Film - Az istókját! - Louis Leterrier: A titánok harca

  • - köves -
  • 2010. április 15.

Film

Sir Liam, most arra kérném, nézzen úgy, mintha maga lenne az istenek királya, jó mérgesen, mint a Michael Collinsban, egyszersmind emelkedetten, mint a Star Warsban, meg némi kétértelműséggel, mint a Batmanben és egy leheletnyi esendőséggel, mint a Schindler listájában! Hogy mondja, rágyújtani? Nem, azt szerepben nem lehet, zavarná a szponzorokat.

Sir Ralph, ön ugye sok testvér között nőtt fel, ha fel tudna idézni olyan családi viszályokat, melyek során tehetetlen dühöt érzett, igen, elfojtott dühöt, minekutána visszavonult saját szobájába és az emberiség kiirtásának látványos módján törte a fejét. Hogy harmonikus volt otthon? Hát, ez nem jó hír, akkor, tudja, mit, ha elhangzik, hogy csapó, legyen szíves olyan voldemortosan áskálódni, és sziszegve szóljon Sir Liamhez.

Alighanem még ennyi sem kellett, hogy a két színészkirály - Neeson és Fiennes - pontosan tudja, mi a bevett olümposzi nézés, meg aztán nyilván elolvasták, mi van a forgatókönyv fedőlapjára írva, s ott nem az istenábrázolás és a Sztanyiszlavszkij-módszer, hanem A titánok harca 3D (ahol nem, ott meg 2D) szerepelt. Kicsit sem lehet beléjük kötni, Zeusz- és Hadész-ábrázolásból hozzák az uniós átlagot, s úgy általában mindenki más is a megfelelő irányba néz, ha jön valamilyen istentől elrugaszkodott, digitális veszedelem, mondjuk néhány óriásskorpió vagy a Kraken, és a kvarcórákat is levetették minden statisztáról, hogy adva legyen a mitológiai korhűségre. Ami viszont nincs a vásznon, nemhogy három D-ben, de egyben sem, az a minden kardozós-skorpiós mozihoz elengedhetetlen hősi virtus, ami nélkül minden bosszúállás, leányszöktetés és istenek elleni vezértevékenység körülbelül egy balesetvédelmi oktatófilm izgalmával vetekszik. Kérjük, figyeljenek, mit kell tenni, ha szárnyas lovon ülve Krakennel találkoznak; először is térjenek ki jobbra, írjanak le egy kisebb kört a levegőben, majd karddal előre vegyék célba a fejrészt, vagy B verzióként használjanak medúzafejet.

Jön a szörny, megölöm - kis szépítéssel így írható körül a főhősként belógatott Perszeusz ars poeticája, ami egy Segal-filmben sok, egy kalandfilmben kevés, de lehet, hogy itt koncepció.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.