film - SZESZÉLYES SZőKE

  • - kg -
  • 2010. március 18.

Film

"A kereskedelem kerüli az érzelmes könyvelőt." Ezért a mondatért, és azért a komolyságért, amivel mindez egy szerelmes könyvelő szájából elhangzik, egészen Lisszabonig kell elmenni, vagy a Cirkóig, ahol az idén 102 éves filmrendező, Manoel de Oliveira új filmjét vetítik. Oliveira maga is utazott egy kicsit érte és az érzelmes könyvelőért - jó földije, Eca de Queirós 1874-ben megjelent elbeszélésében, az Egy szőke lány különcségeiben (fordította Lukács Laura) talált rájuk; ott várták őt a megfilmesítésre esélytelen irodalmi hősök nyugalmával.

E nyugalmat aztán magukkal hozták a moziba is; irodalmi eredetüket igazoló papírjukat sem kobozták el a vámosok. Senki emberfia, de még a szép falicsempe sem akar úgy tenni Oliveira 58 perces mozgó novellájában, mintha innen jönne, a nonstop nyitva tartó sarki realizmusból. A feliratok alatt feltûnõ vonatkalauz az utolsó irodalmiatlan alak, majd könyvelõnk a mellette ülõ idegenhez fordul, és megkéri, hadd könnyítsen lelkén azzal, hogy elmeséli csalódása történetét. A hölgy beépített ember, ha nem így lenne, biztos kikérné magának, hogy ilyen száz év elõtti dumával akarja felcsípni valaki, s ürügyül használni egy elõre megfontolt történetmeséléshez. A hölgy azonban enged a történetnek, miszerint egyszer régen, mely ezúttal megegyezik a jelennel, volt egy könyvelõ, aki beleszeretett egy kínai legyezõs szõke jelenésbe... Ez is egy mese, meg az is, amit Oliveira az irodalomról mesél; hogy Lisszabon utcáin még járkál néhány régi vágású, írott alak: védett értékek, akárcsak a csempék.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”