Film - Bézs horror - Woody Allen: Férfit látok álmaidban

Film

Zengő tombolás, de semmi értelme nincs - Shakespeare-t idéz a narrátor, kiegyensúlyozott, már-már derűsen lemondó hangon, és jönnek sorra, mit jönnek, egymás sarkát tapossák ennek az értelmetlen zengő tombolásnak a mind máshogyan boldogtalan szereplői. Tulajdonképpen nem szép dolog ekkora poéngyilkossággal kezdeni egy filmet, és egy nyugton pihenő klasszikust mint legfőbb spoilerezőt előtérbe tolni, de ha Shakespeare az, aki ily találóan foglalta össze, amit Woody Allen a világegyetemről és azon belül is a földi élet hiábavalóságáról gondol, akkor jöjjön Shakespeare.

És jöjjön mihamarabb, mert még valakinek reklamálni támad kedve, hogy ő másra fizetett be, mit jönnek itt neki tűnő árnnyal, szegény ripaccsal meg valami félkegyelmű meséjével. Pedig nagyon is jönnek, de úgy, hogy az ne fájjon túlságosan; könnyen, szépen, elegánsan, mintha csak egy szalonvígjátékban időznénk. Szépen sorban jönnek a se nem jobb sorsra, se nem roszszabbra, hanem csakis a saját sorsukra érdemes értelmes lények, egy sor angol szabású figura a Woody Allennek kedves felső középből. A narrátor pedig, amilyen előzékeny, az unottságon épp csak innen lévő hangján figyelmünkbe ajánlja a díszes társaságot. Íme, Anthony Hopkins, előrehaladott időskori fiatalítási lázban: nagypapa kora ellenére súlyzókat emelget, Viagrát nyel, nyugdíjas feleségét pedig sportautóra és egy jó fekvésű, de rossz életű leányzóra cseréli. Öregecske felesége (Gemma Jones) nem a szolárium, hanem az ital (egy kortyot csak, csak az íze kedvéért) és a fizetős jövendőmondás felé fordul, előző és eljövendő életeiben keresi a perspektívát, és mint egy brit elefánt egy mayfairi porcelánboltban, bármikor kész erősen harmincas lányát a férje ellen hangolni. Olyan nagyon azért nem kell törnie magát a hangolásban, mert Naomi Watts és Josh Brolin házassága már így is romokban hever: mindenki másfelé kacsingat, a kiadatlan író a szemközti épület ablakának dísze, egy harmatosan üde, de nagyon is eljegyzett teremtés irányába, míg józan életű diplomás felesége a galériatulajdonos és a tetejében még operakedvelő Antonio Banderas felé. Csupa ismerős alleni helyzet, egy percig sem kell tartani attól, hogy akárcsak egy pillanatra is kilépnénk abból a kipárnázott, színpadias körből, ahol a szakmájuk krémjét képviselő színészek fel-/lemennek Allenbe. Allen komfortos, noha nagyon is borúlátó világa már réges-rég nem idekint, hanem valahol odabent zajlik, egy szépen bevilágított, meghitt térben, ahonnan édes mindegy, hogy kint double-e a decker vagy yellow-e a cab (most éppen double), az számít csak, ki mennyire képes belehelyezkedni az alleni dumaszínház ismerős szerepeibe. Örömmel jelenthetjük, az alkalmi örömlányt elég örömtelenül adó Lucy Punchonon kívül a mostani felhozatalból szinte mindenkinek sikerül egy kicsit Woody Allennek lenni, ami nem feltétlenül utánzást jelent, hanem valami drámaian könnyed vagy könnyeden drámai, se kint, se bent állapothoz való igazodást. Bézs horrort, könynyed s vér nélküli szalonvérengzést rejt e régen nem friss Allen-premier (Cannes-ban már mutatják is be a még újabb opusát) - öröm nézni, ahogy mindenki belesétál a maga állította csapdákba. Shakespeare után egy másik híres angol klasszikussal élve Allen nem ígér mást, mint vért, verítéket és könnyet, de úgy, ahogy azt csak ő tudja: bohózatban. Ha lenne, aki jobban csinálná ezt nála, úgy bizonyára Anthony Hopkins sem itt, hanem a konkurenciánál mondana le szokásos gázsijáról, csak hogy végre értelmes mondatokat ejthessen ki a száján, de ezen a pályán, a súlyos dráma és a habkönnyű bohózat közti nem létező sávban még mindig Allen a király. Sőt, a Woody Allen-idézetek visszaeső pufogtatói között is magabiztosan veri a mezőnyt. Hogy ez most sok vagy kevés, súlyosan tét nélküli, vagy tét nélkülien súlyos, hogy csodáljuk-e a biztos kezű színjátékot, vagy éppen hiányoljuk-e belőle a zengő tombolást, az jórészt azon is múlik, hogy elég idő eltelt-e már a legutóbbi ugyanilyen Allen-mozi óta.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.