film - FORRÁSKÓD

  • - kg -
  • 2011. április 21.

Zene

Annál azért van rosszabb is, mint hogy az ember egy vonaton ébred, mely Chicago felé tart - híresen szeles, patinás város, ekképpen is van fényképezve, még ha kicsit fenyegető hangulata is van a légi felvételeknek. Annál is van azért rosszabb, mint hogy az ember Michelle Monaghannel szemközt ébred - híresen kedves mosolyú színésznő, ekképpen is van fényképezve, még ha kicsit fenyegető is a légkör, ami körülveszi.
Annál azért van rosszabb is, mint hogy az ember egy vonaton ébred, mely Chicago felé tart - híresen szeles, patinás város, ekképpen is van fényképezve, még ha kicsit fenyegetõ hangulata is van a légi felvételeknek. Annál is van azért rosszabb, mint hogy az ember Michelle Monaghannel szemközt ébred - híresen kedves mosolyú színésznõ, ekképpen is van fényképezve, még ha kicsit fenyegetõ is a légkör, ami körülveszi. Az viszont kifejezetten nagy szívás, ha a szemközt ülõ teremtés, bár ismerõsként mosolyog ránk, nem a saját nevünkön szólít, az pedig ennél is nagyobb córesz, hogy eszmélésünktõl számított nyolc perc elteltével Michelle-lel és a vonattal együtt a levegõbe repülünk. Peches nap, de van ennél rosszabb is, fõleg, ha halálunk beállta után egy setét kamrában térünk magunkhoz, és a fejünk fölött villódzó képernyõn nem a mennyországot hirdetik, hanem egy egyenruhás nõ azzal vegzál, hogy mondjuk meg, ki a robbantó. Mire Jake Gyllenhaal-nak leesik, hogy mire megy ki a természetesen szupertitkos, és a legmagasabb szinteken zajló játék, addigra többször is rámosolyog Michelle és ugyanannyiszor a levegõbe repül vonatostul, Michelle-estül. Egyszer azonban a megvilágosodás pillanata is eljõ, és Jeffrey Wright, mint gyanús tudós, a jolly jokernek számító kvantumfizikával és a párhuzamos valóságokkal hozakodik elõ, csak hogy értsük, mit nem érdemes érteni. Duncan Jones második filmjének (az elsõ a Hold volt) játékszabályai viszont tökéletesen érthetõk: hagyd az értelmet meg a kvantumfizikát másra, és élvezd az osztályon felüli vonatozást.

A Pro Video bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.