Film

Blue Valentine

  • - kg -
  • 2011. augusztus 18.

Film

Állítólag Michelle Williams és Ryan Gosling - generációjuk nagy reménységei - egy teljes hónapig játszották civilben a házast, még össze is bútoroztak, hogy mire elérkezik az idõ, és a kamera elõtt kell elimprovizálniuk egy házasság végnapjait, színészileg begyakorolt veszekedéspanelekbõl dolgozhassanak. Állítólag Dustin Hoffman - egy kettõvel korábbi generáció nagy reménysége - három éjszakán át le sem hunyta a szemét, hogy mire elérkezik az idõ, és a Maraton életre-halálra nagyjelenete, hitelt érdemlõen adhassa a kialvatlan megkínzottat. Állítólag, mikor Sir Laurence Olivier rákérdezett fiatal kollégája kimerültségének okára, és Hoffman beavatta a metódusba, a brit színészkirály atyailag ennyit mondott: próbálja ki a színészi játékot, kedves fiam, úgy sokkal egyszerűbb!

Igaz, vagy sem, ki tudja, s könnyen lehet, Williams és Gosling esetében is túlzók a felkészülés körüli mendemondák, a vásznon azonban ott az összeköltözés látszata: két bazi nagy alakítás, két minden technikai kategóriában jeles jelenlét. Annál is jelesebb, mert a színészek nemcsak a megsavanyodott házasokat adják elõ, hanem a múló idõt, a savanyodás elõtti, pályakezdõ énjeiket is. Az unhappy end drámája mellé oda van téve szépen a happy kezdet, a bohó közeledés, a reményteljes egymásra találás egy-egy szép - bár a családi minták miatt kicsit már így is beárnyékolt - pillanata is. Az igazság kicsinek álcázott nagy pillanatai egymás sarkára hágnak, miközben ott visszhangoznak az egész produkció mögött a színészkirály híres szavai. Kedves fiúk, lányok...

A Budapest Film bemutatója

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.