Film - Curükk, kisöreg, curükk - David Fincher: Benjamin Button különös élete

  • - ts -
  • 2009. február 12.

Zene

Emlékeznek még Jack Arnold 1957-es Richard Matheson-adaptációjára, A hihetetlenül zsugorodó emberre? Amolyan sci-fi ikon a darab. Ha nem emlékeznek, az elég nagy baj, mert akkor megnézik a belőle készített remake-et jövőre vagy valamikor hamarosan Eddie Murphyvel, és annyi maguknak - de főként a mozinak. Ám ezen még ráérünk jajveszékelni, A hihetetlenül zsugorodó emberben az volt a nagy hecc, hogy a logikus(nak ható) fordulatain, műfaji izgalmain túl (ledöfi-e a kisember a talált gombostűvel a rusnya, szőrös ízeltlábút, vagy odavész), határozott kommersz szándékai dacára még szólt is valamiről. Jelesül a középosztálybeli férfiak nagyon is valós, alig is sci-fibe illő félelmeiről - értőn. Ez a maga idejében is dicséretére vált; ma meg mint Csomolungma mered.

Emlékeznek még Jack Arnold 1957-es Richard Matheson-adaptációjára, A hihetetlenül zsugorodó emberre? Amolyan sci-fi ikon a darab. Ha nem emlékeznek, az elég nagy baj, mert akkor megnézik a belőle készített remake-et jövőre vagy valamikor hamarosan Eddie Murphyvel, és annyi maguknak - de főként a mozinak. Ám ezen még ráérünk jajveszékelni, A hihetetlenül zsugorodó emberben az volt a nagy hecc, hogy a logikus(nak ható) fordulatain, műfaji izgalmain túl (ledöfi-e a kisember a talált gombostűvel a rusnya, szőrös ízeltlábút, vagy odavész), határozott kommersz szándékai dacára még szólt is valamiről. Jelesül a középosztálybeli férfiak nagyon is valós, alig is sci-fibe illő félelmeiről - értőn. Ez a maga idejében is dicséretére vált; ma meg mint Csomolungma mered.

És az megvan, hogy: "Szent Péter a vetítőkészülék előtt ült, és az életem filmjét csavarta föl a korongra. Mikor odajöttem, éppen annál a jelenetnél tartott, amint ugrom bele a Dunába. A különböző szentekből és angyalokból álló közönség jól röhögött, hogy olyan furcsán kalimpálok. Dühös lettem, és megrántottam az öregnek a karját. Erre elszakadt a film. - Marha! - kiabált Péter -, most hogy szedem le a korongról? Le kell forgatni az egészet, hátulról visszafelé. Ez jól fog festeni! Menjen vissza, ahonnan jött! És ezzel elkezdte forgatni az életem filmjét, hátulról visszafelé..." - alkalmasint Karinthy Frigyes tárgyba vágó leiratát (A tanulság) nem csak ám az orgazmus ügyes késleltetése végett idézzük fel, merthogy az egy másik osztály lenne (az hát). "Ekkor azonban már huszonöt éves voltam, visszaszöktettem feleségem az apjához, és beleszerettem. Egy bűnös, lobogó éjszakán háromszor egymás előtt karjaimba omlott, enyém lett, mire én egyre félénkebb lettem, megfogtam a kezét, de ő visszahúzta, végre megismerkedtünk, és én bemutatkoztam. Azontúl nem láttam többé." Hanem azért is citáljuk, mert David Fincher százharminckilenc Oscar-díjra jelölt filmjénél épp ez okozta az első értelmezési nehézséget, miért nem megy rükvercben a csávó (Brad Pitt)?

Meg kellett a nagy név, hiszen David Fincher háromszáztizennyolc Oscar-díjra jelölt filmje F. S. Fitzgerald elbeszéléséből készült - s óvatos feltételezéseink szerint olyan viszonyt ápol vele, mint Eddie Murphy a Jack Arnold-hőssel, hűségeset, de kérlelhetetlenül korszerűt, haladáspártit. Továbbá olyan sztárok fordulnak elő még benne, mint Julia Ormond, Tilda Swinton vagy Cate Blanchett (hogy a technikai díszszemlét most hagyjuk is).

