Film - Csoda M-ben - Danny Boyle: Gettó milliomos

  • - turcsányi -
  • 2009. február 19.

Film

Incredible India - ám mielőtt elmerülnénk a részleteiben (nem lesz rá hely), muszáj megfutnunk egy műtörténeti kört, mert önmagunknak (magyaroknak s orosz természetgyógyászainknak) tartozunk vele. Emlékeznek még a Feri és az édes élet c. hazai filmműre? Naná, hát lehet azt elfelejteni - Hollósi Frigyes ötöst nyert benne a lottón, vastag nyereményhalmozódás idején.

Nagy szellemek, ha találkoznak: a Trainspotting rendezőjének az jutott eszébe, hogy hősével megnyereti a fődíjat az indiai Legyen ön is milliomos!-ban. Ki is csinálna filmet egy ultiparti győzteséről? (Van élet a piros passz után?)

Minket azonban nem lehet átverni, mert láttuk például azt az 1974-ben készített angol kalandfilmet (Pénzt vagy életet) is, melyben Richard Harris adta a bombaszakértőt, aki a luxushajóra (Omar Sharif a kapitány) felhordott robbanószerkezeteket semlegesíti reményteli famulusa (David Hemmings az, felrobban) segítségével. Na, abban Harrisnek döntenie kell, hogy a kék vagy a piros drótot vágja el. Gondoljanak erre a Gettó milliomos egyik legizgalmasabb pontján, s nem lesz semmi baj.

Továbbá említhetnék még Vittorio de Sica címünkbe is odaidézett 1951-es művét, a Csoda Milánóbant - kivételes remek, higgyék el (úgy az első huszonöt második felébe saccolom a filmtörténetben). Boyle filmje zömmel Mumbaiban játszódik, innen nekünk is az "M".

S idekíván még egy sztár, Quentin Tarantino is, ő például egyszer gondolt egyet, hogy csinál - sok pénzből - egy távol-keleti filmet (amerikai beütésekkel), s abból lett a Kill Bill. Most Danny Boyle (dettó sztár) vette a fejébe, hogy - sok pénzből - csinál egy bollywoodi filmet (skót beütésekkel), s íme. S ha én a különbséget zongorázni tudnám... rendszeres fellépő lennék a "mi a kotta?" rovatban.

Ígérem, az utolsó név a régmúlt ködéből, de van egy jelenet a Gettó milliomosban, amit - ezek szerint rajta kívül, ki gondolta volna - csak egyvalaki tudott volna megcsinálni. Kapaszkodjanak meg, Federico Fellini! Pedig ok nélkül nem nagyon szokásunk dobálózni az ő nevével. Nyilván nem mesélhetem el, de arról van benne szó, hogy életbevágóan fontos (miért, miért: rajongásból) megszerezni a környékre látogató bollywoodi énekes-akcióhős (arrafelé ez hétköznapi kombináció) autogramját. Még azt is elárulhatom: sikerül. 'szintén szólva nem is emlékszem, mikor láttam utoljára ehhez fogható jelenetet.

Nincs mit tagadni, magasan járunk; az egykori másodvonal tetején, s nem túlzunk, ha azt mondjuk: e körül van a manapság elfogultságok nélkül elvárható maximum.

Egy indiai fiatalember eljut tízmillió rúpiáig, a főnyeremény előtti döntő kérdésig, a helyben ugyancsak szerfelett népszerű televíziós vetélkedőben. Alacsony sorú, tanulatlan bádogvárosi fiatal felnőttről (a mű tanúsága szerint ottan hamar felnő a nép) lévén szó, váratlan előmenetele felkelti a hatóság gyanúját, miszerint valami csalás lenne a dologban. Mi pedig ezt az előbb brutális erőszakkal, majd némileg csendesebben (rossz rendőr, jó rendőr) folyó vizsgálatot követhetjük nyomon egy teljesen hagyományosnak mondható időkezelésben, úgy a műegész háromnegyedéig. Hogy maradjon elegendő feszültség a döntő, húszmilliós kérdésig (ha jól néztem utána, 100 milla HUF-ban - a százszoros szegénységben). Mely kérdés persze az előzményekből fakad, hogy így legyen kerek az egész. Végül azonban mindegy, hol ér össze a cél a starttal, az éppenséggel lehet bárhol: érvényes szavazat akár a vége főcímre adott is. Hisz mitől kör egy kör? Hát, hogy összeér.

Ám e végső, perdöntő feladvány épp ebbéli sajátjában, hogy az előzményekből fakad, szemernyit nem tér el az előzőektől - ez a fazon, amire a filmet Boyle ráigazítja: egy fiatal, alig elkezdett élet e tájon (s hol mindenhol még) simán van elég sűrű, s elég szörnyű ahhoz, hogy elvihessük érte (inkább nyilván általa) a főnyereményt. Hogy tudniillik mégis jobb sorsra lenne érdemes az ember - mintha a régiek is ezt mesélték volna. Emlékeznek, amikor De Sica sorsüldözöttjei elkerékpároznak a milánói dóm fölött a magas égbe?

Danny Boyle Gettó milliomos című filmje kivételes mozimű, semmi esetre ne hagyják ki!

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.