Film - Mintha élnél - Gigor Attila: A nyomozó

  • Dercsényi Dávid
  • 2008. október 2.

Film

Halállal indulunk. Ideges francia nő telefonál szinte sírva egy lakótelepi irodában, körötte zord billenőablakok. Rövid úton Tibor (Anger Zsolt) keze közt találja magát, ő boncnok a proszektúrán. A kurta légyott stílusosan úgy végződik, hogy a férfi kifesti, kicsinosítja a nőt. Aztán hazamegy, tévét néz, éli rutinszerű életét. Dercsényi Dávid

Minden egy kicsit más, mint azt eredetileg gondoltuk. Leginkább pontos: egy hideg, szükségtelenül kemény és barátságtalan országot látunk; csak a halottak tűnnek biztonságosan mozdulatlannak - Herbai Máté operatőr fényei nem egyszerűen a hullaházak obligát hideg neonjait mondják fel. Az élet összes terén, zegzugán nyirkos, barátságtalan lepedék tanyázik.

A többiekre egyáltalán nem a hullamerevség jellemző, ellenben túl sokat mozognak és beszélnek, még Tibor anyja is, aki pedig végstádiumos rákos. A magyar élet és társadalom sirámait oldandó megjelenik a kedély láthatárán egy kellően ronda megrendelő, aki (kólát és paradicsomot rendelve) felajánl Tibornak annyi pénzt, hogy abból fedezni tudja anyja svédországi gyógykezelését. Cserébe viszont lenne itt egy kis gyilkosság. És Tibor fejest ugrik (a műfaji filmbe).

Mondtuk, riasztóan korlátolt világban járunk - Tibor nemcsak erkölcsi kérdéseken nem hezitál, de abba sem gondol bele, hogy megéri-e anyja gyógykezelése az áldozatot. De milyen áldozat? Ahhoz valamit fel kéne adni, ahhoz, ugyebár, valami értékesnek kéne elpusztulnia. Tibor viszont sivár univerzumban él érinthetetlenül, megközelíthetetlenül, amelyben még új barátnője is csak egy reménytelen idegen. S mivel a valóság ennyire riasztó, Tibor, mindenki máshoz hasonlóan, álomképek-fantáziák mögé bújik - ezek az olcsócska, szegényszagú álmok Mészáros Péter Kythérájának reménytelenségét idézik.

Csakhogy történik valami. Ami felébreszti. Az embert? Nem, a formát (figurát). A nyomozót. Egy szerep, amivel már elkezdi imitálni az életet. Egy kabát, amit felvehetsz. Nyomozni kezd, mert a gyilkosság után elkezdenek bonyolódni a szálak, a sors kegyetlenül közbeszól. Persze mindenkinek, minden társadalomnak olyan sorsa van, amilyet megérdemel. Vagy mégsem a sors áll a dolgok hátterében? Tibor hirtelen rálát kicsit az addig távol tartott külvilágra. Nem sok köszönet van benne. De a szerepben mégis, mintha élne.

Anger Zsolt alakítása szétesőnek tűnik, Tibor néhol apatikus-gyenge, néhol viszont határozott és lendületes. Ám ez egyenes következménye a szerepszemélyiségnek. Amellyel talán fel lehet göngyölíteni egy bűntényt. Az élethez viszont túl hideg, nedves érzés.

Gigor Attila filmje nem tökéletes alkotás, rengeteg felesleges és életidegen dialógust hallunk benne, ami régi magyar filmes betegség. Néhol a színészek is lehetnének erősebb kézzel fogva, különösen a Krétakör-Szkéné-iskola képviselőinek színpadi modorosságait lehetett volna nyesegetni, és a filmzene is túlságosan a képek alá lett tolva. Ugyanakkor a rendező remek arcokat választott; nem is Angert vagy Rezes Juditot mondanám, hanem a végre hús-vér, hihető rendőröket, vagy a "munkaadót", Küklopszot (Zágoni Zsolt).

Kétségkívül örömünkre szolgál, hogy A nyomozó nem szeret bele saját magába, és a valóságnak sem akar hízelegni. Végtére is milyen bűnügyünk, bűnünk, közegünk lehet, ha mindenhol parvenü, piti csalók játsszák a szerepeket, a szerelmest, a lantjátékost, de még a boldogot is? Szinte tesztnek is jó: döntse el mindenki, hogy a végkifejlet megnyugvást hoz-e, vagy csak tovább lúdbőrözi a hátat.

Igazi kétfedeles krimi ez, amelyben Gigor Attila rátalált az adekvát, de talán nem kellően kiérlelt formára, hogy komor humorral dörgölje orrunk alá kontárkodásainkat és sarlatánságunkat, kelet-európai slendriánságunkat.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.