film - SZESZÉLYES SZőKE

  • - kg -
  • 2010. március 18.

Film

"A kereskedelem kerüli az érzelmes könyvelőt." Ezért a mondatért, és azért a komolyságért, amivel mindez egy szerelmes könyvelő szájából elhangzik, egészen Lisszabonig kell elmenni, vagy a Cirkóig, ahol az idén 102 éves filmrendező, Manoel de Oliveira új filmjét vetítik. Oliveira maga is utazott egy kicsit érte és az érzelmes könyvelőért - jó földije, Eca de Queirós 1874-ben megjelent elbeszélésében, az Egy szőke lány különcségeiben (fordította Lukács Laura) talált rájuk; ott várták őt a megfilmesítésre esélytelen irodalmi hősök nyugalmával.

E nyugalmat aztán magukkal hozták a moziba is; irodalmi eredetüket igazoló papírjukat sem kobozták el a vámosok. Senki emberfia, de még a szép falicsempe sem akar úgy tenni Oliveira 58 perces mozgó novellájában, mintha innen jönne, a nonstop nyitva tartó sarki realizmusból. A feliratok alatt feltûnõ vonatkalauz az utolsó irodalmiatlan alak, majd könyvelõnk a mellette ülõ idegenhez fordul, és megkéri, hadd könnyítsen lelkén azzal, hogy elmeséli csalódása történetét. A hölgy beépített ember, ha nem így lenne, biztos kikérné magának, hogy ilyen száz év elõtti dumával akarja felcsípni valaki, s ürügyül használni egy elõre megfontolt történetmeséléshez. A hölgy azonban enged a történetnek, miszerint egyszer régen, mely ezúttal megegyezik a jelennel, volt egy könyvelõ, aki beleszeretett egy kínai legyezõs szõke jelenésbe... Ez is egy mese, meg az is, amit Oliveira az irodalomról mesél; hogy Lisszabon utcáin még járkál néhány régi vágású, írott alak: védett értékek, akárcsak a csempék.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.