Film - Görög saláta - Fatih Akin: Soul Kitchen

  • - ts -
  • 2010. október 28.

Film

A neves németországi török alkotó filmje szigorúan a Fradi-kolbász receptje (mindent bele!) szerint építkezik: van benne, mi szem-szájnak ingere, főként klisék, kisember, kis felemelkedés, kis bukás, kis szerelem, nagy szakítás, kis halál, mesébe illő szerencse és kifordítható happy end, meg persze a központi jófej-nyilvántartásba való felvételhez kötelező Udo Kier. Ettől függetlenül egész jópofa kis vígjáték.

Legfőként jól mesélhető, figyeljenek csak: Zinos, a görög fiatalember egy hodályban kialakított éttermet (ez a Soul Kitchen) üzemeltet Hamburg ipari negyedében, "az étlapon negyven fogás, de mindegyiknek ugyanolyan íze van", s mind félkész alapanyagokból készül. A Görögországból hozott mosogatógép időnként összetöri a porcelánedényeket. Ráadásul Zinosnak egyéb problémái is vannak: például porckorongbaja (jön Gryllus Dorka). A barátnője, Nadine épp Sanghajba készül tudósítónak, nyakán lóg az adóhatóság (jön Kier), nem beszélve Iliasról, a bátyjáról, akinek munka kell, hogy napközben elhagyhassa a börtönt (betörésért ül, amiben egyébként elég jó). Zinos Nadine búcsúvacsorájára tartva összefut régi iskolatársával, Thomas Neumannal, s Thomas foga hamarosan megfájdul Zinos bejzlijére...

A film eredeti címének (Soul Kitchen) helyes és illedelmesen hagyománytisztelő magyar interpretációja nyilván az lett volna, hogy Bazi nagy Soul Kitchen. Hiszen Joel Zwick, alkalmasint Nia Vardalos 2002-es nekiveselkedése, a My Big Fat Greek Wedding (Bazi nagy görög lagzi) óta minden nagy levegővel, nekifutásból elindított, magukat sűrűn vehemensnek mutató népcsoportok tömeges részvételével leírható marháskodás így indít: Bazi nagy olasz, latin, gringó, anyámkínja... Ha a keresőbe beírjuk Aramis szolgájának nevét, akkor is ezek jönnek fel.

Ha mást nem, Fatih Akin most megmutatta: a filmkészítés ezen al-alcsoportozatában jobb, ha számolnak vele. S megállapíthatjuk, a nagy átlagnál kétségkívül jobban csinálja. S ez voltaképpen jó hír, meglehet, hogy hősünk révbe ért, megtalálta a helyét, mert korábbi - kitüntetésekkel sűrűn elhalmozott - munkái (Fallal szemben; A másik oldalon) bár olykor felkavarónak mutatkoztak, szakáguk legjobbjának vakmerőség lenne őket minősíteni.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.