meg egy intézetből?

Igaz, hogy Frankenstein története a fantázia szüleménye, és minden perce "szimbolikus", ezért nem volna szabad a valóságosat számon kérni rajta. De akkor hol a fantázia? Lehet, hogy a szimbólumot a közhelytől csak egy hajszál választja el.

A Szuez Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.