No, a felsoroltak azt csinálják a vásznon, hogy a vak órás fia odavész az első háborúban, mire a mester a fájdalmát egy visszafelé járó órába önti, amit maga avat fel a New Orleans-i pályaudvaron. Már itt gyanúsnak kell lennie mindennek, mert rögtön utána elevez ladikján a semmibe - és ezt Fincher megmutatja, élesbe'. A háború utolsó napján születik egy kisfiú, a gombgyáros gyereke. Nehéz szülés, az anya belehal, s egy kis rém szabadul a világra: nyolcvanéves vénséget formázó csecsemő, aki azonmód lendületes fiatalodásba kezd...

S ami innentől kezdve történik vele...

Szünet, közcím,

álljunk meg egy mély lélegzetre, mert az tényleg valami. A csávóval ugyanis semmi olyan nem történik aztán, ami egy hótt hétköznapi, unalmasan előreélő fószerral ne történhetne meg... - pedig a mű szemérmetlenül hosszú, közel háromórás! És ezalatt nem csupán arra gondolunk, hogy egy gyalázatos, az átverés leplezésével mit sem törődő giccs főszereplőjévé válik, mert az még csak hagyján lenne. De lenyom egy drámai közhelyekből összefércelt tripet, amit mondjuk, ha éppenséggel Forrest Gumpnak hívnánk, előrefelé sem lehetne másképp csinálni. Ám mivel gyakorlatilag már az antréjakor minden világos - leszámítva a "képi világot", az az illedelmesen közhelyes barnában van tartva, jobb időszakaiban sem volt az ilyen idegen Finchertől -, az afféle izgalmak is elmaradnak, mint amelyek a Charlie (Ralph Nelson 1968-as Daniel Keyes-adaptációja, a Virágot Algernonnak c. elbeszélésből) című blöfföt anno annyira népszerűvé tették (Magyarországon is). Hogy azért szurkoljunk, hogy eszesedjék végre a hős, jelen esetben: fiatalodjék. Nem, egy istennek sem, semmi.

Fuss, Benjamin, fuss, toljad százszor látott köreidet, mert nem rólad van itt nagyban szó! Hanem a korszerű filmes technikákról. Hogy lehet viharzó tengeren egy kis hajócskát harcba küldeni a gonosz német tengeralattjáró ellen. De legfőképpen, hogyan lehet aggastyán csecsemővé szerelni Brad Pittet, erről mindenekelőtt. Nos, ha tetszik, ha nem, itt az ideje kimondani, hogy a modern filmkészítésnek gyakorlatilag korlátlanok a lehetőségei a számítógépes technikában, legalábbis minden olyan (jelenlegi ismereteinkkel fel sem mérhető számú) esetben, amikor nem a "valóságot" akarjuk rekonstruálni vele. Hanem például gurítani egy nagyot. A mozi maga is arra van, a nagy gurításokra. A kicsikre ott a színház vagy az adóbevallás. Mert a legdrágábból kihozott számítógépes tengeri csata is úgy fest a nagyvásznon, mint a játék, amiben Los Angeles utcáin kell leszedni a szembejövő versenyzőket, vagy mint a FIFA 2010 a megszólalásig élethű Ribéryvel és a magyar kommentárral. S nincsen ez különben akkor sem, amikor ránctalanítással igyekszünk eltüntetni a demenciát Brad Pitt ősöreg ábrázatáról. Ráadásul az alkotók pechére valamelyik kereskedelmi csatornán a Föld öszszes országában úgyis mindig "éppen" fut a Dallas, akinek tehát az a baja, hogy Brad Pittet akarja süvölvénynek látni, hát akaratlanul is csekkolhatja Fincher igyekezetét.

Így aztán nullkomanull - az idén tizenhárom Oscar-díjra jelölt film unalmas, érdektelen, drámainak szánt pontjain olykor nevetséges, de ahol legjobban fáj, technikai megvalósításában is beleáll a földbe. Tipikus ó-hollywoodi válságtermék: viseletes forma, túlértékelt matéria, unalomig hallott mondandó: fejre állhatsz, fejre is állíthatnak, akkor is lehetsz boldog. Hát persze.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.